Hej,
Mild snöstorm i Göteborg igår på förmiddagen men snön yrde åt alla håll i ett ca 4 timmar innan det slutade och blev varmare.
Upptäcker på kvällen att vatten droppar från taket (närmare bestämt snedtaket, takfönstrets övre hörn.
Regnar och blåser ofta här men aldrig varit någon indikation på vattenläcka. Vatten fortsatte att rinna längs väggen i ett par timmar tills det slutade efter ett par timmar.
Efter att ha googlat runt så ser jag snabbt att detta är relativt vanligt förekommande. Att snö i kombination med blåst kan göra att snö blåser in under takpannor och sedans smälter och läcker in och detta är sannolikt vad som har hänt.
Men gällande orsak och åtgärd går åsikterna isär där vissa skriver att det är omöjligt att helt förebygga medan andra menar att taket alltid ska hålla tätt i alla väder.
Min fråga är hur jag bäst ska gå vidare med detta - riva upp taket, torka och åtgärda (tid, pengar etc).
Eller kan man (givet att det är en engångsföreteelse orsakat av snöstorm som sker sällan) lämna det och att det torkar ut så småningom utan åtgärd?
Kan en engångsläcka (givet att det är det) orsaka bestående vattenskador?
Tacksam för svar och tips!