2 625 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Förhandlingsläge med bundna lån?
Hej, om man förutsätter att man nu får en bra deal på ett lån som man lägger upp med lite olika bindningstider, hur är då ens förhandlingsläge vid omläggning av kortaste lånet?
Exempel: jag lyckas få till bra räntor och binder på 5, 8 och 10 år. Om 5 år är det dags att lägga om denna del. Då får jag ett skitdåligt erbjudande av min bank. Har jag då någon möjlighet att ta denna del i en annan bank med bättre erbjudande, eller är jag låst till min bank eftersom jag har andra delar av lånet som är bundna på längre tid?
Mvh
Pagge
Exempel: jag lyckas få till bra räntor och binder på 5, 8 och 10 år. Om 5 år är det dags att lägga om denna del. Då får jag ett skitdåligt erbjudande av min bank. Har jag då någon möjlighet att ta denna del i en annan bank med bättre erbjudande, eller är jag låst till min bank eftersom jag har andra delar av lånet som är bundna på längre tid?
Mvh
Pagge
Det här är risken med bundna lån och något som tyvärr många banker utnyttjar. Man får ett "lockpris" första gången och sedan får man sämre villkor när det är dags att lägga om lånen. Vill du då byta bank får du betala ersättning för att förtidsinlösa de övriga lånen. En annan bank är knappast intresserad av att bara ta över en del av lånet utan vill ha hela krediten. Förhandlingssituationen är därmed mycket dålig. Långt ifrån alla banker jobbar på detta sätt men risken finns - absolut.
Nja, det beror snarast på var lånets pantbrev ligger i fastigheten. Du kan lösa hela lånet och ta med dig pantbrevet till annan bank. Däremot är det inte säkert att den andra banken är villig ge dig jättefin ränta såvida pantbrevet ligger sist i företrädesordningen och det finns fler pantbrev med bättre säkerhet kvar hos din tidigare bank.
Tack yonna för den pedagogiska förklaringen, kunde (orkade) inte försöka själv 
Valde att väcka upp denna avsomnade tråd för jag tror att detta kan vara något för alla nybyggare att i alla fall känna till när man pratar med banken. Ifall man nu mot förmodan inte redan har tillräckligt mycket att tänka på i samband med sitt husbygge
Valde att väcka upp denna avsomnade tråd för jag tror att detta kan vara något för alla nybyggare att i alla fall känna till när man pratar med banken. Ifall man nu mot förmodan inte redan har tillräckligt mycket att tänka på i samband med sitt husbygge
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Kan tillägga att det ofta finns paragrafer i låneavtalet om att lånet skall ha "bästa pant" det innebär att även om ditt "lilla" lån som du vill flytta skulle råka ha bra pantläge, så har din ursprungliga bank rätt att flytta runt panterna så att deras kvarvarande lån får det bra pantläget.
Klicka här för att svara