2 746 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
3,08% på byggkreditivet
Sida 1 av 2
Är detta en bra ränta? Har någon annan fått lägre och i sådanafall var? 3,08 är den totala räntan, de tar inte ut någon avgift för byggkreditivet.
Vad jag förstår så är det ingen avgift som tillkommer iaf inte den sedvanliga kreditivavgiften. Sen om det är någon uppläggningsavgift så sa hon inget om det iaf. Dock så kunde hon på rak arm inte ge mig några uppgifter om de vanliga räntorna. Hon har iofs inte fått våra uppgifter än, är det därför hon inte kan ge mig några ränteuppgifter på lånet eller kan de aldrig göra det förrän man faktiskt binder lånen (när huset är klart)? Räntan på byggkreditivet får vi utan att behöva binda oss till att ta lånen hos dem sen.
min bank kräver att jag plockar ut pantbrev på byggkreditivet direkt. eftersom jag inte vet exakt vad det kommer sluta på så känns ju det knasigt. Hur har era banker gjort i den frågan?
dessutom kräver dom att få betala varenda faktura och godkänner inte att jag tar ut tex 5000 kr och åker till bygghandeln och köper plank själv. Känns ju väldigt omständigt.
dessutom vill dom ha 3,95 i ränta på byggkreditivet...
dessutom kräver dom att få betala varenda faktura och godkänner inte att jag tar ut tex 5000 kr och åker till bygghandeln och köper plank själv. Känns ju väldigt omständigt.
Jag hade en diskussion med min bank om precis samma sak, till saken hör att vi efter det vi tog byggkreditivet, skulle sälja en bostadsrätt och göra en förmodad bra vinst och använda en del att betala ned kreditivet med och kände jag mig irriterad över att de ville plocka ut pb på hela beloppet...hrmm..bmx skrev:min bank kräver att jag plockar ut pantbrev på byggkreditivet direkt. eftersom jag inte vet exakt vad det kommer sluta på så känns ju det knasigt. Hur har era banker gjort i den frågan?
Men efter lite resonemang så fick vi ett blancolån på 500 tkr med samma ränta, utan att behöva plocka ut pb, då de kände sig säkra ändå.
Vad jag förstår så är det regel på att plocka ut pb till samma belopp som prod.kostnad, men med bra argument så kan man få dem att ändra uppfattning.
Det är väl upp till dig om du vill betala en faktura kontant eller lägga det på byggkreditivet.
jag blir så trött på min bank. Har ni sett Little britain med damen på banken som säger: -The computer says nooo. Lite så är dom. Fyrkantiga och stela. Tyvärr sitter jag inlåst i bunda räntor osv så det känns inte lönt att byta.
Vad jag menade var att visst kan jag ta av mitt sparkonto och betala kontant men jag skulle tex vilja ropa av 100 000 kr till ett konto från byggkreditivet och sedan använda de pengarna till löpande inköp av material. Ska jag åka till banken och stå med mössan i handen för varje materialinköp så kommer jag bli tokig.
Vad jag menade var att visst kan jag ta av mitt sparkonto och betala kontant men jag skulle tex vilja ropa av 100 000 kr till ett konto från byggkreditivet och sedan använda de pengarna till löpande inköp av material. Ska jag åka till banken och stå med mössan i handen för varje materialinköp så kommer jag bli tokig.
Borde inte vara några problem att banken för över 100.000 kr till ditt konto från byggkreditivet, till inköp etc. DU bestämmer ju över vart pengarna skall gå enligt min mening, men jag är medveten om att det finns bankpersonal som inte är så affärsmässiga...
Vi har fått 3,08 i ränta på kreditivet men sen skall de ha kontraktsränta på 1%, så den effektiva ränta är då på strax över 4%, bra? dåligt? vet ej, gick inte att pruta på, men däremot kan vi utan problem plocka ut pengar om vi vill köpa grejor upptill på något byggvaruhus
Vi fick 3,08% hos Nordea