W
WeeBe: Hej Morran! Jag förstår ditt dilemma. Själv har jag valt at göra precis som du, köpa ett stommonterat/tätt utvändigt hus av en hustillverkare. Sedan ska jag köpa alla andra delar separat. Vi gjorde så att vi började med ritningen och begärde in pris. Det behöver inte vara en exakt spikad ritning, men den ska stämma någorlunda. Sedan skickade vi den till ca 10 hustillverkare och
1 svar · 842 läst
R
Redhead: Tack för svar, Byggarn! Det låter väldigt klokt det du säger - är man ärlig känner sig köparen trygg. En win win sitaution! Ett par kompisar var intresserade av en bostadsrätt, men hoppade av när budgivningen gick för högt. Så småningom ringde mäklaren och berättade att de andra tackat nej, men det sköttes på sånt sätt att de kände sig ..hm, lurade är ett för starkt ord,
18 svar · 4,5k läst
T
torparnorpan: Taget. Jag fick dock svar på mitt mail inom en timme efter att jag mailat och det var ändå på kvällen så det började bra. Priset var rätt också , så det blir en värdering inom kort och sedan samtal med bankerna för att se om jag kan köpa lös kåken snart.
2 svar · 1,5k läst
P
plastbiten: Hej! Jag har fått tillfälle att mycket förmånligt köpa en tomt där det just nu finns ett fritidshus. Platsen är nära en stor stad. Vad jag undrar över är hur det är bäst att låna pengar. Min plan: (i stora drag) Köpa tomten med fritidshuset, riva huset och sedan bygga nytt. Har tänkt göra istort sett allting själv och kommer få hjälp från familjen där jag har mycket
0 svar · 3,1k läst
A.Nygren
A.Nygren: Ska slå en pling till dem imorrn o se vad de har att säga.
1 svar · 622 läst
J
Johannes_o_Marlene: När vi var på FSB för att prata bolån var vi intresserade av att veta var vår maxgräns låg i bankens ögon. Våran bankman sa då att dom räknade enligt följande (som är ganska likt resonemanget ni redan hört): När skatten och boendet är betalat skall det finnas 5000 kr per vuxen och 2000 kr per barn kvar per månad att leva för. Boendet skall kunna betalas även om räntan går upp
11 svar · 5,3k läst
J
Jimmy_Andersson: Tack alla som tar er tid! Jag har kollat lite när bankspärren skall göras, jag har inte fått tag i min säljare, men enligt papperna jag fått så verkar det ska typ en månad innan leverans, gissningsvis då de börjar göra huset...Leveranstiden är ca 6 mån, så det är ett tag till... Jag har nu fått koll på vad en bankspärr är, de flesta här verkar veta det. Vad gällande
18 svar · 3,3k läst
M
MrMagic: Anser att du kan lämna barnen och bygga med gott samvete. Du har ju faktiskt en 100% anställning, kan inte se att kommunen kan neka dig.
18 svar · 12,2k läst
M
MrMagic: Uppläggningskostnader, aviseringar och kontraktsränta skall ni inte behöva betala. Förhandla hårdare !! Har 2.95 hos FSB.
22 svar · 2,7k läst
P
Pedda_P: ja det går definitivt att pruta på tillvalen, gör som min fru: för varje nytt tillval så sänk priset själv och se jätteglad ut; exempelvis: säjer säljaren 23.000:- för en del av tillvalen så säger hon direkt "jaha, tjugotusen alltså" och vips blir det så å så har man prutat 13 % där, och så vidare för varje del ;)
1 svar · 1,9k läst
morsan
morsan: Om du tittar på blankett K5 står det presis vad du får dra av ;) http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80008287/210516.pdf
2 svar · 11,8k läst
B
bubbert: Detta är ju väldigt personligt, dvs vill man veta exakt vad man skall betala varje månad så är ju bundet ett alternativ, dock tycker jag att premien är något för hög i min smak. Vart räntorna tar vägen vet ingen, dock finns det många profeter därute som försöker spå i diverse saker och argumentera för att deras spådomar är sanningen..så där får man försöka göra en egen
1 svar · 3,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: @ SoccerDude När du hittat kalkylen så är det en smal sak att slänga in den i Excel och bolla med siffror.
