Hej, letar tips på hur jag ska göra med någon form av batteribackup på min robotgräsklippare. Vårt fritidshus ligger på en ö med ständiga strömavbrott, mao måste man starta roboten manuellt efter varje strömavbrott. Gör mig trött och undrar om någon kan dela tips på att lösa problemet.

Man skulle kunna lösa det genom att koppla in en UPS dimensionerad för längden på de strömavbrott som man vill hantera.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Man skulle kunna lösa det genom att koppla in en UPS dimensionerad för längden på de strömavbrott som man vill hantera.
Tänkte mer försöka backa upp 20 volt som enheten har. Har kollat lite och det verkar svårt att hitta 20 volts batterier på marknaden. Mina strömavbrott är till 90% kortare spikar på kanske 5 till 30 sek max.

P
De flesta robotgräsklippare har ju redan batteri.
Har du en med sladd? 🙂

Nilsson@2020 Nilsson@2020 skrev:
Tänkte mer försöka backa upp 20 volt som enheten har. Har kollat lite och det verkar svårt att hitta 20 volts batterier på marknaden. Mina strömavbrott är till 90% kortare spikar på kanske 5 till 30 sek max.
Det enklaste är väl en liten UPS på 230V.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skum konstruktion på klipparen om man manuellt måste starta den efter strömavbrott.
På den gamla gardenan vi har så går det bra att bryta spänningen till laddutrustningen, klipparen står bara kvar i laddaren eller stannar ute på gräsmattan när spänningen är bruten.
Klippning påbörjas automatiskt när spänningen återkommer.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skum konstruktion på klipparen om man manuellt måste starta den efter strömavbrott.
På den gamla gardenan vi har så går det bra att bryta spänningen till laddutrustningen, klipparen står bara kvar i laddaren eller stannar ute på gräsmattan när spänningen är bruten.
Klippning påbörjas automatiskt när spänningen återkommer.
Man måste slå pinkoden varje gång man strömsätter, det är problemet.

P
Nilsson@2020 Nilsson@2020 skrev:
Man måste slå pinkoden varje gång man strömsätter, det är problemet.
Det marknadsförs väl som ett slags stölddkydd, gissar jag, men det hindrar ju ingen från att stjäla klipparen. Det försvårar bara tjuvens användning av den.
Går det inte att stänga av den funktionen?

P pmd skrev:
Går det inte att stänga av den funktionen?
👍 Låter som en god idé.
  • För det första tror väl ingen att man gjort det.
  • För det andra kanske robotgräsklippestöldligorna inte är etablerade på ön i fråga?
En riskavvägning.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.