698 läst ·
2 svar
698 läst
2 svar
Byta knivmotor på Gardena Sileno Smart
För en 3 veckor sedan började gräsklipparen stanna och visa meddelandet ”Cutting system blocked”. Jag har sett till att gräsmattan är kort, rengjort disken och bytt bladen men ändå stannar klipparen och ger samma meddelande. Vid återstart kör den allt mellan 1-10 minuter sedan stannar den igen.
Utöver det upplever jag att klipparen ibland hastigt stannar, och sedan backar i flera sekvenser innan den ger samma meddelande igen, ”Cutting system blocked”.
Jag kontaktade kundsupport och de föreslog att det troligtvis är klippmotorn som behöver bytas. Jag hittar en på verkar passa Clas Ohlsons webblager. Jag hittar dock ingen beskrivning hur man byter motorn själv.
Finns beskrivningar om hur man byter en knivmotor?
Utöver det upplever jag att klipparen ibland hastigt stannar, och sedan backar i flera sekvenser innan den ger samma meddelande igen, ”Cutting system blocked”.
Jag kontaktade kundsupport och de föreslog att det troligtvis är klippmotorn som behöver bytas. Jag hittar en på verkar passa Clas Ohlsons webblager. Jag hittar dock ingen beskrivning hur man byter motorn själv.
Finns beskrivningar om hur man byter en knivmotor?
Du behöver ta loss täckbitarna på ovandelen av klipparen. Det finns filmer och beskrivningar på detta på nätet.
Ställ klipphöjden på max klipphöjd
När det är gjort så skruva loss torx-skruvarna (12 st.) som håller chassieöverdelen.
Vänd på maskinen, skruva loss knivdisken (3 skruvar) därefter skyddskåpan för knivdisken (1 skruv). Vrid på skyddskåpan moturs för att lossgöra den.
Nu kan du vända på maskinen, lyfta av kåpan och få tillgång till innanmätet.
Lossa motorkablen från huvudkortet och skruva loss motorn (2 skruvar).
Dra ut klippmodulen och montera dit ny enhet.
Var noggrann med tätningslisten vid återmontage, listen bör bytas när maskinen öppnas.
När det är gjort så skruva loss torx-skruvarna (12 st.) som håller chassieöverdelen.
Vänd på maskinen, skruva loss knivdisken (3 skruvar) därefter skyddskåpan för knivdisken (1 skruv). Vrid på skyddskåpan moturs för att lossgöra den.
Var noggrann med tätningslisten vid återmontage, listen bör bytas när maskinen öppnas.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar. Jag fick enkelt av täckbitarna men sedan behövde jag ett specialverktyg för att lossa karossen från maskinen. GPL Shop var kanon att chatta med och jag beställde verktyg, klippmotor o list därifrån med snabb leverans. Nu spinner klipparen som en katt och klipper fint igen.E etompau skrev:Du behöver ta loss täckbitarna på ovandelen av klipparen. Det finns filmer och beskrivningar på detta på nätet.
Klicka här för att svara