Finns det några slinglösa robotgräsklippare som hanterar stora träd som täcker stora delar av tomten? Modeller med kamera tänker jag är bättre men kanske de kräver en bra GPS-signal även de?

Min Mammotion Luba 2 AWD X har inga bekymmer med att tomten är full av träd, buskage, byggnader och diverse andra hinder. Däremot har jag insett att det behöver vara hyfsad GPS-signal vid basstationen (i ett plåtskjul under ett träd duger alltså inte), annars vill den inte starta klippningen

O Ordförande skrev:
Min Mammotion Luba 2 AWD X har inga bekymmer med att tomten är full av träd, buskage, byggnader och diverse andra hinder. Däremot har jag insett att det behöver vara hyfsad GPS-signal vid basstationen (i ett plåtskjul under ett träd duger alltså inte), annars vill den inte starta klippningen
Ok, tack för svar. Kan nog hitta en lämplig placering för basstationen. Behöver klipparen kontakt med basstationen under hela klippningen?

O Ordförande skrev:
Håller med! Vi är inne på vår andra vecka med Luba 2 AWD X, och har en relativt stor tomt med mycket buskar, träd, byggnader, en del höjdskillnader och en inte helt plan gräsmatta. Hela gården är dessutom omringad av höga, täta träd. Hittills har Luban fungerat väldigt bra, vi fick dock ställa om ”positioneringsläget” från datalink till internet för att den inte skulle tappa bort sig lite på vissa ställen. Efter det har det funkat toppen över hela gården. Det är vår första robotklippare så jag har inget att jämföra med, men jag skulle absolut köpa den igen.

G gustavk skrev:
Ok, tack för svar. Kan nog hitta en lämplig placering för basstationen. Behöver klipparen kontakt med basstationen under hela klippningen?
Bara med radiosignal tror jag. Här klipper roboten som längst cirka 100 meter från basstationen och det är inga problem

Mest kostnadseffektiva lösningen beror på areal som ska klippas och antalet träd. Klassiska setupen med slingstyrda klippare är ju att göra öar runt ömtåliga träd, eller bara att låta klipparens egen logik fixa detta via standard bump sensor.

Är också sugen på robot men har en komplex tomt med stora höjdskillnader och en del branta passager, drygt 40% lutning, och smala passager, typ 60cm. Dessutom större stenar, odlingslådor, träd, stup, leksaker med mer. Gräsmattan är totalt knappt 1000m2
Dessutom måste basstationen hamna i ena ändan av gräsmattan.

Tittar på Luba mini 1500. Tror ni den löser det?

Tomture61
H Hegge_ skrev:
Är också sugen på robot men har en komplex tomt med stora höjdskillnader och en del branta passager, drygt 40% lutning, och smala passager, typ 60cm. Dessutom större stenar, odlingslådor, träd, stup, leksaker med mer. Gräsmattan är totalt knappt 1000m2

Köp så stor klippare du har råd med .
För 1000 kvm anser jag Luba 2 3000 X blir bäst för dig
Luba mini 1500 funkar också men blir mycket ladda batteriet tid + sliter mer på batteriet .
Dock enkelt att byta ut .

Tomture61
G gustavk skrev:
Finns 3 olika sätt för Mammotion klippare att kommunicera på .
I samtliga fall behöver klipparen också ha kontakt med GNSS satelliter .

Med en fast RTK antenn + radiotrafik (LoRa) mellan RTK - klippare
På pappret når denna radiokommunikation 4,9 - 16 km .

Med en fast RTK antenn + 4G eller WiFi för kommunikation mellan enheterna .
Klipparen är lite tjurig över WiFi , vill gärna ha en egen utomhus WiFi antenn med eget SSID .

Med iNavi (NetRTK) så behövs ej en fast RTK antenn dock krävs 4G (kostnad/abonnemang) eller WiFi . Efter 2026 abonnemang för iNavi .

H Hegge_ skrev:

Luba 2 AWD X har lite bekymmer med smala passager, men den är ju också 8 cm bredare. Kan vara att man får stänga av hinderdetekteringen och då ligger leksakerna risigt till

Ser att det finns några modeller med Lidar som "MAMMOTION LUBA mini AWD LiDAR" och andra märken som Dreame A1 och A2. Som jag förstår det ska dessa modeller vara ännu mindre beroende av en bra gps signal då de byggt upp ett 3D punkt moln mha Lidar'n förstår att navigera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.