1 589 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Betala huslån utan inkomst?
Sida 1 av 2
Vi klarar oss på en lön (så är det i dagsläget).
Skulle båda bli utan inkomst så klarar vi kanske ett par år, men det känns som en dyspoti (
) att så skulle ske. En av oss kommer alltid, på något sätt, att kunna dra in tillräckligt med pengar.
Skulle båda bli utan inkomst så klarar vi kanske ett par år, men det känns som en dyspoti (
Som jag skrev, om vi verkligen stå helt utan inkomst, så klarar vi ett par år.
Men att båda står utan lön i flera år, ÄR en dyspoti! Förutsatt att vi är friska och kan arbeta förstås, men jag antar att frågeställningen tog med det i beräkningen.
Men att båda står utan lön i flera år, ÄR en dyspoti! Förutsatt att vi är friska och kan arbeta förstås, men jag antar att frågeställningen tog med det i beräkningen.
Allvarligt talat Inger?
Vad vill du med denna tråden?
Tycker ditt resonemang är otroligt dumt. ingen A-kassa ingen det ingen det.
Fråga istället hur mycket pengar som folk har sparat.
För det verkar ju bara vara det du är intresserad av.
Och skulle det då framkomma att de flesta inte har något speciellt sparat, ja då skulle
du slå dig på bröstet och säga vad vad det jag sade?
Ni kommer inte ha råd att bo kvar när räntorna går upp.
Kan bara säga att allt löser sig alltid. Har alltid varit så och kommer alltid att vara så.
Skulle det knipa så får man väl bara anstränga sig lite mer för att fixa det.
Jag föreslår att Moderator låser denna fantastiskt dumma tråden.
Mvh
Daniel
Vad vill du med denna tråden?
Tycker ditt resonemang är otroligt dumt. ingen A-kassa ingen det ingen det.
Fråga istället hur mycket pengar som folk har sparat.
För det verkar ju bara vara det du är intresserad av.
Och skulle det då framkomma att de flesta inte har något speciellt sparat, ja då skulle
du slå dig på bröstet och säga vad vad det jag sade?
Ni kommer inte ha råd att bo kvar när räntorna går upp.
Kan bara säga att allt löser sig alltid. Har alltid varit så och kommer alltid att vara så.
Skulle det knipa så får man väl bara anstränga sig lite mer för att fixa det.
Jag föreslår att Moderator låser denna fantastiskt dumma tråden.
Mvh
Daniel
Ja där fick man sig en tankeställare :-/ Men två månader borde man klara i alla fall. Hoppas bara att det inte blir så. Det blir som tungt att bygga upp ekonomin efter en sån smäll. Man har som provat på när försäkringskassan inte vill betala ut sjuklön. Och jag lovar det är inte kul, det vet jag.
Det kanske finns någon moderatkvinna som sagt det vid något middagsbord, men den som sagt det offentligt är Anne Wibble, folkpartist. Det var inte heller så att hon sa detta på något antoinetteskt vis för att hon trodde att det var uppnåeligt för alla, utan för att hon menade att det var oerhört viktigt att folk hade en stor buffert. Som vanligt lyckas dock bilden kvällstidningarna vill förmedla bli den som gäller i mångas historieskrivning, och det är klassiskt att hon efter ett tag också blir moderat istället för folkpartist, för att bättra på historien ytterligare.Inger.P. skrev:
PS. Ett tips är att när allt är bra och inkomsterna kommer in ta en diskussion med sin bank om vad som skulle hända om man inte fick in ett rött öre under några månader, för att någon handläggare inte hinner med. De kan normalt hjälpa dig i en sådan situation och ifall du tar den diskussionen när allt är bra är det knappast pinsamt att ta upp frågan, tvärtom visar du då att du tänker på framtiden och är ansvarstagande.
Där slog du verkligen huvudet på spiken, Ksund!!Ksund skrev:Det kanske finns någon moderatkvinna som sagt det vid något middagsbord, men den som sagt det offentligt är Anne Wibble, folkpartist. Det var inte heller så att hon sa detta på något antoinetteskt vis för att hon trodde att det var uppnåeligt för alla, utan för att hon menade att det var oerhört viktigt att folk hade en stor buffert. Som vanligt lyckas dock bilden kvällstidningarna vill förmedla bli den som gäller i mångas historieskrivning, och det är klassiskt att hon efter ett tag också blir moderat istället för folkpartist, för att bättra på historien ytterligare.
