M
maritahedstrom: JÄTTETACK, nejnej, det måste absolut inte vara exakt, jag lovar jag ska inte skälla på dig, hihi. Mest så man har ngn hum om det hela. Supertack för hjälpen, snäll är du! Mvh Marita ;D
12 svar · 3,5k läst
Severus
Severus: Han verkar inte så vidare haj på kommunikation..... Det räcker inte med att bara vara bra bakom sågen.....
10 svar · 2,3k läst
I
isolde: Godtyckligt skulle jag vilja påstå. DI.se skriver: "Bor du i Skåne, på Gotland eller i Göteborg. Beklagar, för du drabbas extra hårt när staten tokhöjer taxeringsvärdena nästa år. Titta hur mycket boskatterna stiger i just din kommun." Tomelilla kommun ökar taxeringsvärdena med 48% medan Sorsele kommun sänker med 21%. För riket som helhet ökar taxeringsvärdena 23%.
1 svar · 4,1k läst
yonna
yonna: Nja, den obebyggda tomten inkl vad ni lagt ner på tomten/huset fram till årsskiftet. Om jag förstått det hela rätt kommer alltså 2007 få ett taxeringsvärde för er del på tomtens taxvärde samt merparten av huskostnaden. Detta betalar ni 2007. 2008 blir ert första av fem år utan fastighetsskatt.
2 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det som ju kan vara den uppenbara risken är ju om botten skulle gå ur marknaden just när ni tillträtt det nya huset. Hade kolleger som råkade ut för just det vid kraschen i början på 90- talet. Huset dom skulle sälja föll 50% på ett halvår, igentligen mer för dom hittade ingen spekulant på den nivån heller, blev sittande med huset i 2 år och sålde med ca 50% förlust. Nu var det
1 svar · 5,2k läst
S
Stumpen: Hej, Vi fick också betala Myresjöhus 25 000 kr för att de skulle påbörja ritningar mm. Skulle inte bygglovet gått igenom skulle vi fått tillbaka 20 000 kr.
4 svar · 2,5k läst
J
Jorg: [citat] Jag antar att allt är klart med avstyckningen? Alltså, att era vänner verkligen får stycka av sin tomt. Har detta kollats upp? Har också för mig att bygglov måste finnas till den "nya" tomten innan avstyckning sker? :-/
8 svar · 2,2k läst
T
twinspark: [citat] Att göra som det tidigare beskrivits i tidigare inlägg och höja till högt över befintliga bud är det dummaste rådet jag har hört! Alla har en maxgräns som man kan betala och det bästa är att höja med så lite som möjligt dvs. kanske 10-25.000 kr åt gången. Och som det sagts i denna tråd - det finns inga vrakpriser på en öppen marknad, om lägenheten annonseras ut via en
3 svar · 5,4k läst
T
torig: Beslut om det nya taxeringsvärdet sänds ut från Skatteverket under de sista dagarna i juni 2006, dock senast den 30 juni.
5 svar · 1,3k läst
A
aleli: Det är nog vanligare att man kan förhandla sig ned mot 2% idag. Iaf om det är lite högre summor det handlar om. Jag är övertygad om att en bra mäklare i genomsnitt får ut mer för boendet än vad han tar i arvode (som dessutom är avdragsgillt).
2 svar · 2,2k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag tycker att det finns en hel del goda argument i ditt inlägg. Lägg fram dessa för din bankman (kvinna). Som jag förstår så har ni för avsikt att bygga för att få inkomster, ni värdehöjer troligtvis huset också. Prata med banken, som du får det att låta så verkar det inte kunna bli problem.
1 svar · 2,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Visst kan du ansöka om lånelöfte redan till tomten men banken kommer inte använda en tomt som säkerhet för lånen, ni kommer antigen få BLANCO låna eller låna med annat som säkerhet. Vi köpte tomten först och drog igång husbygget först nästan ett år senare. Till tomten hade vi lägenheten vi bor i som säkerhet eftersom banken inte tar en obebygd fastighet som säkerhet, inte i
4 svar · 5,0k läst
L
lucaisa: Någon som vet vad Kungshus huset Väderö kostar??? ::)
0 svar · 1,0k läst
D
Daniel_M: [citat] I vilken del av landet ligger huset, och hur har det gått ?
7 svar · 5,0k läst
volvo
volvo: Varför inte fråga sjödalshus??? 8-)
0 svar · 1,4k läst
J
JLT: [citat] Hur menar du nu? Menar du att vi i Sverige kan hänga tvätten utomhus året runt med fullgott resultat? Försök istället att ge seriösa svar. Det tjänar alla på.
