Om huset är värderat till mer än de ni ska låna brukar det inte vara några problem... Den förklaringen fick vi av FSB.. Köpte ett hus för 50 000 mindre än vad banken värderar det till o fick låna de 50 000 till vad vi ville... Sen att pengarna har gått till standardhöjande i huset gör ju ingenting.. ;)

Nyckeln är att få banken att acceptera en värdering som är högre än köpeskillingen.

Köpeskillingen i sig är egentligen inte intressant, utan marknadsvärdet är det intressanta. Befinner sig parterna på armlängds avstånd accepterar banken visserligen normalt köpeskillingen som marknadsvärdet, men det är för att underlätta låneproceduren vid husköp.

För garagebygget torde du dessutom kunna få byggkreditiv.

Här gick de på vad mäklaren värderat huset till... Men nu när vi har renoverat en del o höjt standarden ska vi ha ut en oberoende värderare och värdera om huset... Vi har fått info från banken vilka de jobbar med o deras värderingar godkänner banken.

Vad man kan göra är ju att låna till huset på banken, när det är klart och man lagt lånen rörligt kan man anlita en av SBAB:s värderare och värdera om huset, bankernas värdering brukar ju ofta vara låg. Om du får värderat upp huset kan du flytta lånen till SBAB och låna extra. Typ ger du 1,25 för huset och får det värderat till 1,5 av utomstående värderaren så kan du låna dom t.ex extra 100.000 där istället utan problem. En värdering kostar c:a 2000-2500:-

Tar dom betalt för att värdera huset :-? Dom skall ju vara glada om dom får låna ut pengar och få mig som kund, den kostnaden skulle jag aldrig tolerera. Min bank har värderat huset utan kostnad. Pruta bort den kostnaden

danieldanieldaniel skrev:
Tar dom betalt för att värdera huset  :-? Dom skall ju vara glada om dom får låna ut pengar och få mig som kund, den kostnaden skulle jag aldrig tolerera. Min bank har värderat huset utan kostnad. Pruta bort den kostnaden
För oss var det så att det fritidshus vi köpte var värderat av mäklare. Men huset (och alltså också denne mäklare) befann sig på en ort en bra bit från vår bank och bostad. Banken berättade att värderingar gjorda av mäklare i samma stad alltid godkänns av banken som underlag. Gäller det mäklare på annat håll så var det mer en diskussionsfråga. Eventuellt kunde det vara så att banken kunde komma att kräva att bankens egen värderingsman skulle behöva värdera huset. Och det skulle vi i så fall vi få bekosta. Nu vart det ändå slutligen så att mäklarens värdering godkändes.

Och eftersom mäklaren värdering låg högre än köpeskillingen betydde det också att vi kunde låna upp till denna värdering och alltså fick pengar till diverse arbeten på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.