S
samba: allt beror på värderingen av huset jämfört med produktionskostnaden. Om du tydligt kan visa en trovärdig kalkyl som ligger tillräckligt långt under vad banken tror ditt hus kan värderas till så kan du slippa kontantinsats. Ta en fullständig nyckelfärdig kalkyl från husföretaget ni ska bygga med, ta också en kalkyl på stomrest. Visa hur ni tänkt lösa arbetet efter stomresningen
2 svar · 1,2k läst
S
Sanli-Alfi: Nä, håller med om borgensman, det är bara dumt och inte aktuellt i vårt fall. Vi har kollat med banken (HB) och det var inte ngr problem att få lån, dock ville de ha 10 procents kontantinsats. Vi vill helst slippa kontantinsatsen dock, men icke sa nicke, de var stenhårda på den punkten... ...ska träffa tre andra banker nästa vecka så får hoppas de accepterar egen arbetsinsats som
5 svar · 3,3k läst
A
andersmc: Pantbrev och lagfart är två helt olika saker. Om min bankman inte vetat skillnaden hade jag allvarligt övervägt att byta bankman. Lagfarten är 1,5% på köpeskillingen + 850 kr. Det finns mer att läsa på byggahus.se än forumet. Detta tex: http://www.byggahus.se/tomter/kostnader_som_tillkommer.htm
8 svar · 31,8k läst
G
Gummigum: Kookie -Du tar varje del för sig å räknar. Ja - bottenkvm och dubblar fast det blir inte riktigt dubbelt ändå i slutändan men nästan. Mkt beror på jobbkostnader(gör Ni mkt själva) och materialval.
18 svar · 5,5k läst
W
WeeBe: Precis som Ksund beskriver så är risken att boendet i husbilen blir långavarigt och plågsamt. Man kanske hellre bygger/köper sitt hus och har det bra i väntan på den stora "krashen" och sedan uthärdar höga räntor och små marginaler innan det vänder uppåt igen. Som jag ser det så finns ett stort hot mot ekonomin och det är skilsmässa, övriga negatvia händelser är av övergående
11 svar · 2,6k läst
lier
lier: Vi har då lånat tillsammans till vårat hus trots att en av oss var arbetslös då, men inte nu längre. Tror det det har stor betydelse om bankerna lånar ut pengar tex att om man haft lån tidigare och skött sina betalningar. Sen är det olika från bank till bank vet jag av egen erfarenhet. :)
8 svar · 5,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jag har kollat en del på Villavärdet, kostar ingenting om man inte begär en detaljerad upplysning. http://www.villavardet.se/
2 svar · 31,9k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Har väl varit löneslav för länge för att ha tillräckligt bra koll.
20 svar · 19,6k läst
E
ErikL: [citat] Nja, det är inte riktigt korrekt. Stämpelskatten beräknas normalt som 1.5% av köpeskillingen, men om den är lägre än taxeringsvärdet används det senare istället. Kanske inga enorma summor, men bra att veta.
6 svar · 4,8k läst
W
WeeBe: Detta är inget problem. Du får göra som du vill. SEB hade som "standard" att räntan debiteras kreditivet, FSB får jag räkning ifrån varje kvartal eller månad, som jag vill, men kan lyfta av pengar från kreditivet om det behövs även till räntan. Du kan välja vilken metod du vill använda. Det är ju egentligen ingen skillnad, du ska betala det förr eller senare. Dra på kreditivet =
7 svar · 934 läst
R
riniga: Vi var på banken (Nordea), de hade en detaljerad plan för uträkning av driftkostnad. Bl.a. tog de med värme (såklart) beroende av storlek och typ av hus. resavfallshantering, föräkringar med mycket mera. Här hamnade vårt "nyhus" på en driftkostnad av 2100 kr/mån. Hjältevadshus påstår 1500. Min fråga: Är det ingen med "nyhus" som vågar medge vad deras drifkostand blev? ta gärna
3 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Jag var i början på 90 talet ordf. i en större förening i Stockholm. Vi övervägde en vindsexploatering, men avstod av flera skäl. Men ett av de vägande skälen då var att det kan bli ganska komplicerat juridiskt. Enl "bostdsrättslagen" (igentligen lagen om ekonomiska föreningar med tillägg som gäller specifikt för brf) så krävdes att samltiga medlemmar som berördes av
1 svar · 4,9k läst
T
thomasd79: Hejsan! jag byggde ett älvsbyhus för ca 2 år sedan. älvsbyhus har ett avtal med fsb att man ska få 0,5% rabbat på alla bundna lån första gången. det är nu dags att lägga om mitt 2-åriga lån. tror ni att man kan förhandla sig till den rabatten igen? hur går man lättast tillväga för att pressa ner räntan? har ej haft huslån innan så jag är ny på den fronten
68 svar · 6,2k läst
S
Stumpen: Hej, Vi tog hustomten som ett vanligt lån hos vår bank, och sedan började byggkreditivet när huset byggdes. Detta betydde ändå inte att vi var "tvungna" att ta lånen hos denna bank. När vårt hus stod klart gick vi runt till andra banker o undersökte räntorna. Dessvärre kunde vi inte få lägre räntor hos nån annan, men hade vi valt att byta bank så hade vi inte fått tillbaka
7 svar · 974 läst
H
h0tspur: Hej Någon som vet ungefär vad det kostar att inreda en råvind, dvs isolera, dra el, vatten, ventilation mm. Finns det någon som köpt nytt hus med inredningsbar vind som gjort detta och vill dela med sig så vore det tacksamt. Skulle gärna vilja veta mad ni gett för materialet samt kostnader för snickare mm om ni anlitat några? tack på förhand
0 svar · 4,7k läst
D
David: [citat] Tack för råden, Fiddeli. Jag skulle nog vilja säga att du verkar ha stor självinsikt vilket borgar för klyftiga beslut i slutändan. Första steget mot rationalitet är nog att inse att man inte är så rationell. MVH David
24 svar · 6,2k läst
S
snickartorpet: 2500:- i upplägg 3,25% dipositionsränta, ingen kontraktränta. Inga övriga avgifter. Dagsfärskt bud FSB.
