NÄr jag pratade med vår bankman så sa han att oftast så har man en krditavgift som är på ca 0,5% på hela kreditivet sen har man en uppläggninsavgift på ett par tusen. När jag frågade om kontraktsränta så sa han att räntesatsen var kontraktsräntan, dvs 3,08%. Inte att det skulle komma något utöver det, du har inte missuppfattat banken och att den där sista procenten är kreditavgiften?
Eller så kanske jag missförstod vår bankman. Men vi ska iaf inte betala något som heter kontraktsränta.
Det är verkligen en djungel det här med banker och termer ::)

Jag hatar ekonomi i den här formen.... vi har en räntesats på 3,08 men sen står det en kolumn vid sidan på kreditkontraktet som heter kontraktsränta 1 %, och att den effektiva räntan är 4,15
Vi har Nordea och när jag ifrågasatte det här med en extra procenten så sa de att den gick inte att göra något åt...

2,25 % på Handelsbanken med 0,25 % kontraktsränta (detta är en engångsavgift på hela byggkreditivet).

Soffin skrev:
2,25 % på Handelsbanken med 0,25 % kontraktsränta (detta är en engångsavgift på hela byggkreditivet).
När fick du 2,25% på Handelsbanken, var det nyligen? ::)

Vi fixade det i december och band våra räntor ett år i förtid. Antar att det är högre nu, så 3,08 låter bra. Det är så många faktorer som spelar in när de sätter individuella räntor, så det är svårt att jämföra. Lycka till!

Handelsbankens standardupplägg på byggkreditiv bygger på tre delar, uppläggningskostnad, kontraktsränta och ränta på uttaget belopp av kreditivet.

Uppläggningskostnad är precis som det låter en kostnad för att dra igång kreditivet.
Kontraktsräntan är i sin tur en engångskostnad som beror av kreditivbeloppets storlek. Den bygger på en räntesats och tiden kreditivet löper över. T.ex. 0.25 % kontraktsränta i 5 månader ger en engångskostnad på ett kreditivbelopp av 2 milj på 2083 kr. Slutligen så betalar man ränta varje månad under bygget på det belopp man nyttjat av kreditivet. Det är oftast räntesatsen på det utnyttjade beloppet som förs på tal när man pratar om kreditiv, så även i denna tråd.

Nordea har jag för mig kör ett annat upplägg än detta, eller?
När vi var ute och shoppade kreditiv så talade man från Nordeas håll enbart om ränta på uttaget belopp plus uppläggningsavgift. Tycker att bankerna är duktiga på att mörka uppläggningskostnader och dylikt överlag..

Uppläggningskostnader, aviseringar och kontraktsränta skall ni inte behöva betala. Förhandla hårdare !! Har 2.95 hos FSB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.