Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Nyfniken: ...och det saknas en parentes i pantbrevsuträkningen ;)
Suhagg: [citat] Börja med att lägga några månader på att läsa på. Du har massa nyttigt här sen finns det bra böcker. Ju mer koll desto bättre. Du kan utgå ifrån att de flesta du har att göra med försöker få ut så mycket pengar de kan av sin kund. Kan inte du ifrågasätta eller göra dig hörd kommer du betala dyrt.
ordain: Ta reda på vad tomten köptes för av den ni ärvde av. Den uppgiften finns kvar i lagfartsarkiven. Vid arv tar du över det gamla anskaffningsvärdet. Om tomten köptes före 1952 kan ni använda 150% av 1952 års taxeringsvärde som inköpspris. Sedan blir det väl 27% eller 22% vinst på skatten beroende på om tomterna kommer klassas som näringsfastigheter eller privatbostad. Jag har inte
Suhagg: [citat] Det var ett bra tips. Vill ju ha lite rörlighet om något oförutsett händer och inte behöva springa till banken och låna mer.
KingHippo: Skandiabanken har 0,3% rabatt vid lån över 2 så inget sämre än det borde man ta.
JaGus: 1,40% på kreditivet utan några uppläggningsavgifter. Helt ok tycker vi! Omplacering av lånen efter besiktning ger 0,20% ytterligare rabatt, dvs 1,20% i dagens ränteläge. Nöjd! //JaGus
loffes: Gå in och titta på www.maklarstatistik.se Sen har ju även bankerna koll på hur huspriserna har förändrats i området, skulle tippa (om nin har en bra bankkontakt) på att ni bara behöver ringa till banken och fråga hur priset är idag.
Lejasing: [citat] Hahaha, så det är därför våra snickare är så dyra:) Allt är DeWalt:D
ANDHOL: Absolut, tack och bock. Hemma är också ett litet lokalt bolag men de ger inte ersättning för virket så att säga utan det får man ta hand om själv.
hanna76: Tack för tipsen! En av villorna vi tittat på är följande: http://www.hemnet.se/beskrivning/584798?r=3 I besiktningsprotokollet påpekas följande: Växter i anslutning till grundmur. Sockel:Bomljud i putsen Fasad: Fasadpanel på takkupa i behov av målning/underhåll. Fönster delvis i behov av målning och underhåll. Balkongdörr och två fönster i behov av byte. Taksarg på ågdel i behov
marierudenvall: Många bra synpunkter! Vi har även varit inne på detta med leca block... Vädret tillåter just nu inget annat än planerande, men lika bra det, förstår att detta kommer att ta lite tid att tänka igenom och få allt så bra/praktiskt som möjligt..
-MH-: [citat] Det stämmer inte. Du får bättre sparränta i nischbaker än du betalar på bolånet i storbank. Danske Bank har vad du frågar efter.
Placebo: 90% i bottenlån hos Swedbank? Då har du en väldigt trevlig lånehandläggare, sist jag kollade med "min" handläggare så kunde hon bara erbjuda 75% i bottenlån och kunde absolut inte avvika från det. Jag påtalade bara att det är en förhandlingsfråga och att jag givetvis ser över mina alternativ om dom är omutliga på den punkten... :D // Fredrik
Buster1: Det visar Comboloans bolånebarometer för januari, enligt nyhetsbrevet Fond och Bank online. Näst lägst ränta fick kunder som förhandlat med SBAB, 1,23 procent. Den första februari lyckades en kund få ned räntan ytterligare. Enligt Comboloan fick en SEB-kund låna 800 000 kr till 0,76 procents ränta. Observera dock att dessa uppgifter bygger på vad kunderna själva rapporterat in,
EnilemmE: Näe, det är det som är kruxet, vi har inte bestämt oss för vilket hus vi ska bygga än! ;) Vi har iofs hittat ett som vi begärt in offert på och har även fått från ett par tillverkare, men vi får se var det slutar!
iiii: Tack for svaret, antar att jag far se till att dom tva fastigheterna (tomterna) ombildas till en fastighet, i sa fall borde det ju ga. Fragan man da staller sig ar om fastighetsombildningen maste ha gjorts innan kopet av tomterna eller om man kan sla ihop dom efter? Kanns som overkurs fragor. Den typ av frager som kanske inte ens skatteverket kan svara pa.
daviden: Det tror jag, säkrast är att kolla skatteverkets hemsida eller ännu bättre ringa dom.
Coolman: SEB min nya lånegivare. Avsevärt mycket bättre. SBAB lol...
ordain: [citat] Visserligen ska ränteskillnaden nuvärdesberäknas också, så den blir lite lägre, men för en så kort tid som 10 månader så blir det en pytteskillnad.
loffes: Kör det "separat" sedan värderar ni om huset, om det nu gör någon större skillnad. Hur stora värden rör det sig om?
-MH-: Jo, det är ju det. Dö rik så får dina barn pengar när de är runt 60 år kanske. Och om de inte behövt pengar tidigare, så lär de (normalt) inte göra det då. Så när behöver ens barn pengar? Så länge de bor hemma, behöver de inte så mycket, utan det är ju först när de flyttar hemifrån. Det man kan ge dem då är en lägenhet eller annat boende när de skall flytta till
oscen: [citat] Om man känner olust över att andra tjänar pengar bör man inte konsumera något alls. Alltså köp ditt hus av det fattiga företaget så har de med lite tur gått i konkurs innan huset är färdigt. Köp alltid produkter av starka företag med rika ägare=företaget finns kvard^_^b
Hemmakatten: Jag tror att många familjer inte tänker på eller inte vill tänka på sprägningskostnader eller andra fördyrande kostnader om de hittar "drömtomten", framförallt inte om man är lite ovan som husbyggare. "Lite sprängning" kan innebära allt från ett par tiotusen kronor upp till många hundra tusen kronor extra.
lurk12345: Det är väl överspelat nu men en sak man bör vara noggrann med att kolla när man köper bostadsrätt är föreningens skuldsättning. Sen är det lite osäkrare att köpa lägenheter ur nyproduktion innan det är klart hur föreningens ekonomi kommer att se ut.
loffes: Låter väl rimligt men jag tror faktiskt att vi inte kommer få se så höga räntor i framtiden som 6%. Det skulle betyda en referensränta om 5%. Inflationen kommer vara lägre i framtiden och man måste amortera själv. Asien (Kina) kommer bli det stora ekonomiska centret i värden och ökar kostnaderna (räntan) så försvinner arbetstillfällena.
mr_bygg: Det beror säkert på om man byter bank eller om huset är nybyggt. Swedbank värderade vårt hus utan kostnad i samband med att vi skrev om lånet från byggkreditiv till vanligt lån.
Hasse.A: Har rekat lite ang. husbygget. Har lite riktpriser för ett "normalt" hus på 175m2 nedan. Tomt ... Lagfart ... Pantbrev .... Tomtgräns 7000 Bygglov 10000 Bygganmälan 5000 Nybygg.karta 7000 Kval.ansvarig 7000 Rivning av stuga 50000 Schaktning 100000 Bortforsling massor 50000 Platta med värme 350000 Arkitekt 30000 Virke, (tex. takstolar golv takpannor 420000) Dörrar(ytter o innerdörrar) 65000
ArneTW: [citat] Ja, under förutsättning att renoveringen lett till att värderingen kan tänkas bli högre. Det är ju inte självklart att en investering på 500k i renovering höjer värdet på fastigheten... /ATW