11 svar · 1,7k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: Banken värderar oftast huset till byggkostnaden alt något högre. Detta gäller dock i Stockholm men det borde ju va något liknande i Göteborg. Som jag sa tidigare så får ni inga problem att klara det ekonomiskt, däremot så tycker jag inte att hus+tomt låter så billigt. Men det beror ju helt på om området ni ska bygga i betingar ett högre pris av sig självt. Än en gång kolla vad
3 svar · 3,2k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: [quote author=anno2069 link=1146146820/0#2 date=1146214022Den var kanonbra tycker jag[/quote] Handelsbanken är ju den bästa banken. ;)
3 svar · 752 läst
B
bubbert: Frasse, jag har skickat ett meddelande till dig.
1 svar · 6,0k läst
R
robban44: Har också tråkiga erfarenheter av FSB så hör runt på fler banker. Hur lånet ser ut beror ju till stor del hur huset blir värderat när det är klart, vi byggde för 1.7 och FSB värderade till 1.650 +/- 50.000 vilket innebar rejäla topplån då vi inte lade något kontant heller, men vi lät en oberoende värderare värdera om huset när det var klart och fick då en värdering på 2.1
3 svar · 843 läst
pappskallen
pappskallen: Rotavdrag om det faller inom rätt tidsperiod.........
3 svar · 3,0k läst
I
IoI: [citat] Jäpp, det stämmer. Man får alltid sina skattefria år, men de börjar inte förrän året efter husets värdeår. Handläggaren på Skatteverket berättade att detta regelbundet ställer till det i folks kalkyler...
13 svar · 2,8k läst
M
Myckling: Har en liten fundering kring uthyrning av fastighet. Om man som privatperson hyr ut sitt hus, sommarstuga eller lägenhet ska man ju deklarera för hyresintäkten som en inkomst. Man får dra av 20% + 4000 kr från intäkten och skattar sedan för resten. Är det någon som har en uppfattning om hur detta efterlevs av uthyraren och hur det kontrolleras av skatteverket? Struntar de flesta i att
0 svar · 2,8k läst
W
WeeBe: Med risk för viss upprepning ska jag speca vad dessa betyder. * Uppräkning med hänsyn till byggtid (vad är det?) Eventuell ökning av priset på tex material om du bygger under lång tid. Då du tar in pris så bör du ta ett fast pris och spika leveransplanen, då bör inga kostnader uppstå här. * Övrig byggherre kostnad Ett samlingsnamn på de kostnader byggherren skall betala och inte
4 svar · 7,8k läst
S
Sniff: Det beror ju helt på vad banken/mäklaren värderar huset till. Värderar dom huset till 1 mille blir, beroende på hur mycket man får in på bottenlån, det utöver den summan - topplån. Gör JAG mig förstådd?? ::) :D
4 svar · 3,1k läst
O
ordain: Såvitt jag vet kan du begära inteckning/pantbrev på vilket belopp du vill, men det betyder inte att du kan beviljas lån på vilket belopp du vill, så det är onödigt att betala för en större inteckning än du kan utnyttja.
10 svar · 2,0k läst
J
Johannes_o_Marlene: I erat fall är det nog tyvärr solklart att ni inte kommer att bli befriade från fastighetsskatten. Om 65 kvm är från 1936 innebär det att 27% av huset är 70 år gammalt, medan 73% av huset är från 2006 dvs 0 år gammalt. Värdeåret, som fastighetsskatten baseras på, blir då 2006-(0.27 x 70) = 1987. De 10 åren har därmed redan passerats. Om ni bygger "Helt nytt tak, ny fasad, nya
6 svar · 1,1k läst
J
Johannes_o_Marlene: I Stockholmsområdet verkar de olika avgifterna skilja sig åt enormt, så man måste kolla för den aktuella tomten. När vi tittade på tomter i Tyresö Stand låg gatukostnaden på de flesta tomterna mellan 120.000 och 250.000 kr. V/A-anslutningen låg även den på 120.000 till 200.000 kr. Så om du vill ha en "maxgräns" så måste du nog tyvärr ta i rejält. Som exempel finns en tomt på
4 svar · 2,7k läst
K
kobban: Vi har köpt en tomtfastighet (småhus 210) och avser att bygga nytt hus. Tomten köptes i Sommaren 2005. Efter det har vi sålt vår bostadsrätt (2005 November). Det nya huset är beräknat att vara färdigt Dec 2006 men kan i värsta fall kan det kanske bli våren 2007. Min fråga är nu hur jag skall göra med uppskov. Enligt SKV321 (sidan 6) kan man få preliminärt uppskov "om man köpt en
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.