1 049 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Automower 415x återställning efter batteribyte
Hej,
Märkte i våras när klipparen ställdes ut för säsongen att batteriet börjar ge upp.
Så läste runt lite och beställde ett batteri. Fick hem det redan i maj, men kom mig inte för att byta för än nu. Efter byte så hade jag läst att man skulle generera ny slingsignal och så skulle allt vara frid och fröjd.
Men jag får felmeddelande när jag försöker generera ny slingsignal.
Någon som har erfarenhet av byte på 415x?
Måste man lämna in maskinen för få den kalibrerad, verkar ju lite omständigt då alla verkstäder för dessa har 4-4veckors väntetid på sommaren.
Märkte i våras när klipparen ställdes ut för säsongen att batteriet börjar ge upp.
Så läste runt lite och beställde ett batteri. Fick hem det redan i maj, men kom mig inte för att byta för än nu. Efter byte så hade jag läst att man skulle generera ny slingsignal och så skulle allt vara frid och fröjd.
Men jag får felmeddelande när jag försöker generera ny slingsignal.
Någon som har erfarenhet av byte på 415x?
Måste man lämna in maskinen för få den kalibrerad, verkar ju lite omständigt då alla verkstäder för dessa har 4-4veckors väntetid på sommaren.
Slingsignal och batteribyte har inte något med varandra att göra.
Den enda gången du behöver generera ny slingsignal är när du har bytt kretskortet i laddaren eller när klipparen har varit körd mot en annan laddare, ex vid service.
Lyser dioden fast grönt i laddaren?
Funkar klipparen som vanligt?
Den enda gången du behöver generera ny slingsignal är när du har bytt kretskortet i laddaren eller när klipparen har varit körd mot en annan laddare, ex vid service.
Lyser dioden fast grönt i laddaren?
Funkar klipparen som vanligt?
Dioden lyser grönt men den larmar för ogiltig konfiguration.E etompau skrev:
Börjar bli ganska less på denna maskin, först vänsterdrivmotor efter 20h drift när den var ny, blev utan den in 11 veckor i väntan på att husqvarna skulle få in delar. Sen säsongen efter det kretskortet efter 160h drift, blev utan den fram till augusti för Husqvarna väntade på delar.
Så frågade verkstaden om hur lång tid det skulle ta innan dem kunde byta batteri i våras, det skulle det ta 5-7veckor innan verkstaden hade tid byta batteri. Får väl plocka fram bensinaren och springa runt klippa själv, sen efter semestern lämna in denna skiten och sedan sälja den, rätt trött på denna. Hade en automower G2 genaration till förra huset, den tickade på i 8 år utan några bekymmer...
OK. Kan inte se att det skulle behövas någon handpåläggning/programmering vid batteribyte på 415x.
Är det ett originalbatteri du har köpt?
Har du ingen annan verkstad i ditt närområde? Sök efter verkstäder på Hq hemsida.
Är det ett originalbatteri du har köpt?
Har du ingen annan verkstad i ditt närområde? Sök efter verkstäder på Hq hemsida.
Är ett orginalbatteri.E etompau skrev:
Inom 5 mil finns 2 verkstäder och ingen av dem har kort kö tid för robotar på sommaren.
Som sagt, rätt trött på denna maskin och allt krångel som varit och att den mot min tidigare äldre modell inte bara kan knalla på. Kom även på att jag efter andra säsongen fick lämna in den och byta connect-modulen, den slutade funka. Det gick på garantin och gjordes utanför säsongen eftersom den iaf klippte.
Så allt för mycket krångel när det är mer än 1 sak per säsong.
Klicka här för att svara