10 svar · 8,3k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Vi har tittat på massor av hus i Skåne och jag har aldrig fått den känslan som du beskriver. Är annars väldigt misstänksam och "konspiratorisk" enligt mina nära och kära! Det kanske är ett 08-fenomen! I vårt fall berodde prutningen på en ev. vattenskada som upptäcktes vid besiktningen. Den var omöjlig att upptäcka vid husvisningen, annars är det svårt att pruta på ngt som går
8 svar · 3,7k läst
E
esox: Kruxet med HB och andra banker är ju att belåningsgraden sällan (aldrig?) är förhandlingsbar. Har man som vi STOOOORA topplån, så visar mina (ännu så länge overifierade) kalkyler att det i princip borde vara omöjligt för i vårt fall HB att med bättre räntor konkurrera med SBAB:s erbjudande med sina 95% i belåning. I vårt fall innebär ett erbjudande vi alldeles nyligen fått
19 svar · 5,0k läst
L
Lollo: Vi får 2,90 hos FSB.
1 svar · 3,0k läst
H
HGUS: [citat] Jag skulle också vara jättetacksam för att få ett bra exempel att utgå från - hoppas du kan skicka ett till mig med. Tack ;D
4 svar · 1,5k läst
U
uven147: ...och nu stiger den igen. Visst är det härligt?! ;D
9 svar · 2,0k läst
S
skogstomten: Ta tex vitvaror där man i genomsnitt har ca 10 olika pparater och dom håller i genomsnitt 10 år. Då bör man ju räkna med byte av 1 vitavar/år i genomsnitt. Ett badrum eller kök kanske man vill renovera var 25/år. En renovering av ett kök eller badrum kanske kostar 60000kr har man då två badrum och ett kök så blir det 3*60000=180000 var 25:e år eller ungefär 180000/25=7200kr/år
9 svar · 11,9k läst
tallmilan
tallmilan: Vi gick på visningar två och ett halvt år innan vi köpte vårat ruckel, och de som var i början av aug. var extra intressanta för oss eftersom det var färre intressenter. Alltså som köpare var det bra eftersom det var färre personer i budgivningen. Fördelen är att om det inte blir så många intressenter så kan man ha ytterligare en visning i "högsäsongen" Henrik
10 svar · 3,3k läst
W
WeeBe: Beträffande att trissa bankerna mot varandra så var inte det framgångsrikt i mitt sökande efter kreditiv. De kunde halt enkelt inte hänga med FSB, antingen hade de mycket högre ränta, tog avgifiter som jag inte ville betala eller krävde slutlig placering i deras bank, något jag absolut inte vill binda mig vid just nu. Ex: FSB 3,2% inga avgifter SEB: 3.25% 3000:- i avgift för att sköta
6 svar · 2,7k läst
FredrikR
FredrikR: En kalkyl som visar vad allt skulle kosta nyckelfärdigt, samt en som visar vad det kostar med et upplägget ni tänkt er borde räcka långt. :)
2 svar · 4,9k läst
J
Jimbo: [citat] Japp känner också att det är agera som gäller. Vilket vi också tänker göra. Orkar inte hålla på att analysera allt och kanske om 5 år blir det billigare. Det kan ju knappast vara en markant skillnad om det nu skulle vara lite billigare, så att gå och vänta i 5-10 år för att priserna skall gå ner kanske 5% funkar inte. Oj, är ni nere i under 2.6%, det är bra. Hur mycket
9 svar · 4,2k läst
Sanna
Sanna: Vi använder våra pengar till att betala tomten med. Vi har nämligen inte bestämt hus ännu, och om vi skulle ge fakturan på tomten till banken så skulle ju vårt byggkreditiv börja ticka. Lite väl tidigt kanske, eftersom vi inte vet när vi kommer att påbörja själva bygget.
4 svar · 666 läst
W
WeeBe: Jag brukar använda http://www.comboloan.se/ Var medveten om att detta är de sk officiella räntorna och många banker är villiga att "pruta" en del på dessa.
3 svar · 730 läst
T
Tippas: vi har 3,0 på sparbanken gripen utan övriga avgifter
7 svar · 2,3k läst
volvo
volvo: Tänk även på att det i gamla hus kan finnas både eternit(asbest) och kvicksilver (gamla elinstaööationer) som kan kosta en massa pengar för att riva och deponera.
6 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.