E
epw: Börja med att kontakta firman som la taket för att åtgärda läckaget, seda kontaktar du ditt försäkringsbolag för skadorna.
1 svar · 742 läst
B
byabin: Ja, det är luft under sponten. Var ut och tittade till det, ser helt ok ut. Någon cm skarv som skulle kunna klistras bättre, men det var nog brådskan och mörkret som gjorde att jag fick bråttom på slutet. I övrigt verkar skarvarna sitta, trots nyklistrat, låg lutning och mycket regn. Vattnet har runnit av bra, tur att jag inte la på presenningen.
3 svar · 1,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bilder brukar hjälpa. Det enklaste är att titta på pannorna och takpappen
1 svar · 829 läst
john68
john68: Jag brukar lägga ngt under som på bild 1 och sen ta asfaltsmassa med "fibrer" i. Fäster bra. Funkar kanon.
3 svar · 1,4k läst
·
A
Allmäntvetgirig: https://tillstand.stockholm/tillstand-regler-och-tillsyn/anvanda-offentlig-plats/stalla-upp-en-mobilkran-pa-offentlig-plats/
18 svar · 5,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Pluggfräs, pluggborr och uretanlim. Måla sedan över.
2 svar · 1,0k läst
J
johan.rokka: [citat] Ja, tack så mycket - då stärker det min slutsats som också är att det behöver vara 35 cm öppning. Ja, Safepipes instruktioner kunde absolut vara bättre - kanske en tradition att ha dålig information om skorstenar så att vanliga människor inte ska kunna förstå tillräckligt för att göra det själv.
2 svar · 2,4k läst
G
gaia: har du kollat Benders? Dom köpt fabriken och kanske tillverkar samma mått men med annat namn?
8 svar · 14,3k läst
B
bojman: om det blir kvar lite rost kommer färgen hålla i plåten eller det kommer lösna av?
3 svar · 1,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Nä den revan har dom gjort för att dom inte hade med sig rätt stos och inte orkade vänta en dag för att få hem rätt.... Var det mindre än 10 år sedan jobbet gjorde skulle jag reklamera så dom får komma och montera en ny.
3 svar · 1,8k läst
·
J
Jens33: [citat] Den punktformiga ställningen i video 2 skulle passa mig perfekt. Provar imorgon och berättar resultatet.
8 svar · 3,1k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Hade dom varit uppenbara hade det forsat in vatten så det får du väl vara glad för. Du får leta efter minsta lilla tveksamhet och försöka tänka hur vattnet hittar in. Eller så försöker du få tag i någon med erfarenhet som bör ha en bättre chans att hitta något men det är såklart inte garanterat. Plåt på ditt tak kan du glömma om du inte vill bygga om hela
4 svar · 1,9k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Det mesta går att anpassa till ... men det jag menade är att det då går mer material och kostar mycket mer och tar mer tid att få bra. Så man behöver mäta upp varje spalt/fack för sig (på varje sida om stolarna står lite snett , jag en en sån takstol tex på mitt hus) och sen se hur mycket material man behöver. Det går inte i alla hus att bara räkna antalet fack och sen
8 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: Nuffrorna står för vikten/m2, desto mer vikt desto mer asfalt helt enkelt. Det som kallas underlagsduk byter en mängd asfalt mot bättre kvalité jämfört med traditionell underlagspapp som är tjockare, om det är rätt tänkt eller inte märker vi nog först om 20 år eller så. Jag har ingen erfarenhet av tunnare än 700 så kan inte riktigt säga något men dom är otroligt lätta att
3 svar · 2,0k läst
T
tlundberg: Hej Var ute och kollade till taket och blev lite förskräckt av vad jag såg [bild] Pappen och läkt behöver så klart bytas. Men är ändå lite rådvill... Sannolikt har det där varit dåligt ett tag. Hur mycket panik är det egentligen med att fixa? [bild] Som ni ser är delar av taket nytt (3 år sen vi la det). Jag tyckte iaf då att pappen på gamla delen av taket såg okej ut. Där jag
0 svar · 2,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Slätplåt med nervik på sidorna är nog bästa och enklaste lösningen (y).
4 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] 120cc är standarden på takstolar och det som dom flesta utgår ifrån med rekommendationer och sånt men du är långt ifrån själv med 60cc. Det finns flera fördelar med 60cc som vi inte behöver gå in på här men för ett ”vanligt” tak med takstolar är det oftast overkill och onödigt dyrt.
27 svar · 11,5k läst
·
K
Kbygg: Hej, vilken board använde du? Hur gick det?
2 svar · 3,5k läst
P
Anonymiserad 182623: [citat] Ja, tipsa gärna :)
17 svar · 4,3k läst
F
Filip E: Jag löste det genom att slipa bort prickarna med slipmaskin. Foga där det behövdes, slipa på nytt och sedan måla om taket. Eftersom att övriga källartaket hade ojämnheter behövde inte denna yta bli perfekt rak och slät.
1 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Skulle tro att tidigare ägare inte velat lägga om hela det gamla taket, det ser ut som om det behövts. Fast jag blir fundersam på gaveln utan uppvik, utanför. Hur tät är den?
1 svar · 1,8k läst
·
Christian Riisto
Christian Riisto: Rimligt!
3 svar · 1,5k läst
·
S
Stuff: [citat] Känns som att namnet antyder att det är gjort för lutning på minst 6 grader. Är du strax under 6 grader så känns det som i snålaste laget. Finns flertalet andra varianter som är gjorde för lutning på neråt 3 grader. Själv körde jag detta på mitt garage https://www.k-rauta.se/produkt/mataki-sjalvtack-3-kristallsvart-ytpapp-7x1-m/7392154001891. Lite dyrare än det på Jem&fix
11 svar · 2,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Där det är enklast att få det tätt mot taket och väggarna
5 svar · 1,4k läst
R
R_Lindström: Hjälp! :) Grubblar över vad den bästa lösningen för vår carport är. Lutningen är ca 1 grad. Funderar om jag behöver lägga in en extra balk (225x115) för att få ner cc måttet, men då blir det mycket mer jobb... Har 5 varianter som jag funderar över och dessa är: Taken läggs alltså mellan limträbalkarna som är 225x115 och blir ca 580 cm långa. [bild] 1: Plåttak som ligger på
0 svar · 626 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Beror väl på hur mycket skräp du får i rännorna, men 30-40mm typ
1 svar · 3,3k läst
ulfben
ulfben: Kan tipsa om att inte sätta skruvhålen så brett isär på stosplåten som jag gjorde. Den är väldigt tunn och flexar gärna, så jag har fått smyga upp ett par gånger och klegga på mer pannkitt runtom för att stoppa luften att läcka ut.
12 svar · 7,1k läst
·
H
Hogmaniac: Tänker byta tak och vet att Götene kommun endast tillåter tegelröda pannor i vårat område. Kulörerna på de tegelröda taken i området är dock varierande, då endel har lite rödare nyans och någon även lite brunare. Gissar att ingen direkt sökt bygglov för nyansskillnaderna om de gått från tegelröd till röd. Jag vill gärna ha den bruna nyansen som heter kastanjebrun. Pannan är
0 svar · 1,3k läst
Ninashus
Ninashus: [citat] Jo det lutar åt det, känns lite smidigare på nåt vis. Slipper bygglov med bara en sån sak
2 svar · 1,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Blyplåt har dom flesta plåtslagare tillgång till, monteras oftast när det eldas med olja i pannan(ganska agresiva gaser)
4 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.