Pehr c Pehr c skrev:
Köpte ny frontsensor till min Worx 794e på Clas Ohlson och klipparen blev än sämre. Backar och snurrar helt obegripligt vid gränskabeln istället för att bara vända sig om . Det visade sig att sensorerna var spegelvända på den nya frontsensorn. skiftade dessa. nu fungerar Pelle perfekt.
Bytte du bara placering på dessa? Skruva bort dom i sensorn och Bytte plats? Detta löser inte problemet för mig.

L LasseWalfridsson skrev:
Precis detta hände mig med, att frontsensorerna var skiftade på min nya sensor från CO. Nu räcker inte kablarna till från ena sensorn, så jag tvingas skarva på en bit.
Bytte du bara placering på dessa? Skruva bort dom i sensorn och Bytte plats? Detta löser inte problemet för mig

L Larrestor skrev:
Bytte du bara placering på dessa? Skruva bort dom i sensorn och Bytte plats? Detta löser inte problemet för mig.
Nu var det längesen jag gjorde det. Men jämför sensorn med bilden som visar sensorn då satt min kabel spegelvänt.

Pehr c Pehr c skrev:
Nu var det längesen jag gjorde det. Men jämför sensorn med bilden som visar sensorn då satt
Pehr c Pehr c skrev:
Nu var det längesen jag gjorde det. Men jämför sensorn med bilden som visar sensorn då satt min kabel spegelvänt.
Hänger inte riktigt med, bifogar bild.. dessa har jag bytt plats på i modulen utan resultat, hoppas du kan hjälpa mig.

• En modul med två kontakter omgivna av röda cirklar, de är anslutna med kablar i olika färger, en med gul och vit kabel och en med svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Kan man testa och kolla hur ens frontsensor mår, t.ex med en multimeter?

Jag försöker helst laga sensorn själv. Känns onödigt dyrt att köpa en ny om de verkligen kostar kring 800 kr.

Bakgrund:

Det är en begagnad WORX WG791E som jag installerat åt min mamma. Jag har monterat isär, bytt ut klockbatteriet på moderkortet, satt dit nytt (ladd) batteri, lödit tillbaka en sladd som gått av i sensorn, oljat och fixat.

Den har fungerat rätt så bra ett tag men nu börjar den köra utanför gränskabeln och snurrar mest runt då det är dags för laddning. Efter lite research på reddit misstänker jag att sensorerna kan börjat ha olika (elektroniskt) resistans. Frågan är varför? Ett halv kabelbrott? Men jag vet inte. Behöver testa. Eller så har jag jordläck i gränskabeln. Men hur testar man det?

Taggad på att få det att fungera!

Allt gott

Kollat kablarna till frontsensorn?
Dom kan gå av och då kan det räcka med att fixa kablarna.

• Gilla
bankbonk
  • Laddar…
Tryck siffran 2 på roboten när den står inom arbetsområdet, dvs fritt på gräset. Är det ett eller två kryss är den en ny frontsensor som behövs. Svaret ovan mitt är också bra att kika, kablarna ligger ganska oskyddat 👍🏻

• Gilla
bankbonk
  • Laddar…
Kan fylla på här att även jag köpte en ny frontsensor från CO (förra året) till min WG794e. Den gick, men hade konstiga saker för sig när den kom nära gränsen och ville absolut inte gå tillbaka till basen själv.

Gjorde nu bytet på sensorerna som på Larrestors bild och nog vart den bättre. Slog mig aldrig att kolla på 2-skärmen innan, men nu efter bytet så visar den åtminstone rätt.

• Gilla
bankbonk
  • Laddar…
Pehr c Pehr c skrev:
Köpte ny frontsensor till min Worx 794e på Clas Ohlson och klipparen blev än sämre. Backar och snurrar helt obegripligt vid gränskabeln istället för att bara vända sig om . Det visade sig att sensorerna var spegelvända på den nya frontsensorn. skiftade dessa. nu fungerar Pelle perfekt.
kan du visa hur du gjorde detta? Vilka kablar och hur du lödde(?) om det?

Edit, ah nu såg jag bilden. Mina sensorer har en sladd emellan dem. Kanske jord då.

Fast mitt problem är att den inte hittar hem för att ladda, säger att den är utanför arbetsområde, och kör utanför området. Trots att gränskabeln är ok, nytt batteri, nytt klockbatteri, sensorernas motstånd är 100k på båda (fast ett tidigare test visade 70k på båda) och displayen säger att frontsensorerna är ok)

Och detta är inte konsekvent. Vissa dagar mindre problem, andra dagar mer.

Och det blir jättefint då den väl klipper! :) 23mm på hela ställen. Men det är värre än att vakta en bäbis som lärt sig krypa.

• Display på robotgräsklippare med olika inställningar och ikoner, samt knappsats för manövrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Har köpt mig en begagnad Worx WG794e. Första veckorna klippte den som en dröm sen gav batteriet upp. Bytte batteri och den tog laddning. Allt frid och fröjd en hel dag. Sen fick den för sig att meddela ”Fångad” hela tiden. Jag lyckades läsa mig till att det antagligen är frontsensorn. Men nu när jag håller på och grejar med den så vill den inte ens tända upp displayen. Någon som har tips på vad det kan vara?

C Christian_N78 skrev:
Hej! Har köpt mig en begagnad Worx WG794e. Första veckorna klippte den som en dröm sen gav batteriet upp. Bytte batteri och den tog laddning. Allt frid och fröjd en hel dag. Sen fick den för sig att meddela ”Fångad” hela tiden. Jag lyckades läsa mig till att det antagligen är frontsensorn. Men nu när jag håller på och grejar med den så vill den inte ens tända upp displayen. Någon som har tips på vad det kan vara?
testa med att tvångs ladda batteriet. ta ut batteriet sen koppla med el sladd + mot + och - mot - på själva pinnarna som sticker ut från ladd stationen. det räcker med att du laddar den i ca halvtimme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.