Jag står i begrepp att köpa en robotgräsklippare - min första ska tilläggas - och tittar närmast på en av dessa modeller
* Dreame A1 Pro
* Dreame A2
* Husqvarna 310 Nera
Det jag inte riktigt förstår är hur kravet på anslutning ser ut. Min tomt är ca 1000kvm. Boningshus i ena änden och gräsmatta på i stort sett hela tomten, boningshuset har wifi-anslutning, men då tomtgränsen är ungefär 25 meter bort som längst så finns det inga förhoppningar om att ha täckning över hela tomten.
Måste klipparen ha anslutning hela tiden? Eller är det bara stationen som kräver anslutning?
Hur har andra löst det?
Tittar jag på fel modeller av klippare?

• Gilla
Zuncan
  • Laddar…
Har du inte Wifi-täckning inom klippområdet för Husqvarnan så behöver du komplettera med en referensstation (RS1). Denna sänder korrigeringsdata till klipparen för att få önskad noggrannhet för positioneringen.

Det går även att koppla in traditionell begränsningskabel för utvalda området där GPS-täckningen är dålig.

• Gilla
Gorminator
  • Laddar…
Vad jag har förstått så behöver endast Dreame Basstationen vara inom wifi täckning, sedan kommunicerar bas och klippare med ett eget protokoll, tror inte Dreame använder GPS som huvudsaklig referens utan ett öga som läser in en 3D bild av trädgården/omgivning

• Gilla
Gorminator
  • Laddar…
Jag bytte upp mig till en A1 pro för någon vecka sen, "tyvärr" har jag wifi-täckning över hela tomten så kan inte svara på det men om jag förstått rätt är det som micked99 säger.
För själva konfigureringen av gräsklipparen så används bluetooth (mobiltelefon).

I det stora är jag nöjd, men den har svårt för sand och kör fast direkt så jag var tvungen förbjuda den att köra på torraste fläcken av gräsmattan där knappt något växer.
På "lika bra som dåligt" sidan är hinderdetektionen, den fungerar nästan för bra så måste köra med trimmern närmast buskar och nedhängande grenar. Den har även undvikit något grässtrå som hunnit växa för mycket :)

• Gilla
Gorminator
  • Laddar…
Tack för alla snabba och bra svar. Dreame verkar vara ett rimligt alternativ för mig ändå då att sätta upp en RS1 skulle innebära att jag behöver förse en tom gräsmatta med el.

Referensstationen (RS1) monterar du på en fast plats på huset. Den sänder sedan signal (ej WiFi) till klipparen, räckvidd upp till 100 meter.

• Gilla
NickeNicko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.