Vet någon vad dessa två små magneter på insidan fronten av worx landroid wg790 är till för?? På insidan skalet sitter där två små kretskort. Se bilder
Det där är krock sensorn, om den kör på något flyttas hela skalet en aning och magnet sensorn registrerar det så den skall stanna, backa och köra ett annat håll.Rune Johansson1 skrev:
Håller själv på att reparera denna det då min kör på saker men fortsätter att köra tills det blir hål i marken av hjulen.
HejEllepelless skrev:
Du verkar ha koll på denna robotklippare. Jag har problem med att den stannar med felkoden ”Upplyft” och jag har bytt Frontsensorn och ett litet kretskort som heter ”Lift Up” men det hjälpte inte. Jag har också uppgraderat programvaran till ver. 5.25 men inte heller det hjälpte. Det händer nämligen inget när jag trycker 0 för att återställa felkoden. Om jag tar ut batteri och återställer ”grundligt” med nytt ”datum och nytt arbetsschema” (fabriksåterställning). Funkar det en gång(1) att nollställa felkoden men efter några meters klippning så återkommer samma fel ”Upplyft”
Har haft flera kontakter med supporten, men nu har även de gett upp och vill att jag ska skicka in den.
Funderar också på vad 1 betyder på displayen under robotsymbolen?? bif.
Hej igen!
Jag kan faktiskt ha haft fel i mitt tidigare inlägg, verkar nästan som att du och jag kan ha samma problem.
Jag tror på att byta denna del:
https://www.clasohlson.com/se/Magnet-till-krocksensor-Worx-Landroid,-12-x-12-mm/p/51-3260
Notera att recensioner från ovan magnet på classe nämner att det löst ”upplyft” problemet.
Se bild bifogad där den skall sitta placerad.
Detta kanske löser mitt krockproblem också!! 😍
Jag kan faktiskt ha haft fel i mitt tidigare inlägg, verkar nästan som att du och jag kan ha samma problem.
Jag tror på att byta denna del:
https://www.clasohlson.com/se/Magnet-till-krocksensor-Worx-Landroid,-12-x-12-mm/p/51-3260
Notera att recensioner från ovan magnet på classe nämner att det löst ”upplyft” problemet.
Se bild bifogad där den skall sitta placerad.
Detta kanske löser mitt krockproblem också!! 😍
Hej!! Ska testa detta !! Funkar detta är det ju en billig lösning!! Har redan lagt ut en hel del på tydligen onödiga utbytesenheter !!! 🤪😜Ellepelless skrev:
Hej igen!
Jag kan faktiskt ha haft fel i mitt tidigare inlägg, verkar nästan som att du och jag kan ha samma problem.
Jag tror på att byta denna del:
[länk]
Notera att recensioner från ovan magnet på classe nämner att det löst ”upplyft” problemet.
Se bild bifogad där den skall sitta placerad.
Detta kanske löser mitt krockproblem också!! 😍
Har du bytt hela front delen så bör ju denna ha ingått i det bytet, du får nog testa sensorena med en magnet manuellt för att komma fram till om magnet eller sensor är den dåliga.R Rune Johansson2 skrev:
Jag verkar ha löst mitt eget problem, på liknande sätt:
Tog bort magneten som är rostig på bilden och använde en bättre magnet för att se så jag kunde trigga sensorerna manuallt både där denna satt och den som sitter ovanpå på skalet när den är i diagnostik läget (knapp 2), dels för att se vilken som är vilken och att de fungerar så länge magneten är okej.
Lyckligtvis hittade jag också en magnet i en gammal ficklampa till cykel med magnetfäste.
Var inte samma storlek men lyckas få den i någorlunda storlek för att få plats och nu fungerar den skapligt bättre!
Kan man testa magneterna manuellt i diagnostikläge?? Är diagnostikläget när displayen visar bild av klipparen med 1-or och 0-or under?? Har starka magneter som suttit i hårddiskar. Men de kanske är för starka !? Funderade på att limma fast magneter intill sensorerna, för att ”lura” programvaran !?Ellepelless skrev:
Har du bytt hela front delen så bör ju denna ha ingått i det bytet, du får nog testa sensorena med en magnet manuellt för att komma fram till om magnet eller sensor är den dåliga.
Jag verkar ha löst mitt eget problem, på liknande sätt:
Tog bort magneten som är rostig på bilden och använde en bättre magnet för att se så jag kunde trigga sensorerna manuallt både där denna satt och den som sitter ovanpå på skalet när den är i diagnostik läget (knapp 2), dels för att se vilken som är vilken och att de fungerar så länge magneten är okej.
Lyckligtvis hittade jag också en magnet i en gammal ficklampa till cykel med magnetfäste.
Var inte samma storlek men lyckas få den i någorlunda storlek för att få plats och nu fungerar den skapligt bättre!![]()
Hej, jag hade en kylskåps magnet för mitt test, magnet i hårddisk är nog för stark med risk att det går sönder, så jag rekommenderar en enklare magnet som inte fäster så hårt.R Rune Johansson2 skrev:
Diagnostik läget är när den visar en bild på klipparen i displayen.
Sen så är det prickarna som är sensorerna, om dem är ifyllda så har dom kontakt med magnet, annars inte.
Du behöver alltså bara föra magneten nära plasten där sensorn vanligtvis sitter för att se om pricken fylls i eller inte.
