Hej alla,

Har ni en 220 ac som gått ca 3000h men har inte mer historik än så. Jag har rengjort klipparen och sedan skruvat ihop den igen, det var ju inte några större problem. MEN, även om hasplåten och knivdisk snurrar var för sig och enkelt så stannar klipparen såfort den får lite motstånd med klippdisk blockerad.

Eftersom jag inte ser några enkla lösningar just, tror ni att det är värt att investera i en ny knivdiskmotor för nästan 1000 lappen?

Resten av roboten verkar väl vara i god vigör även om det kanske är dags för batteri också om man skulle få igång den.

Tack,
Björn

Ta isär grejerna, underifrån och in (om du inte redan gjort det). Jag törs nästan lova att du har gräs som klämmer på axeln under alla skivorna. Jag har haft detta problemet många gånger och det har alltid varit detta som är problemet. Det känns som det snurrar på rätt fritt, men det går att motorn drar extra ström och det känner mjukvaran av.

Jag är inne på min tredje klippmotor och det är alltid plastbussningen som hindrar axeln från att wobbla som ger upp först, jag har inte haft några andra problem med klippmotorn än det och att det finns inklämt gräs mot axeln. Bussningen går inte att köpa utan att köpa helt ny motor (även om @Johan Gunverth har lyckats få till en fungerande lösning).

Edit: hittar du inget fysiskt fel så skulle jag definitivt köpa en ny motor. 220 är som en gammal Volvo traktor, det finns inte särskilt mycket som kan gå sönder och det är nästan alltid lätt att fixa det

• Gilla
bumpas
  • Laddar…
Ja, precis som du säger känns det som om bussningar gått sönder. Jag hade isär allt och tog bort ytterst lite gräs som hade kommit in men det gjorde inte någon skillnad.

Om det är bussningen så kan du wobbla på axeln.

Edit: motorn är lätt att byta, finns bra instruktioner på nätet, men det är intuitivt.

• Gilla
bumpas
  • Laddar…
Du kan ju testköra klippmotorn och se om den funkar utan kontakt med gräsmattan.

Välj Inställningar (settings) i menyn, tryck på knapparna "Hus", 4 och 3 samtidigt, en ny meny ska dyka upp.
Här kan du då provköra klippmotorn med klipparen upplyft på arbetsbänken. Se upp för knivarna?
Varvtalet ska vara ca 2500 rpm och strömförbrukningen ca 40-150 mA.
Kanske kan ge en ledtråd till vad som är fel.

• Gilla
bumpas
  • Laddar…
Tack, ska testa detta. Jag ska se om det går att hitta och testa med en begagnad motor (min lokala affär sa att de eventuellt hade någon efter semestern som jag kunde testa med).

Hej,
Köpte en ny motor eftersom jag kunde wobbla på axeln. Den wobblade till och med när jag testkörde motorn.

Bytet var hyffsat lätt och nu går den igen! Får se om jag byter batteriet när jag ändå är igång eller om jag låter det vara för tillfället.

Tack för all hjälp!

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.