R Ramses III skrev:
Har kolla båda guidekablarna. Det är grönt ljus även om jag kopplar dessa till begränsningsplinten. Så nästa steg är att prova med nytt kretskort till slingsensorn.
Det är samma sensorer för beg.slingan som för guiden, så tveksamt om det är slingsensorerna som spökar här.
I så fall borde den ha haft problem med att känna av beg.kabeln skulle jag säga.

Kan du inte testköra den mot en annan laddstation för att utesluta fel på kretskort i laddaren?

E etompau skrev:
Det är samma sensorer för beg.slingan som för guiden, så tveksamt om det är slingsensorerna som spökar här.
I så fall borde den ha haft problem med att känna av beg.kabeln skulle jag säga.

Kan du inte testköra den mot en annan laddstation för att utesluta fel på kretskort i laddaren?
Nu fick roboten fart ut från stationen men kör bara rakt över slingan och ner i diket så det är nog ganska klart att slingsensorn inte är med i matchen riktigt. Ska prova i grannens station så får vi se vad som händer.

R Ramses III skrev:
Nu fick roboten fart ut från stationen men kör bara rakt över slingan och ner i diket så det är nog ganska klart att slingsensorn inte är med i matchen riktigt. Ska prova i grannens station så får vi se vad som händer.
OK, det är ju ny info. I princip borde den inte starta om den har tendenser till att köra över slingan. Du får se vad som händer vid test hos grannen och ev. byte kortet.

Med långt tryck på 0 så kan du läsa av lite info från sensorerna. Det kanske ger något.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror det är slingsensorn. Jag har iofs med min 230 liknande problem på sommaren om det varit torrt länge, men jag misstänker att min slinga är typ 95% av på ett ställe, men att signalen ändå går igenom så länge som det är fuktigt i marken. Den slutade följa slingan en bit in i juli och började följa den igen när det regnade i slutet av månaden. Nu fungerar det fortfarande. Jag hade ett liknande beteende förra sommaren. Jag ser inget på resistansen i slingan, använder jag guiden som begränsning så lyser det grönt. Jag hittar inget med kabel sökaren heller. Jag orkar inte gräva upp ledningen och byta den så det får vara till dess att det går sönder helt.

Jag har dessutom flera klippare och jag har provat byta till en annan klippare och det hjälpte inte heller så hos mig är det troligen inte klippsensorn.
Jag bytte min slingsensor och även kabeln mellan slingsensorn och "moderkortet" och nu funkar klipparen utmärkt! Den hittar guidekabeln och följer den direkt in till laddstationen.
Tack alla för tips och bra inlägg!
/Mikael 😀👏

• Gilla
Berge262 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, det är ju ny info. I princip borde den inte starta om den har tendenser till att köra över slingan. Du får se vad som händer vid test hos grannen och ev. byte kortet.

Med långt tryck på 0 så kan du läsa av lite info från sensorerna. Det kanske ger något.
Då har jag testat i annan station med samma resultat. Har nu bytt slingsensor och även renoverat en del plastdetaljer i laddstationen som visade sig vara defekta (dock inget som borde påverkat funktionen), Roboten kämpar nu på med det lite höga gräset och verkar funka normalt - peppar, peppar. Tack för alla initierade inspel och råd🙏

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.