pappskallen
pappskallen: [citat] Kanske kan köpa en billigare bil så länge för typ 30-40 tusen får man ganska mycket idag då begagnatmarknaden är överfull med bilar. Rent tips från min sida då jag naturligtvis inte vet behov, ekonomi osv. men ska man bygga nytt hus så är det ju naturligtvis så att man vill hålla igen med övriga kapitalinvesteringar......
4 svar · 2,6k läst
W
WeeBe: Jag måste än en gång hänvisa till Kristdemokraternas förslag som är fullt finansierat enligt dem själva: 3) Hur vill Kristdemokraterna finansiera sitt förslag att ta bort fastighetsskatten? Svar: Kristdemokraterna finansierar sitt förslag bland annat genom en ny kommunal fastighetsavgift, en höjning av reavinstskatten på fastigheter från nuvarande 20 procent till 30 procent samt en
12 svar · 887 läst
N
niad: Vi tittar på olika hus och borätter/parhus och vi ser hela tiden att vi vill öppna upp mellan kök och vardagsrum samt tapetsera om och byta golv samt renovera toalett. Det brukar röra sig om bottenvåning på upp till 90 kvm. och antingen en inredd vind/övervåning eller att man står inför att inreda denna med hall ett par sovrum och ett badrum. Kan någon sprida ljus över vad man står
0 svar · 1,8k läst
L
lena_l: [citat] Detta börjar bli lite tröttsamt, men OK! ;) Vi har vår familj och våra vänner här. Pga jobb är vi beroende av att ha barnvakt kvällstid minst en gång i veckan, då är det väldigt bra att ha svärföräldrarna en km bort istället för tre, fyra mil... Kan vi inte bara konstatera att vi gör olika val eftersom vi prioritera olika och lever olika liv? Jag respekterar att vissa
96 svar · 4,6k läst
·
volvo
volvo: [citat] Skatteverkets krav på att beviljas F-skattsedel: "Vad är näringsverksamhet? ......... När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form
10 svar · 3,3k läst
B
bubbert: [citat] Är det lång tid kvar tills ni skall börja bygga, har ni fått bygglov etc...anledningen till att jag frågar är att bankerna har en förmåga att ta ut all säkerhet på en gång och om ni inte har pengar till dessa stämpelavgifter, så lägger de den skulden på byggnadskreditivet och då börjar räntan att ticka på pga avgifterna....det räcker ju i steg 1, att bara betala
13 svar · 8,6k läst
·
D
David: Tackar för svaren. Tur att man inte köpte Wikells program då. Ser ut att bli Consultecs program. mvh David
7 svar · 15,7k läst
FredrikR
FredrikR: Jag blev erbjuden 2.75 innan sista höjningen på 0.25 så jag skulle anta att FSB erbjuder 3.00% ränta på kreditivet här. :)
2 svar · 2,3k läst
W
WeeBe: Hej på dig. Så här har jag räknat. Hur mycket pengar kan vi tänka oss lägga på boendet i månaden? Svar 10.000:-/mån Drift räknar vi med 2500:-/månad, en uppskattning som jag tror vi klarar. Då återstår 7500:- till ränta och amortering. Är räntan låg blir amortering hög och vice versa. Vi klarar med denna månadskostnad en ränta på 8,5%. Högre klarar vi också om vi måste.
1 svar · 1,8k läst
W
WeeBe: Om jag skall ha någon synpunkt så blir det följande, enligt mina ringa erfarenheter. Stomme inkl montering och tätt utvändigt för 600 tkr låter lite optimistiskt, men kanske inte omöjligt. Vårat hus tätt utvändigt i bra och rejält utförande kostar 645 tkr. Då är det enplans 130 m2 och vidbyggt garage oisolerat på 36 m2. Då ingår material till innerväggar samt innertak. Det
4 svar · 6,7k läst
M
Maria_Niclas: [citat] OK d börjar jag ju fatta hur d funkar ;) Var kan man kolla ränteläget på statsobligationer nånstans då? Tack för en informativ länk iallafall ;D MVH Snickaren
5 svar · 3,2k läst
Angelven
Angelven: Ett säkert sätt är ju att arrangera omvänd holländsk auktion. Man börjar med ett överpris som ingen bjuder på. Sedan drar man ner priset i steg som är lagom - typ 10-25 tkr ? Tills någon säger jatack. Fördelarna är att köparen vet att de inte betalar mer än de ville och att det inte budtrissats. Ingen annan ville ju ge mer, så säljaren vet att de fått max. Nackdelen är att du
3 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Försår inte riktigt vad du menar med skattepliktg, och för vem och när? Din bror, dina föräldrar, nu vid försäljningen eller senare när du säljer en dag? Om du förtydligar lite mer vore det bra - och lättare att ge ett svar.
2 svar · 1,5k läst
S
Stumpen: Hej, Vi ville byta ut vår öppna spis till en annan, detta efter att den slutliga beställningen gjorts. Prisskillnaden för de olika spisarna var i grunden ca 5000 kr, men eftersom det var efter den slutliga beställningin skulle vi få betala 8000 kr. Vi ville inte betala 3000 för "lite" pappersarbete, så alltså struntade vi i bytet.
2 svar · 1,6k läst
M
MrJ: Är det någon som kan säga mella tummen och pekfingret vad det skulle kosta att bygga ett plan till på befintligt hus. Ca 40m², takkupa med tre fönster, två fönster på ena gaveln, ett tak fönster i badrum. Jag tänkte göra det mesta jobbet själv förutom el,vvs och plåt.