4 svar · 10,9k läst
W
WeeBe: Oj, ja det var svåra frågor du ställer. Jag ska försöka svar så gott jag kan. Observera att mitt hus inte byggts ännu och därför kan det halta lite. Men jag har gjort relativt mycket efterforskningar. Grund: Schaktning och markförberedelser - beroende på markförhållandena. Gjutning - ca 1000 kr per m2? Detta är som du säger helt beroende på markförhållandena. Omöjligt att ge
1 svar · 4,2k läst
B
bubbert: Ja, antingen gillar man trygghet och binder fast sig och betalar för det eller så åker man rörligt och har den billigaste räntan och är uppmärksam på vad som händer, du kan ju binda räntan på dagen om du vill, om det skulle komma en höjning som du tycker är för hög. Min egna erfarenhet är att om jag tittar tillbaka 10 år i tiden och ser hur jag hade det då, mot vad jag har idag,
4 svar · 1,7k läst
H
Helene_och_Mikael: Hejsan alla glada byggare! Vi ska snart börja sätta en spade i jorden vi med, så snart vi kommit över en bra tomt.. Vi har suttit och tittat lite på alternativ till byggen, och bland annat LB-hus Ejdern, tycker vi mycket om planlösningen på. Nu undrar vi förstås som säkert många andra, var kan man spara pengar i bygget? Ni som redan byggt, var tycker ni att ni kunnat spara in mest,
0 svar · 2,3k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Vi funderar på att köpa ett hus från 1980-talet istället för att bygga nytt. Givetvis är där en del saker som inte stämmer med vår "drömbild". Jag försöker därför skapa mig en uppfattning om vad slutsumman kan bli, hus + ombyggnader. Är det någon som har gjort följande ombyggnader och kan ge mig ett cirkapris? - Takkupa med tre fönster på rad. - Igensättning av tre fönster
0 svar · 2,8k läst
L
lolinda: Vad spännande att garaget och huset snart kommer jag förstår att ni längtar! på våran kalkyl har försäljaren uppskattat grundläggningen till 275000 han har dock inte sett tomten ännu! Du behöver inte svara om du inte vill men vad gick era markarbeten på! Bara så att man kan få ett hum om den siffran är rimlig eller inte! Våran tomt är ganska så plan och vi tror inte att det
4 svar · 5,5k läst
S
Soulbeatle: Ha ha, lysande bubbert! ;D
10 svar · 3,3k läst
B
bubbert: Är tomten med frtidshuset taxerat som fritidsbostad så får du vanligt bolån på den. Nämn inte att du skall riva det och bygga nytt förräns det är en verklighet, för annars kan banken börja få ideer är min erfarenhet som gjort likadant..
28 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: För att kunna skjuta upp reavinsten gäller att du ersätter en bostad du varit mantalsskriven på under minst ett år med en ny bostad som anskaffas inom den närmaste tiden. Möjligheten kom till för att få rörlighet på bostads/arbetsmarknaden. Det gäller således inte tomt/mark utan bostadsfastighet. Regelverket är enkelt och är inte förhandlingsbart hos skattemyndigheten :P.
1 svar · 5,6k läst
H
hempularen: Om det går att bygga och behålla det gamla huset är nog tveksamt. Dels tror jag att det finns en allmän motvilja mot 2 byggnader på tomten hos stadsbyggnadskontoret (fast det är jag mycket osäker på) dels så har du ju för det mesta en begränsad byggrätt. Ofta formulerad som att man får bebygga ex. 10% av tomtytan. Det finns ganska bra informationsmaterial hos skatteverkets hemsida om
1 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Kan tillägga att det ofta finns paragrafer i låneavtalet om att lånet skall ha "bästa pant" det innebär att även om ditt "lilla" lån som du vill flytta skulle råka ha bra pantläge, så har din ursprungliga bank rätt att flytta runt panterna så att deras kvarvarande lån får det bra pantläget.
6 svar · 2,6k läst
W
WeeBe: Ingen räntesäkring för mig. Jag vill ha rörliga lån.
2 svar · 1,6k läst
C
chrmau: till alla andra som kan vara intresserade, har fått flera förslag från flyttfirmor i gbg ca 7500:- kommer det kosta
1 svar · 650 läst
B
bubbert: Det finns olika saker som talar för att Riksbanken kommer att fortsätta att höja räntorna, dock väldigt sakta, men samtidigt så finns det skäl som gör att de inte borde kunna höja räntan mera, dock så är det ju så att för att kunna sänka så mäåste man ju ha en höjd att sänka ifrån, med tanke på att det är RB:s enda vapen och som det såg ut förut när räntan låg på
3 svar · 2,3k läst
lbg
lbg: [citat] Frågar precis som i den omröstningstråd jag var aktiv i, vem är det som blivit upprörd över omröstningarna? Tror du att dina undersökningar speglar verkligheten? P.S Denna tråd har inte jag röstat i, inte heller den om uppskattade räntelägen i framtiden. Gör säkert varken till eller från. Jag såg faktiskt aldrig dessa två förrän nu.
9 svar · 704 läst
J
Jorg: [citat] För oss var det så att det fritidshus vi köpte var värderat av mäklare. Men huset (och alltså också denne mäklare) befann sig på en ort en bra bit från vår bank och bostad. Banken berättade att värderingar gjorda av mäklare i samma stad alltid godkänns av banken som underlag. Gäller det mäklare på annat håll så var det mer en diskussionsfråga. Eventuellt kunde det
5 svar · 2,8k läst
sandhall
sandhall: [citat] Väldigt ofta framställs den svenska stadsskulden som att det är en skuld som svenska folket har gentemot utländska finansjättar. Att det är pengar som rinner ut ur landet och att det är det svenska folket som får betala priset. Men så ser det alltså inte riktigt ut. Om man tittar på en "normalfamilj på 4 personer" så är det en hel del av dessa som inte bara betalar till den
20 svar · 1,6k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Utan att veta helt säkert så kan jag berätta vad jag tror. Ni har ett år på er att flytta över vinsten till ett köp av ny bostad, räcker inte det kan man söka uppskov på reavinstbeskattningen. Att din fru inte står som ägare till tomten är något ni kan förändra, alternativt så kan en lösning att sätta både dig och din fru som ägare till huset, det kanske räcker?
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.