1 589 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Betala huslån utan inkomst?
Och det var Anne Wibble naturligtvis fullt medveten om. Hon tyckte dock det vore önskvärt att fler hade haft den möjligheten. Och jag kan inte annat än att hålla med.Inger.P. skrev:
Den "skenande" statsskulden är faktiskt inte så stor bov i dramat som man kan tro. Den absolut största delen av skulden består av obligationer, statsskuldsväxlar och allemanssparande. Alltså till stor del lån från svenska folket och svenska företag. På sätt och vis är ju svenska folket skyldig sig själva dessa pengar, så det blir inte riktigt rättvisande att räkna som du gör.AX skrev:1990 var statsskulden ca 600.000.000
1995 var statskulden ca 1400.000.000
På fem år ökade skulden 800.000.000
Fördelat på sveriges befolkning, 9"" så blir det nästan 90.000 per skalle.
Så en normalfamilj på 4 personer skulle i teorin lika gärna haft 360.000 på kontot år 1990 som de pröjsade in till staten fram tom 1995.
Det omvända borde inte vara omöjligt.
Finns många andra sätt att göra folks plånböcker tunnare. Devalvering och hög inflation är minst lika effektivt och har kanske t.o.m. bidragit mer till att äta upp svenska folkets pengar än vad statsskulden har gjort.
Vi skulle klara det några år om vi tog av sparpengarna. Men jag är för snål för att ta av sparpengarna för att betala boendet :
!! Då skulle jag nog be till högre makter så att vi fick in pengar fort igen för att slippa ta av sparpengarna. För dom vill jag ha till annat kul ;D
Hur finansieras statsskulden förutom via emissioner av statspapper, såsom obligationer och statsskuldväxlar?Konsulten skrev:
Vad har det med saken att göra om personen eller företaget som staten lånar av är svensk eller inte? Det är ju inte så att det svenska folket har gemensam ekonomi varken med varandra eller med staten. Ifall staten lånar en miljard av Arne Karlsson i Bromölla (påhittad person), så känns det krystat att säga att han har lånat av sig själv, bara för att han har svenskt medborgarskap. Om han istället är dansk, hur påverkar det staten eller övriga svenskar?
Håller helt med om detta och det är bra att du säger det. Många husägare verkar tro att inflation är något man blir rik av, då de tänker tillbaka till åren med hög inflation men låga (till negativa) reala netto-räntor och hur det hjälpte folk att betala av sina hus-skulder. Det är dock inte alls inflationens förtjänst, utan de låga reala nettoräntornas och en hög amorteringstakt. De som blir rika på inflation är det fåtal som vet hur man hanterar den och har möjlighet att arbeta med den. Det stora flertalet är bara förlorare på inflationen.
Väldigt ofta framställs den svenska stadsskulden som att det är en skuld som svenska folket har gentemot utländska finansjättar. Att det är pengar som rinner ut ur landet och att det är det svenska folket som får betala priset. Men så ser det alltså inte riktigt ut. Om man tittar på en "normalfamilj på 4 personer" så är det en hel del av dessa som inte bara betalar till den svenska statsskulden, utan även tjänar på den svenska statsskulden (genom obligationer de äger, eller fonder de äger andelar i).Ksund skrev:
Så visst har det med saken att göra.
Klicka här för att svara