48 269 läst ·
18 svar
48k läst
18 svar
Byggsatser för stall
Har byggt ett eget stall, gjuten platta, 3 boxar, uppvärmd sadelkammare, foderrum och spolplats med varmvatten.
Uppmurat i Leca efter egen ritning med halm/höloft.
Byggyta på strax över 100kvm så gott om svängrum.
För och nackdelar med ett oisolerat stall i trä.. det svänger väldigt mkt i temperatur.
När vårt är klart så har vi lagt totalt ca 500.000kr (plattan och markarbete gick på ca 100´) och då har vi gjort allt själva, förutom att resa takstolarna som kostade ca 12.000kr.
Men som sagt, man kan bygga billigare och "enplans" för att komma ner i pris.
Till er som ska bygga stall, rekomenderar jag att köpa boken "Att bygga häststall"
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Där står ALLT! (tänk dock på att elinstallationsdelen inte är aktuell längre då det finns nya regler för lantbruk sen 2005!
Vad gäller ventilation, så ska det vara välventilerat, men det ska absolut inte bli dragigt!
Ta tid på er och planera stallet, fundera på vad som är bra och dåligt.. ska ni ha loft, så försök lägga så att ni kan kasta ner halm via luckor direkt i boxarna (så har vi och det underlättar mkt) =)
Allt som gör vardagen lättare är stora + !
Frågor så hojta här eller på PM!
Delar gärna med mig av all info som jag har..
Lycka till och kör hårt!
Mvh
Thomas
Uppmurat i Leca efter egen ritning med halm/höloft.
Byggyta på strax över 100kvm så gott om svängrum.
För och nackdelar med ett oisolerat stall i trä.. det svänger väldigt mkt i temperatur.
När vårt är klart så har vi lagt totalt ca 500.000kr (plattan och markarbete gick på ca 100´) och då har vi gjort allt själva, förutom att resa takstolarna som kostade ca 12.000kr.
Men som sagt, man kan bygga billigare och "enplans" för att komma ner i pris.
Till er som ska bygga stall, rekomenderar jag att köpa boken "Att bygga häststall"
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Där står ALLT! (tänk dock på att elinstallationsdelen inte är aktuell längre då det finns nya regler för lantbruk sen 2005!
Vad gäller ventilation, så ska det vara välventilerat, men det ska absolut inte bli dragigt!
Ta tid på er och planera stallet, fundera på vad som är bra och dåligt.. ska ni ha loft, så försök lägga så att ni kan kasta ner halm via luckor direkt i boxarna (så har vi och det underlättar mkt) =)
Allt som gör vardagen lättare är stora + !
Frågor så hojta här eller på PM!
Delar gärna med mig av all info som jag har..
Lycka till och kör hårt!
Mvh
Thomas
Kanske ska tillägga att vi inte sparat något på materialval i fråga om fönster/dörrar osv osv..
Bara dörrar och fönster gick lös på ca 60.000kr. :S
(Nä, det är inte för att skryta utan för att göra folk uppmärksamma på att även "småsaker" som fönster kostar skjortan...)
En kostnad som man kan halvera om man tex bygger dörrarna själv och tar träfönster utan valv osv osv..
EDIT: Tänk på bygglov, krav på gödselplatta och godkännande från kommun/jordbruksverket osv osv.. saker som tar tid...
Bara dörrar och fönster gick lös på ca 60.000kr. :S
(Nä, det är inte för att skryta utan för att göra folk uppmärksamma på att även "småsaker" som fönster kostar skjortan...)
En kostnad som man kan halvera om man tex bygger dörrarna själv och tar träfönster utan valv osv osv..
EDIT: Tänk på bygglov, krav på gödselplatta och godkännande från kommun/jordbruksverket osv osv.. saker som tar tid...
Redigerat:
Håller på att bygga verkstad. Är ju inte helt olikt. Isolerat men oisolerad platta. räknar med ca 200´för 140m2 med övervåning på 1/4e del.
Många bra synpunkter! Vi har även varit inne på detta med leca block...
Vädret tillåter just nu inget annat än planerande, men lika bra det, förstår att detta kommer att ta lite tid att tänka igenom och få allt så bra/praktiskt som möjligt..
Vädret tillåter just nu inget annat än planerande, men lika bra det, förstår att detta kommer att ta lite tid att tänka igenom och få allt så bra/praktiskt som möjligt..
Klicka här för att svara