Vet någon vad dessa två små magneter på insidan fronten av worx landroid wg790 är till för?? På insidan skalet sitter där två små kretskort. Se bilder
 
  • Insidan av en Worx Landroid WG790 med små magneter och kretskort synliga på frontramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en Worx Landroid WG790 med orange hölje och små utskärningar, potentiellt plats för magneter eller kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två små magneter och kretskort på insidan av det orangea skalet till en Worx Landroid WG790, med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rune Johansson1 Rune Johansson1 skrev:
Vet någon vad dessa två små magneter på insidan fronten av worx landroid wg790 är till för?? På insidan skalet sitter där två små kretskort. Se bilder
Det där är krock sensorn, om den kör på något flyttas hela skalet en aning och magnet sensorn registrerar det så den skall stanna, backa och köra ett annat håll.

Håller själv på att reparera denna det då min kör på saker men fortsätter att köra tills det blir hål i marken av hjulen.
 
Ellepelless Ellepelless skrev:
Det där är krock sensorn, om den kör på något flyttas hela skalet en aning och magnet sensorn registrerar det så den skall stanna, backa och köra ett annat håll.

Håller själv på att reparera denna det då min kör på saker men fortsätter att köra tills det blir hål i marken av hjulen.
Hej
Du verkar ha koll på denna robotklippare. Jag har problem med att den stannar med felkoden ”Upplyft” och jag har bytt Frontsensorn och ett litet kretskort som heter ”Lift Up” men det hjälpte inte. Jag har också uppgraderat programvaran till ver. 5.25 men inte heller det hjälpte. Det händer nämligen inget när jag trycker 0 för att återställa felkoden. Om jag tar ut batteri och återställer ”grundligt” med nytt ”datum och nytt arbetsschema” (fabriksåterställning). Funkar det en gång(1) att nollställa felkoden men efter några meters klippning så återkommer samma fel ”Upplyft”
Har haft flera kontakter med supporten, men nu har även de gett upp och vill att jag ska skicka in den.
Funderar också på vad 1 betyder på displayen under robotsymbolen?? bif.
 
  • Kontrollpanel på robotgräsklippare, version 5.25 visas. Skärm med symboler, start- och stoppknapp i fokus. Felkoder relaterade till problemet "Upplyft".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare med display som visar felkoden "Upplyft" och instruktion för återställning med knapp för start och siffror under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Jag kan faktiskt ha haft fel i mitt tidigare inlägg, verkar nästan som att du och jag kan ha samma problem.

Jag tror på att byta denna del:
https://www.clasohlson.com/se/Magnet-till-krocksensor-Worx-Landroid,-12-x-12-mm/p/51-3260

Notera att recensioner från ovan magnet på classe nämner att det löst ”upplyft” problemet.

Se bild bifogad där den skall sitta placerad.
Detta kanske löser mitt krockproblem också!! 😍
 
  • Närbild av insidan på en maskin där en del av en krocksensor visar sig, omgiven av smuts och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ellepelless Ellepelless skrev:
Hej igen!

Jag kan faktiskt ha haft fel i mitt tidigare inlägg, verkar nästan som att du och jag kan ha samma problem.

Jag tror på att byta denna del:
[länk]

Notera att recensioner från ovan magnet på classe nämner att det löst ”upplyft” problemet.

Se bild bifogad där den skall sitta placerad.
Detta kanske löser mitt krockproblem också!! 😍
Hej!! Ska testa detta !! Funkar detta är det ju en billig lösning!! Har redan lagt ut en hel del på tydligen onödiga utbytesenheter !!! 🤪😜
 
  • Gilla
Ellepelless
  • Laddar…
R Rune Johansson2 skrev:
Hej!! Ska testa detta !! Funkar detta är det ju en billig lösning!! Har redan lagt ut en hel del på tydligen onödiga utbytesenheter !!! 🤪😜
Har du bytt hela front delen så bör ju denna ha ingått i det bytet, du får nog testa sensorena med en magnet manuellt för att komma fram till om magnet eller sensor är den dåliga.

Jag verkar ha löst mitt eget problem, på liknande sätt:

Tog bort magneten som är rostig på bilden och använde en bättre magnet för att se så jag kunde trigga sensorerna manuallt både där denna satt och den som sitter ovanpå på skalet när den är i diagnostik läget (knapp 2), dels för att se vilken som är vilken och att de fungerar så länge magneten är okej.

