Hej,

Jag skulle behöva ha lite råd och höra era funderingar kring en intressant lägenhet som vi funderar på att köpa.

Vi bor idag i ett brf-radhus som troligen kommer kunna säljas för ca 1.500.000 kr. Om detta sker får vi över ca 200.000 kr. Mycket tyder på det då grannar sålt osv.

Vi har idag en ungefärlig boendekostnad på 10500 (ränta+amortering+avgift till brf). Detta till en "hög" ränta på 5% (bunden sedan längeq(;^;)p)

Lägenheten som vi kollar på kostar 3.290.000 kr (fast pris) + 4900 i brf-avgift.

Uträkningen blir således att med instoppade 200.000kr en ny boendekostnad om ca 11500 med dagens rörliga ränta och med skattejämkning om ca 1000 kr/mån

Låt oss räkna med att räntan stiger till 5% ---> Boendekostnad = 20000 kr (16500 kr med jämkning av skatten)

Att räntan stiger till 5% är ju inga direkta konstigheter utan snarare normalt läge.

Vi har en nettoinkomst på ca 40000 kr efter skatt idag.

Vårt nuvarande boende är dyrt för att vi i princip inte hade något att stoppa in när vi köpte detta men i gengäld är ju vårt lån ganska lågt. Vid köp av den nya lägenheten kommer lånet nästan tredubblas och vi kommer vara mycket mer känsliga för ränteändringar.

Jag är kluven på vilken risk man vågar ta. Hur ligger er boendekostnad i förhållande till er inkomst? Idag har vi alltså ca 25% i boendekostnad. Med högre räntor kan vi komma upp till 30-50%...

Jag vet att allt är relativt och vill man priorietera boendet eller inte osv osv.

Men jag är nyfiken på er sits och vilka råd ni kan ge mig?

Hej!

Jag skulle nog inte sätta mig i den sitsen i dagens läge med risk för uppemot 40-50% boendekostnad.. Vi har ungefär samma inkomst som ni och ligger på ca 10-15% i boendekostnad och amorterar ca 2-3000:-/mån beroende på övriga utgifter. Men jag vet hur det är när man vill ha något!

Om ni nu slår till på den nya lägenheten skulle jag se till att amortera så mycket jag bara kunde medans räntan ligger där den gör, kanske uppemot 4-5000:-/månad. Bara för att få in lite säkerhet i boendet och få ner räntekostnaden ytterligare (marginellt, men ändå..)

Hur ser det ut med ev. renoveringar i lägenheten? Ngt som behöver ombesörjas? Är det en nyrenoverad br är det ju svårt att renovera+värdera upp den och med det svårt att få ner lånekostnaden inom en snar framtid.

Många säger att man inte ska renovera för att "bli av" med delar av lånet utan man ska gör det för sig själv och sin familj, givetvis stämmer det i första hand men har man sen möjlighet att få ner lånekostnaden lite i samband med renoveringen så gör det ju inte ont om man säger så! ;)

Mvh
Tommy

Tänk på att ert befintliga bundna lån även i fortsättningen ligger kvar med 5% ränta, löser ni det får ni betala ränteskillnadsersättning. Borde gå att flytta säkerhet så att ni kan behålla lånet med lägenheten som säkerhet.

Vad är det för lägenhet, låter fint (dyrt)? ;)

Bli inte förvånad om banken kräver 10% i kontantinsats. Dvs ni behöver spara ihop en 150.000 först. :|

Personligen skulle jag nog inte ha gjort det kopet. Vem vet hur er situation ser ut om fem ar, och hur latt det ar att salja en sa dyr lagenhet nar rantan gatt upp? 50% boendekostnad i de basta av tider later tungt, men sa ar jag en sadan skum typ som alltid vill kunna amortera mina lan. Och om lagenheten nu inte ar i Gamla Stan (Stockholm) eller ni har manga barn sa kan det vara vart att bo mindre men har mer pengar till annat i livet an bara boendekostnaden.

Hej,

FYI vi gick inte vidare med lägenhetsaffären. Några anledningar var förstås pris+avgift men också för att inflyttning nu blev framflyttat till hösten 2011, vilket är för långt fram...

Lägenheten i fråga är alltså en nybygd 4a om 110kvm. Lägenheten ligger i ett attraktivt område i Gbg. I avgiften ingick rubbet utom hushållsel så det var verkligen ett bekvämt boende som passar oss...

Vi hade en mäklare hemma för att se vad han tyckte om dagens boende och en ev. försäljning. Det var väldigt positivt då han tror att vi kan få betydligt mer än vad jag räknade med i exemplet.

Vår bundna ränta idag på ca 5% går ut i mars så vi ser fram emot lite rörlig ett tag:). Något som är skönt med hög bunden ränta är att man vet att man klarar det med råge och man nu ska få "skörda frukterna" av låga räntor. I fortsättningen ska jag aldrig ha bundna räntor utan istället försöka spara undan när räntan är låg.

postman_pat skrev:
... I fortsättningen ska jag aldrig ha bundna räntor utan istället försöka spara undan när räntan är låg.
Det är ett koncept som jag också kör med nu - problemet är väl om man alltid har rörliga att veta vad man skall lägga extrasparandet på för nivå :)

/K

klaskarlsson skrev:
problemet är väl om man alltid har rörliga att veta vad man skall lägga extrasparandet på för nivå :)
Bunden 20-åring, 5,94% :)

Det är väl överspelat nu men en sak man bör vara noggrann med att kolla när man köper bostadsrätt är föreningens skuldsättning.

Sen är det lite osäkrare att köpa lägenheter ur nyproduktion innan det är klart hur föreningens ekonomi kommer att se ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.