Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Pedda_P: 30.000 för anslutning samt tillhandahållande av bygg-el, tjatade på Sydkraft och fick till sist denna siffra till kalkylen
volvo: [citat] VA=Varierar från kommun till kommun. Kolla din kommun. Sopor=Varierar från kommun till kommun. Kolla din kommun. rek underhållsbuget? (Förhoppningsvis lågt de första åren)= Beror helt på vilket hus du har, läge, materialval, innevånare etc. Ett trähus med träfasad, papptak, träfönster, kustnära med billiga ytmaterial inomhus, många barn och husdjur blir självklart dyrare
yonna: Du kan ta mitt exempel: * Köparna skrev på handlingarna november 2004 och det är detta datum som styr * Jag flyttade från villan i mars 2005 och försäljningen avslutades * Ersättningsfastigheten (i detta fall tomt) köptes dec 2004 (hela 2005 kan utnyttjas) * Bygget måste vara påbörjat före utgången 2005 * Inflyttning/skriven på nya fastigheten före 2 maj 2006 Säljer du istället i
Mike_x: Normalt sett kan man inte lägga in "tomtlånet" i hypotekslån. Detta kan gå om tomten redan är taxerad som småhus. Detta är i och försig bara intressant om man vill binda räntan i övrigt kan man lägga upp ett vanligt lån istället.
Birgijobbar: Sista "domen" kommer först när huset är färdigt, när alla fakturor med extrael osv trillar in. Vi börjar närma oss *gulp* .... (Inflyttning 10 april).
Stefan_h: De e bara en känsla vi haft att De skulle kunna bli knepigare att få lån godkända vid senare tillfälle... Vi kanske har vart nojiga jag vet inte...
ovenproof: Hallå! Jag har nu skrivit kontrakt med en annan markentreprenör. Priset blev något mindre, 120 000 :), och då ingår komplett lagt avlopp med infiltration. Hoppas det blir bra!
Coolman: SBAB lånar väl bara upp till 95% på storstadsregioner? De har en lista med postnummer begynnelse som gäller för 95% annars indvuellt...
hamster: Vettigt pris är ca 4000e inkl. material(kakel,klinkers....), jobb och badrums möblemang (kranar,skåp, wc-stol...). Det ska vi i alla fall betala när vi renoverar vårt badrum (4.2kvm). Vi gör inget förutom river bort badkaret och liknande, får inte gör så mycket mer här på grund av försäkrings villkoren.
volvo: Man bör alltid ta in priser från minst två entreprenörer. Hur skall man annars kunna avgöra om det är ett bra pris? Det viktigaste när du skriver avtal är att ALLT ni kommit överens om är nedtecknat. Pris, tid, plats etc. Det blir sällan tvist om sådant som är nedskrivet. Det blir oftast problem med sådant som man bara pratat om, trott eller förutsatt.
co: Nej ett "utbyggt" hus räknas inte som nybygge och skattebefrias inte som nybyggnationer (då måste du i princip riva allt utom murstocken och bygga upp igen). Vi byggde ut vårt hus för ett år sedan (två plan ca 30 kvm på varje, torpargrund, ett nytt badrum, omfattande ombyggnationer i befintligt hus inkl ett nytt badrum, nya fönster) det gick på lite över en miljon och var det värsta
robban44: Enkelt förklarat. Du går till banken med en kalkyl och söker ett byggnadskreditiv för ett husbygge. Om allt går bra så öppnas ett kreditiv där dom fortlöpande räkningarna under byggets gång betalas, du betalar bara ränta på utnyttjat belopp, kreditivräntan är olika mellan dom olika bankerna med allt från 2,5-4 %. När bygget är klart och värderat läggs det du utnyttjat av
yonna: Just det - jag hade alltså rätt ;). Men eftersom det gäller mitt hus får jag inget bidrag >:(. (Hade för övrigt inte räknat med det heller.) Tack för hjälpen :-*
zephirex: Vet att det varierar, men vad betalade ni i anslutningskostnader till elnätet resp. telenätet :)?
