Bifogar en PDF fil som detaljerat beskriver felsökning på en Gardena R50i vars högra hjulmotor lagt av. Vänster fungerade korrekt. Dokumentet är mer av en löpande notering om min metodik för att isolera och hitta felet. Den beskriver också ingående hur BLDC (borstlösa DC motorer) motor styrs. Därför kan den vara ett stöd för den som vill felsöka på andra modeller/fabrikat med liknande problem.
Första steget var att skifta motor mot den som fungerade. Det var samma problem med denna motor varför felet uppenbarligen låg i kretskortet (PCB). Därefter kunde det snabbt konstateras att en MOSFET i drivkretsen för motorn var kortsluten. Den bytes ut och kipparen testades. Det fungerade fortfarande inte och det kunde snabbt konstateras att samma MOSFET gått söner igen.
Så jag dök ner i kaninhålet (rabbit hole) för att försöka hitta den bakomliggande orsaken att MOSFET’en gick söder igen så fort man testade.
Det blev en ganska lång ökenvandring tills grundfelet kunde hittas och åtgärdas. En bidragande orsak var just att så fort jag testade med en ny MOSFET så gick den sönder igen direkt. I bifogade PDF kan du läsa hur jag kom förbi detta 22 moment och till sist kunde återbörda klipparen till aktiv service.
Med vänlig hälsning
Bo