Lyckligtvis hittade jag också en magnet i en gammal ficklampa till cykel med magnetfäste.
Var inte samma storlek men lyckas få den i någorlunda storlek för att få plats och nu fungerar den skapligt bättre! :)
 
Ellepelless Ellepelless skrev:
Har du bytt hela front delen så bör ju denna ha ingått i det bytet, du får nog testa sensorena med en magnet manuellt för att komma fram till om magnet eller sensor är den dåliga.

Jag verkar ha löst mitt eget problem, på liknande sätt:

Tog bort magneten som är rostig på bilden och använde en bättre magnet för att se så jag kunde trigga sensorerna manuallt både där denna satt och den som sitter ovanpå på skalet när den är i diagnostik läget (knapp 2), dels för att se vilken som är vilken och att de fungerar så länge magneten är okej.

Lyckligtvis hittade jag också en magnet i en gammal ficklampa till cykel med magnetfäste.
Var inte samma storlek men lyckas få den i någorlunda storlek för att få plats och nu fungerar den skapligt bättre! :)
Kan man testa magneterna manuellt i diagnostikläge?? Är diagnostikläget när displayen visar bild av klipparen med 1-or och 0-or under?? Har starka magneter som suttit i hårddiskar. Men de kanske är för starka !? Funderade på att limma fast magneter intill sensorerna, för att ”lura” programvaran !?
 
R Rune Johansson2 skrev:
Kan man testa magneterna manuellt i diagnostikläge?? Är diagnostikläget när displayen visar bild av klipparen med 1-or och 0-or under?? Har starka magneter som suttit i hårddiskar. Men de kanske är för starka !? Funderade på att limma fast magneter intill sensorerna, för att ”lura” programvaran !?
Hej, jag hade en kylskåps magnet för mitt test, magnet i hårddisk är nog för stark med risk att det går sönder, så jag rekommenderar en enklare magnet som inte fäster så hårt.

Diagnostik läget är när den visar en bild på klipparen i displayen.
Sen så är det prickarna som är sensorerna, om dem är ifyllda så har dom kontakt med magnet, annars inte.

Du behöver alltså bara föra magneten nära plasten där sensorn vanligtvis sitter för att se om pricken fylls i eller inte.
Din prick uppe till höger mot mitten är inte ifylld och därav klagar den på att den är "upplyft", så ditt mål bör vara att få den ifylld och sedan montera ihop så att den förblir ifylld men också att den reagerar när maskinen faktiskt är upplyft.

Viktigt är att magneten är åt rätt håll också för att den skall få bra kontakt, en utav sidorna kommer helt enkelt agera bättre när du testar.

Jag hade inte rekommenderat att limma något, utan att man försöker få den monterad som tänkt för att allt skall fungera bra.

Vänligen
Elias
 
Ellepelless Ellepelless skrev:
Hej, jag hade en kylskåps magnet för mitt test, magnet i hårddisk är nog för stark med risk att det går sönder, så jag rekommenderar en enklare magnet som inte fäster så hårt.

Diagnostik läget är när den visar en bild på klipparen i displayen.
Sen så är det prickarna som är sensorerna, om dem är ifyllda så har dom kontakt med magnet, annars inte.

Du behöver alltså bara föra magneten nära plasten där sensorn vanligtvis sitter för att se om pricken fylls i eller inte.
Din prick uppe till höger mot mitten är inte ifylld och därav klagar den på att den är "upplyft", så ditt mål bör vara att få den ifylld och sedan montera ihop så att den förblir ifylld men också att den reagerar när maskinen faktiskt är upplyft.

Viktigt är att magneten är åt rätt håll också för att den skall få bra kontakt, en utav sidorna kommer helt enkelt agera bättre när du testar.

Jag hade inte rekommenderat att limma något, utan att man försöker få den monterad som tänkt för att allt skall fungera bra.

Vänligen
Elias
Tack så hjärtligt för alla tips. Nu vet jag hur det ska funka och hur man kan prova sig fram! Det får bli till hösten när man kan laborera inne i lugn och ro och testa !! Lovar att återkomma med resultat från mina tester!!
Tänk om man fått samma tips från supporten!!??🤪
MVH
Rune
 
  • Gilla
Ellepelless
  • Laddar…
R Rune Johansson2 skrev:
Tack så hjärtligt för alla tips. Nu vet jag hur det ska funka och hur man kan prova sig fram! Det får bli till hösten när man kan laborera inne i lugn och ro och testa !! Lovar att återkomma med resultat från mina tester!!
Tänk om man fått samma tips från supporten!!??🤪
MVH
Rune
Hej igen
Tack för tipset om diagnostikläget. När jag lyfter ”skalet” , på ett visst sätt, så blir sensorn ifylld. Men DÅ blir de två bakersta sensorerna ”ej ifyllda”. Då tappar de kontakten. Vet du vad de sensorerna är till för?? Är det ”krocksensorerna” ??
Den ena i mitten, har jag märkt är för luckan. Men den andra (i mitten, som är rödmärkt) vad är den sensorn för??
 
