Ksund skrev:
"En bankspärr kräver ett kreditiv på minst motsvarande belopp".
Nja

En bankspärr kräver en säkerhet för banken, kreditiv eller andra tillgångar på samma belopp.

Robert_Maria skrev:
[quote author=Ksund link=1144615300/0#14 date=1144915275]"En bankspärr kräver ett kreditiv på minst motsvarande belopp".
Nja

En bankspärr kräver en säkerhet för banken, kreditiv eller andra tillgångar på samma belopp.
[/quote]

Om man omformulerar det så här då. OM man tänkt att låna till huset (som i det här fallet) OCH inte har finansiella tillgångar motsvarande spärrbeloppet så lägger banken upp lånet (senast) i samband med att spärren upprättas. Och då är man låst till den banken när det gäller den delen av lånet som är spärrat (det var ju detta frågan gällde). :)

Spärren innebär bara att banken "reserverar" en summa och garanterar den som vill ha betalt av dig att pengarna finns.

Spärren kan vara på dina egna tillgångar eller en av banken utfärdad kredit (lån eller kreditiv som är ett form av lån).

Så om du tänkt att låna till huset så kommer banken först kolla risken med att låna ut till dig, ge dig ett lånelöfte, ordna ett kreditiv, på din beställning SPÄRRA en del av krediten, betala ut det spärrade beloppet osv osv.....

Jag förmodar att du redan har lånelöfte?

Och för att svara på din fråga. För att ett belopp ska kunna spärras och du tänkt låna så måste du ha en kredit i banken och du är mer eller mindre "fast" där.

Tack alla som tar er tid!

Jag har kollat lite när bankspärren skall göras, jag har inte fått tag i min säljare, men enligt papperna jag fått så verkar det ska typ en månad innan leverans, gissningsvis då de börjar göra huset...Leveranstiden är ca 6 mån, så det är ett tag till...

Jag har nu fått koll på vad en bankspärr är, de flesta här verkar veta det.

Vad gällande lånelöfte, noope, det har jag inte! :)
För det första har jag inte bundigt mig så hårt ännu, de papper vi skrivigt just nu är skriva så att om man inte får lån, bryts kontraktet och man får nästan hela handpenningen tillbaka.
Sedan tror jag lånen inte ska vara problem, jag tänker gå o ta ett lånelöfte hos fsb i dagarna(de har ju något erbjudande just nu, som vi kan diskutera i annanj tråd).
Detta löfte är ju inte bindande för min del(eller?), så jag kan gå runt o leta bra ränta senare när det börjar närma sig.
Jag har goda kontakter(släkningar), inga betalningsanmärkningar, fast jobb, bara studielån(just nu har jag visserligen ett billån med, men det är övergående långt innan dess, köpt bil innan sålt den gammla). Dessutom har jag fått ett muntligt löfte när jag var på banken i annat ärende. Faktum är att släktingarna slåss om vilken av dem som kan se till att jag får bästa lånet. :)

Fast, ni får gärna ge era åsikter om ni tycker jag har råd.
Lönen tillsammans är 42-43 000 mån + bonus.(- skatt >:( )
Studielån som kostar 700 kr/mån. Inga barn, (nästan) betald bil (v40 -02)
Bor nu i lägenhet med 2500 i hyra, lägger undan ca 8000/mån utan att snåla, mer de pengar vi inte hittar att spendera...
Har bra ekonomiskt sinne, alltid jobbat till allt. 4 år på högskola, hon 2 år.
För alltid budget som brukar stämma ner till 100 kr oavsett dag.
Sammanlagt ca 0.5 milj i sparpengar, fonder och lägenhet.

Tycker man borde ha råd..eller?
Totalsumman på huset, tomt mm kommer inte överstiga 2 milj.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.