0 svar · 1,8k läst
R
robban44: Vad man kan göra är ju att låna till huset på banken, när det är klart och man lagt lånen rörligt kan man anlita en av SBAB:s värderare och värdera om huset, bankernas värdering brukar ju ofta vara låg. Om du får värderat upp huset kan du flytta lånen till SBAB och låna extra. Typ ger du 1.500.000:- för huset och får det värderat till 2.000.000:- av utomstående värderaren så
3 svar · 5,8k läst
S
Stefan_Stroemberg: Hej! Vi köpte hus för 1 950 000 kr (fegade lite och bestämde oss tidigt för att inte överskrida 2 Mkr vid inköpet, det är ju mycket annat som skall inhandlas vid första villaköpet trots allt). Vår kontantinsats var 195 000 kr. Våra nuvarande lån är därför 1 755 000 kr (allt i bottenlån, huset är värderat till cirka 2,4 Mkr). Min inkomst: cirka 650 000 kr/år Frugans inkomst:
30 svar · 4,7k läst
·
A
andersmc: Om du har en köpare som inte bryr sig om Internet höjer det väl inte värdet någonting. Har du en köpare som vill ha fiber höjer det värdet 7250:-. Om inte du ansluter ditt hus så kan väl köparen ansluta det för samma peng?
4 svar · 6,9k läst
K
kobban: Kan tillägga att jag nu även har varit hos SHB, som någon skrev om innan, utan resultat! Fick faktiskt ett mail från dem om att det skulle vara möjligt! Men väl på plats när saken undersöktes närmare, gick det tydligen inte. (Lägg märke till att det inte handlar om en byggkredit och pantbrev, det har jag, utan jag vill ha ett hypotekslån för att kunna binda räntan.) För att
8 svar · 7,8k läst
D
DerniZ: Tackar - d var svar på frågan :)
5 svar · 4,1k läst
volvo
volvo: [citat] Om du har tillräckliga kunskaper kan du självklart skriva en egen kontrollplan. Det är ju dock KA som står som ansvarig för kontrollen, där kvalitetsplanen är en viktig del. Jag vill inte att någon ger mig andra verktyg när jag jobbar, jag vill ha mina egna. Speciellt som jag skall stå som ansvarig. Men går din KA med på det så är det ju hans ensak.
36 svar · 9,0k läst
M
Manderberg: Tack för infon! Svårt att veta då en skiva på Bauhaus kostar under 1000:- och sen tror man bara att det är lite sågning så är det klart. Men så är det inte! Hade varit roligt att höra någon mer som beställt snickeri, vad deras kostat. Det är trots allt nästan 70 st som läst detta, någon mer???? //Manderberg
3 svar · 682 läst
K
KMH: Jag tror alla banker har amorteringsfria lån. När man binder om lånet diskuterar man om och hur mycket man ska amortera. Om din bank inte tycker att du av ngn anledning ska ha helt amorteringsfritt (anledning; ex husmarknaden på orten) så går det säker bra att komma överens om en låg amortering, "låg" för mig är några hundringar i kvartalet.
2 svar · 1,5k läst
J
JAFA: Hej! Har tidigare läst någon tråd om detta som jag ej hittar nu. Nämligen att det ska vara vanligt att man skriver något form av kontrakt med säljaren under förhandlingen om en prishöjning är nära att inträffa. Dvs att man då är garanterad det gamla priset men att denna form av kontrakt är vanligt förekommande och ej innebär några kostnader om man sedan väljer en annan
0 svar · 2,1k läst
S
Sniff: [citat] Ja! Det känns för himlans gött! Tack för omtanken  :)
6 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ring runt till flera besiktningsfirmor. Vet några som just gjort en sådan överlåtelsebesiktning i Sthlms-området. De fick priser på mellan 5.300 och 6.500 av olika företag. Fuktmätning av väggar mm ingick i det priset.
1 svar · 794 läst
J
JimmyEriksson: Som jag säger som en annan nämnde här på forumet. A-Kassa är en FAST Inkomst. Och det kan ju bara bli bättre genom att man söker och får jobb? :) Vi har ut 23.000:- netto. Då skulle det alltså gå att ta ett lån med amortering, ränta, drift på 9000:- då ? :) .. Dom tar ju med räkningar också innan dom 5000:-/vuxen + 2000:-/barn eller hur? MVH /Jimmy [citat] Dom skulle knappast
29 svar · 3,8k läst
O
OLHA: Mäklararvodet skiljer sig mellan lägenheter och villor. Avseende villor, så är det kopplat till hur dyrt och attraktivt objekt man har. Många mäklare slåss rejält om vissa "referens" objekt. Det är ju marknadsföring för dom också. Finns arvoden från 1% till 5%, med och utan stegar, inklusive försäkringar, flyttstäd, etc. Ingen skillnad mellan stora och små mäklare. Hemmakatten
9 svar · 2,5k läst
B
bubbert: Hej! Vi berättade vad vi ville ha och husföretagen ritade varsitt förslag till oss efter det att vi visat dem olika modeller på hus som vi tyckte var intressanta samt att alla också fick träffa oss ute på tomten där huset skulle upp. Därefter fick vi varsitt förslag som deras arkitekter hade gjort, så det var väldigt lika förutsättningar och utifrån det så satte vi igång
6 svar · 3,0k läst
K
knote: Jo, jag kom på det i efterhand. Hade tänkt att fråga om priser också, men det blev inte av... ;)
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.