  • Display med sensorikon och rödmarkering, visande version 5.26, temperatur 27.4, och flera indikatorer inklusive en röd C-symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar sensorstatus och version 5.26, med V 27,4 och T 21.0.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ellepelless
  • Laddar…
R Rune Johansson2 skrev:
Hej igen
Tack för tipset om diagnostikläget. När jag lyfter ”skalet” , på ett visst sätt, så blir sensorn ifylld. Men DÅ blir de två bakersta sensorerna ”ej ifyllda”. Då tappar de kontakten. Vet du vad de sensorerna är till för?? Är det ”krocksensorerna” ??
Den ena i mitten, har jag märkt är för luckan. Men den andra (i mitten, som är rödmärkt) vad är den sensorn för??
Kan den sensorn som är rödmarkerad vara regnsensor tro? Det finns två metall bitar på toppen av maskinen som när de ansluts med varandra så tror den att det är en regndroppe som kortsluter dem polerna.

Upplyft felet tror jag dock är relaterat till magneten som många skrev om i recensionerna på classe.

Om du får sensorer att bli ifylld och vise verse så kan man iaf förstå att kablar och kretskort osv fungerar som det ska. Sen så kan sensorerna har mer eller mindre bra kontakt med diverse magneter så då får man försöka förbättra det med första åtgärd att byta magneter skulle jag säga 🙂
 
  • Gilla
Rune Johansson2
  • Laddar…
Ellepelless Ellepelless skrev:
Kan den sensorn som är rödmarkerad vara regnsensor tro? Det finns två metall bitar på toppen av maskinen som när de ansluts med varandra så tror den att det är en regndroppe som kortsluter dem polerna.

Upplyft felet tror jag dock är relaterat till magneten som många skrev om i recensionerna på classe.

Om du får sensorer att bli ifylld och vise verse så kan man iaf förstå att kablar och kretskort osv fungerar som det ska. Sen så kan sensorerna har mer eller mindre bra kontakt med diverse magneter så då får man försöka förbättra det med första åtgärd att byta magneter skulle jag säga 🙂
Hej
Hittade felet. Det var frontsensorn som inte satt i rätt läge. Såg ut att skruvarna var åtdragna men man kunde kika in o se att det fanns en glipa mellan framkant och skalet.
Jag drog till skruvarna ytterligare en gång och då small det till och frontsensorn kom tydligen i exakt läge !!?? Så nu har jag inga felmeddelanden om Avlyft etc.
Men har nu problem att den tappar tid och datum och startar och stoppar inte enl inställda klipptider. Trodde att det är knappcell på moderkortet. Men kan inte hitta nån knappcell som det brukar vara i datorer!??
 
  • Gilla
Ellepelless
  • Laddar…
Elektronikkrets med knappcellsbatteri delvis täckt av lim och omringat av kablar, markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ett knappcellsbatteri begravt i lim...
 
alm82 alm82 skrev:
[bild]

Det finns ett knappcellsbatteri begravt i lim...
Tack så hjärtligt!! Har hittat det! Ja, det var väl dolt, men har nu fått loss det!! Tack!
 
  • Gilla
Ellepelless
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
[bild]

Det finns ett knappcellsbatteri begravt i lim...
Hej
Nu har jag bytt knappcellsbatteriet och nu tappar den inte längre tid o datum. Men den klipper inte enl startid som jag ställer in! Jag blir inte klok på programmering av klipptiden. Den enda manualen jag hittat verkar inte vara för min. wORX WG790E.1.
Där ska man tydligen programmera starttid och antal tim. den ska klippa. Se bild.
På min klippare ”Anpassas drifttid” —->. Starttid och Stop. se bild
Men den varken startar eller stoppar enl inställd tid !! Trycker jag START börjar den dock klippa direkt, men vet inte hur länge!??
 
  • Skärmbild av klipparens meny med starttid och arbetstimmar för varje veckodag samt en sektion för justering av arbetstid (-10%).
  • Närbild av en Worx robotgräsklippares kontrollpanel med display som visar tid, datum och symboler. Tangentbord med siffror och knappar för start och stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display och knappar på en robotgräsklippare, visar menyalternativ för driftstid och anpassning av klipptider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en gräsklippares kontrollpanel med schemalagd klipptid från måndag 09:00 till 17:00. Knappar för start och stopp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.