Det behöver inte alls vara en utopi för en vanlig Svenssonfamilj att ha en större buffert! Det handlar om att SPARA när man har möjlighet till det samt ta välavvägda beslut vad gäller privatekonomin. Inte ta för stora risker. Det kan förstås vara svårare att spara när man redan sitter i ett "dyrare" boende och skaffat barn, således gäller det att tänka efter INNAN.Inger.P. skrev:
Jag håller fullständigt med dig Inger, om att man inte ska sitta i ett för dyrt boende för den egna plånboken, då kan man definitivt inte spara något. Då klarar man inte heller en större räntehöjning eller en rejäl sänkning av lönen. Jag anser nog att man inte ska bosätta sig i ett hus/lägenhet om man inte ens klarar några månader med försämrade villkor. Alla gör förstås hur de själva vill, men det är tråkigt om barenn kommer i kläm. De flesta klarar dock mer än vad de tror. Det går att snåla ordentligt och det är det jag menar med att man faktiskt kan spara ihop till den bufferten, om man vill...
(det är ofta de som kör omkring i lite äldre bilar, inte har det allra senaste i modeväg vad gäller kläder eller har senaste hifi-utrustningen som har mest på banken och kan unna sig det där lilla extra när det verkligen behövs...
En check-kredit är inte enda lösningen (även om det är bra att ha en outnyttjad möjlighet till kredit framförhandlad innn problem uppstår). Man bör också försäkra sig om att man utan att böna och be om det kan få ta paus i amorterandet när man vill och om man inte har en buffert bör man se till att försäkringskyddet är såpass bra att man klarar inkomstbortfall under en tid. Allt detta kan banken hjälpa till med (för försäkringar är det dock oerhört viktigt att man jämför priser mellan olika aktörer, bankerna vill ofta ha hutlöst betalt, även om de ibland döljer kostnaden i räntan)
Inte förstod jag att fonder i frågeställningen bara handlade om svårtillgängliga pengar. I mitt fall tänkte jag i första hand på korta räntefonder/likviditetsfonder, som är precis lika lätt-likviderade som ett gammaldags bank-konto. Ingen vill väl sitta med sin buffert på ett normalt sparkonto dessa dagar.
Jag menar att lite "större" buffert kanske är mer än några hundratusen och det har man kanske inte kontant "i madrassen". Däremot så är det ju bra att ha kanske 50.000 kontant på något sparkonto, just för att slippa sälja av fonder/aktier för mindre akuta händelser. Mer vill man ju inte gärna ha kontant på något sparkonto där avkastningen är minimal.

Det är inte lönt att lägga in en kontant insatts på huset då?? bättre att spara ifall man skulle bli utan lön????
Då har man råd att bo där i alla fall 2år utan lön. :-/
Jag tror det är svårt att spara så mycket pengar. Precis som Inger säger det finns alltid hål att stoppa i framförallt när man har byggt nytt hus.
Jag tror det är svårt att spara så mycket pengar. Precis som Inger säger det finns alltid hål att stoppa i framförallt när man har byggt nytt hus.
Ja, litegrann så kanske... men jag skulle vilja säga såhär: Lägg inte alla sparade pengar på kontantinsatsen! Hitta en balans. Se till att ha lite kvar och ta ett billigare boende som passar plånboken. Man behöver garanterat en buffert när man bor i hus, det uppkommer alltid oförutsedda utgifter/händelser. Varför belåna 90-100%, utan buffert? Det är en alldeles för stor risk, tycker jag. Vad händer om de löpande inkomsterna försämras i ett sådant läge? En sund balans kanske skulle kunna vara att belåna max 70-80 % plus en buffert på åtminstone 80-100 000. Klarar man inte det får man helt enkelt ta ett billigare boende, tycker jag.lier skrev:Det är inte lönt att lägga in en kontant insatts på huset då?? bättre att spara ifall man skulle bli utan lön????
En annan aspekt är att det i dagsläget är bättre att ha större lån och spara pengarna på annat sätt. Skulle räntorna börja gå upp, så kan man då betala av på lånet.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ja här svallar känslorna en del...men inte tillräckligt för att tråden skall stängas. Bryter inte mot några direkta forumregler, än så länge. Keep on debating!