Faidros: [citat] Nja, stora delar av den perioden är väl tveksamt (grafen nedan bygger på siffrorna du länkar till). Men ok, 1992 är det ingen tvekan om att den rörliga var högre. [citat] Tillräckligt unikt för att i historieböckerna omnämnas som valutakrisen. ;) http://susning.nu/Bengt_Dennis
robban44: Är också mycket nöjda med SBAB och deras handläggare, fungerat smidigt och bra, ligger också helt rörligt och kommer att fortsätta med det framöver. Frågetällningen från början var också om bostadens marknadsvärde. Om du skall bygga nytt så har ju inte SBAB byggnadskreditiv utan det får du söka i en bank, när sen kreditivet omvandlas till lån så skall man se till att placera
danger: Tackar för ditt svar.Det var en del jag inte förstog men men.Tack Familjen_Bygg
Sniff: 3 752:- eller 8 960:- Hmmm :-/ Ännu mer förvirrad... Kul att ni engagerar er, har knappt tänkt på nåt annat än mina lån idag. Undrar just hur det känns för er som har flera miljoner i lån.
matbr107: Tänkte bara ta tillfället i akt och tacka alla som hjälpte till i min tråd om att värdera huset mer än totala byggnadsbudgeten. Tack vare den kunskap jag läste mig till här på forumet så slipper vi nu topplånen helt. Banken höjde förhandsvärderingen med 500 000:- i slutändan (från början ville de inte ens värdera upp tomten) Som sagt, tur att detta forum finns!! :)
grunch: Om du är bra kund hos banken och de vet att du ska bygga hus snart så är de ganska smarta om de ger dig ett billigt lån på tomten. De vet ju att man antagligen kommer att låna ut mycket pengar när husets står klart. Jag har lånat 200.000kr blanco lån. Du har PM Jimmy_Andersson
dekeroos: Tackar för bra svar! MEN om jag har köpt ett hus för 1 000 000 och sedan efter något år tar lån på tex, 300 000 för renovera bad & kök, då kommer ju lånet att stiga men husets väde samtidigt öka, låt oss säga att huset värderas till 1 300 000 efter renov. innebär detta att mitt topplån förblir oförändrat? Hänger du med....
Spix: Hos vissa tillverkare ingår grunden och hos andra inte. Ofta när grunden ingår så ingår vissa markarbeten för att få grunden på plats. Detta är dock sällan alla markarbeten. Dessutom friskriver de sig alltid för sprängning, pålning, uppfyllnad och extragrus. De två första är dyra och de två senare lägger de normalt mycket lågt för att de ska se billigare ut, så lägg på
volvo: [citat] Ur PBL: "9 kap. Byggnadsarbeten, tillsyn och kontroll 1 § Den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings- eller markarbeten (byggherren) skall se till att arbetena utförs enligt bestämmelserna i denna lag och enligt föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen. Byggherren skall vidare se till att kontroll och provning utförs i
betula: Uppdatering SHB Botten: 2,25% Topp: 2,60% Rörlig rönta (1-mån), inklusive bolåneskydd. Belåningsgrad 110% av marknadsvärdet, renovering av gammalt hus ;) Räntorna gäller före senaste reproräntehöjningen till 2,00% så nu kommer ett pålägg på 0,25% på bägge. Vår bankman ville inte nämna vad vi fått för ränta på banken efter direkta förhandlingar med kontorschefen utan
kobban: Hej! Som jag har fattat det innebär det i princip att man tar ett bundet lån redan nu sedan sätts hela beloppet undan som säkerhet för lånet. Pengarna sätts in på ett konto med ganska god ränta (drygt en procent eller något i den stilen). Din kostnad blir då mellanskilnaden mellan inlåningsränta och utlåningsränta (beror på bindningstid etc) under de 6 månaderna. Lägg märke
carlssoni: Offertens lydelse "Kostnader för material, hjälpmedel och underentreprenader enligt självkostnad + 10%" innebär att dessa kostnader tillkommer utöver den timkostnad och resekostnad som offererats. Entreprenören kan således begära ersättning på så sätt som han gjort (dock inte för handverktyg m.m. som kan användas återkommande på andra arbeten) om det inte finns någon annan