Hej,

Märkte en vattenläckage från kanten av taklucka ner mot takstolarna/vinden och har panik nu. Märkte det först idag men det har nog funnits några dagar.

Vilka akut åtgärder som jag måste göra nu på mellandagarna då är inte lätt att få tag på någon.

Kollade betongpannor och alla sitter på plats, kunde inte se en tydlig glipa från utsida men tänkte gå och köpa fogskum eller något liknanade och spraya runt takluckan. Jag täckt nu med persienner men svårt att täcka helt och vatten rinner ändå. Lagt en hink under för att samla dropparna men det räcker inte

Vad ska göra mer. Alla förslag uppskattas

• Mörk, suddig bild av träbjälkar och förvaringslådor. Möjligen ett utrymme som ett loft eller vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Giggsy90 skrev:
Hej,

Märkte en vattenläckage från kanten av taklucka ner mot takstolarna/vinden och har panik nu. Märkte det först idag men det har nog funnits några dagar.

Vilka akut åtgärder som jag måste göra nu på mellandagarna då är inte lätt att få tag på någon.

Kollade betongpannor och alla sitter på plats, kunde inte se en tydlig glipa från utsida men tänkte gå och köpa fogskum eller något liknanade och spraya runt takluckan. Jag täckt nu med persienner men svårt att täcka helt och vatten rinner ändå. Lagt en hink under för att samla dropparna men det räcker inte

Vad ska göra mer. Alla förslag uppskattas
Är det gjort något runt takluckan sedan förra vintern?
Hur gammalt är huset?

Nej
3 år sedan vi flyttade in, nybyggthus

Vad har hänt/förändrats de senaste dagarna?
Hurrar vädret varit, är och väderleksprognosen för de kommande?
Tror du att det läcker genom luckan eller där luckan är fastsatt i taket?

A Giggsy90 skrev:
Nej
3 år sedan vi flyttade in, nybyggthus
Hur ser det ut på utsidan, på taket?

FredrikR FredrikR skrev:
Hur ser det ut på utsidan, på taket?
Var lite svårt att se nu under mörkret med ficklampa men såg inget anmärkningsvärt direkt. Misstänker regnvatten som rinner mellan betongpannor och neråt där takluckan sitter, kanske problemet funnits från början och upptäcktes först nu då har varit mycket regn och snö.
Det rinner endast från en punkt på hörnet.
Jag tittar mer i morgon under dasljus. Lånade precis avfuktare från grannen så jag blev lite lugnare, åtminstone tillfälligt
FredrikR FredrikR skrev:
O Odi et Amo skrev:
Hur gammalt är huset?
FredrikR FredrikR skrev:
Hur gammalt är huset?

O Odi et Amo skrev:
Där luckan sitter fastställt, endast från ena kanten

Är det ett garantiärende så kanske man inte ska pilla för mycket, men jag tror mer på tätmassa än fogskum.

Tyvärr entreprenörer verkar inte vilja komma efter att det har gått 2 år sen inflyttning. Jag tänkte därför ev kontakta någon annan under tiden och sedan ska begära att de ska stå för kostnaden annars vidtas rättsliga åtgärder mot dem. Under tiden försöker jag göra vad jag kan, tack för tipset om tätningsmassa, jag ska testa

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.