Din prick uppe till höger mot mitten är inte ifylld och därav klagar den på att den är "upplyft", så ditt mål bör vara att få den ifylld och sedan montera ihop så att den förblir ifylld men också att den reagerar när maskinen faktiskt är upplyft.
Viktigt är att magneten är åt rätt håll också för att den skall få bra kontakt, en utav sidorna kommer helt enkelt agera bättre när du testar.
Jag hade inte rekommenderat att limma något, utan att man försöker få den monterad som tänkt för att allt skall fungera bra.
Vänligen
Elias
Tack så hjärtligt för alla tips. Nu vet jag hur det ska funka och hur man kan prova sig fram! Det får bli till hösten när man kan laborera inne i lugn och ro och testa !! Lovar att återkomma med resultat från mina tester!!Ellepelless skrev:
Hej, jag hade en kylskåps magnet för mitt test, magnet i hårddisk är nog för stark med risk att det går sönder, så jag rekommenderar en enklare magnet som inte fäster så hårt.
Diagnostik läget är när den visar en bild på klipparen i displayen.
Sen så är det prickarna som är sensorerna, om dem är ifyllda så har dom kontakt med magnet, annars inte.
Du behöver alltså bara föra magneten nära plasten där sensorn vanligtvis sitter för att se om pricken fylls i eller inte.
Din prick uppe till höger mot mitten är inte ifylld och därav klagar den på att den är "upplyft", så ditt mål bör vara att få den ifylld och sedan montera ihop så att den förblir ifylld men också att den reagerar när maskinen faktiskt är upplyft.
Viktigt är att magneten är åt rätt håll också för att den skall få bra kontakt, en utav sidorna kommer helt enkelt agera bättre när du testar.
Jag hade inte rekommenderat att limma något, utan att man försöker få den monterad som tänkt för att allt skall fungera bra.
Vänligen
Elias
Tänk om man fått samma tips från supporten!!??🤪
MVH
Rune
Hej igenR Rune Johansson2 skrev:
Tack för tipset om diagnostikläget. När jag lyfter ”skalet” , på ett visst sätt, så blir sensorn ifylld. Men DÅ blir de två bakersta sensorerna ”ej ifyllda”. Då tappar de kontakten. Vet du vad de sensorerna är till för?? Är det ”krocksensorerna” ??
Den ena i mitten, har jag märkt är för luckan. Men den andra (i mitten, som är rödmärkt) vad är den sensorn för??
Kan den sensorn som är rödmarkerad vara regnsensor tro? Det finns två metall bitar på toppen av maskinen som när de ansluts med varandra så tror den att det är en regndroppe som kortsluter dem polerna.R Rune Johansson2 skrev:Hej igen
Tack för tipset om diagnostikläget. När jag lyfter ”skalet” , på ett visst sätt, så blir sensorn ifylld. Men DÅ blir de två bakersta sensorerna ”ej ifyllda”. Då tappar de kontakten. Vet du vad de sensorerna är till för?? Är det ”krocksensorerna” ??
Den ena i mitten, har jag märkt är för luckan. Men den andra (i mitten, som är rödmärkt) vad är den sensorn för??
Upplyft felet tror jag dock är relaterat till magneten som många skrev om i recensionerna på classe.
Om du får sensorer att bli ifylld och vise verse så kan man iaf förstå att kablar och kretskort osv fungerar som det ska. Sen så kan sensorerna har mer eller mindre bra kontakt med diverse magneter så då får man försöka förbättra det med första åtgärd att byta magneter skulle jag säga 🙂
HejEllepelless skrev:
Kan den sensorn som är rödmarkerad vara regnsensor tro? Det finns två metall bitar på toppen av maskinen som när de ansluts med varandra så tror den att det är en regndroppe som kortsluter dem polerna.
Upplyft felet tror jag dock är relaterat till magneten som många skrev om i recensionerna på classe.
Om du får sensorer att bli ifylld och vise verse så kan man iaf förstå att kablar och kretskort osv fungerar som det ska. Sen så kan sensorerna har mer eller mindre bra kontakt med diverse magneter så då får man försöka förbättra det med första åtgärd att byta magneter skulle jag säga 🙂
Hittade felet. Det var frontsensorn som inte satt i rätt läge. Såg ut att skruvarna var åtdragna men man kunde kika in o se att det fanns en glipa mellan framkant och skalet.
Jag drog till skruvarna ytterligare en gång och då small det till och frontsensorn kom tydligen i exakt läge !!?? Så nu har jag inga felmeddelanden om Avlyft etc.
Men har nu problem att den tappar tid och datum och startar och stoppar inte enl inställda klipptider. Trodde att det är knappcell på moderkortet. Men kan inte hitta nån knappcell som det brukar vara i datorer!??
Hejalm82 skrev:
Nu har jag bytt knappcellsbatteriet och nu tappar den inte längre tid o datum. Men den klipper inte enl startid som jag ställer in! Jag blir inte klok på programmering av klipptiden. Den enda manualen jag hittat verkar inte vara för min. wORX WG790E.1.
Där ska man tydligen programmera starttid och antal tim. den ska klippa. Se bild.
På min klippare ”Anpassas drifttid” —->. Starttid och Stop. se bild
Men den varken startar eller stoppar enl inställd tid !! Trycker jag START börjar den dock klippa direkt, men vet inte hur länge!??
Klicka här för att svara












