Har (ganska) nyligen fått barn och funderar lite kring sparformer och även tidsramar.

Detta är långsiktigt sparande som ligger utöver ett "månads- /konsumtionssparande".

Satt och slog lite olika belopp på den här räknesnurran: http://www.hurjagblevrik.se/kalkylator/

Först med tanke på dotterns pension. Bara 100kr/mån (1200kr/år) blir över 1 Mkr (1 019 403 Kr)
om man sparar i 63 år med 6.5% i ränta (exkl inflation).
Tänk att få göra dottern till miljonär ;-D (Även om en miljon om 63år säkert inte kommer vara så mycket pengar).

Tänkte sedan om lite, det är inte till pensionen man kanske vill ha pengar utan när man är 35-40år och bygger bo. När hon går i pension så ligger man väl säkert i träfrack oxå och kan inte överlämna checken.

Men åren och ränta på ränta effekten gör mycket vid ett sådant sparande.

6.5% och 38år ger knappt 200 Kkr (195 568kr) inte alls lika imponerande summa.

Hur ser ett aktiesparande ut?
Har även funderignar kring att spara på stockholmsbörsens och då enligt en indexbaserad fond. Något som följer börsen alt. Large Cap så mycket som möjligt och till en låg kostnad. Börsen borde väl ha en bättre avkastning än räntan?
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____277937.aspx
OMXS30 har väl inte gått så bra sista 10 åren (ca -3%) men undrar hur den går de kommande 38åren?

Återinvesteras utdelningar i fonder eller hur fungerar utdelningar vid fondsparande?

Hur ska jag göra min dotter till miljonär till hennes 40års dag?

Historisk statistik: http://www.historia.se/
1 Mkr 2009 motsvarade 17,7 Mkr för 63 år sedan (1946).
1 Mkr 2009 motsvarade 6,7 Mkr för 38 år sedan (1971).

Vad tycker ni om mina tankar, hur har ni gjort?

För sådana tankar rekommenderar jag boken
Så här kan alla svenskar bli miljonärer: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321628

Inte så mkt revolutionerande kunskap kanske, men boken är billig och ger lite tankar och funderingar kring sparande på lång sikt.

Rent generellt så behöver man inte tänka på pensionen förräns i övre 30-års åldern - och än mindre på sina barns pension.
Däremot kan det ju vara trevligt för dom att ha pengar till bostad, stöd under studietiden, bröllop och en bra buffert om ngt skulle hända...

Sparvalen, som f.ö. gås igenom i boken ovan, är som sagt flera.
Men med sparande på lång sikt är det ränta-på-ränta som ger störst effekt, och man skall undvika avgifter.
Så antingen aktier+obligationer i en bra stabil blandning, eller en riktig indexfond med låg avgift (typ 0.5% elelr mindre). Riksgälden har också en hel del sparande som ger en ok avkastning på lång sikt - med låg risk.

I princip tycker Per H Börjesson att man skall göra lite som Warren Buffet - köpa stabila och bra aktier och spara på 20-25-30 års sikt eller längre - istället för att trada ofta. Huruvida man tycker det stämmer kan man ju diskutera - men det lät inte som du var ute efter snabba klipp :)

Vi sätter undan pengar i en aktiefond (snart dags att se över fonden med avgifter etc f.ö.) åt båda mina döttrar, f.n. 200kr/mån vardera. Vi har också bankkonton i deras namn - även om räntan inte är så hög där just nu.

Eget sparande har jag mestadels i pensionsfonder (inte det bästa om du frågar Per H iof - men iaf) samt lite i aktier, aktiefonder samt obligationsfonder - tyvärr inte ngt regelbundet månadssparande där just nu...

/K

Tack för länken, får se om det blir något köp. Alltid kul med lite nya/andra infallsvinklar.

Det lutar väl åt ett sparande som man kan lämna över som någon form av gåva när hon är 35-40 eller något sådant. Det som hade varit skönt/kul hade ju varit om det skulle hinna bli en rejäl peng.

Jag hade tänkt att inte spara så mycket utan att tiden skulle vara en kompis i detta fall och ränta på räntan skulle jobba åt mig.

Högre avkasning och/eller ett startkapital förändrar saken.

Pengar från början: 10 000Kr
Årlig investering: 1 200Kr
Antal år: 38 år
Ränta: 8%
Summa 471 782 Kr

Pengar från början: 0Kr
Summa 285 529 Kr

Skillnaden blir 186 253Kr mer om man har 10 000kr som en grundplåt!
En otrolig skillnade, nu ser väl inte verkligheten ut så att man har 8% per år.
Det är för högt rent generellt även om man kan få mer vissa år.

Redigerat:
loffes skrev:
Tack för länken, får se om det blir något köp. Alltid kul med lite nya/andra infallsvinklar.

Det lutar väl åt ett sparande som man kan lämna över som någon form av gåva när hon är 35-40 eller något sådant. Det som hade varit skönt/kul hade ju varit om det skulle hinna bli en rejäl peng.

Jag hade tänkt att inte spara så mycket utan att tiden skulle vara en kompis i detta fall och ränta på räntan skulle jobba åt mig.

Högre avkasning och/eller ett startkapital förändrar saken.

Pengar från början: 10 000Kr
Summa 471 782 Kr

Pengar från början: 0Kr
Summa 285 529 Kr

Skillnaden blir 186 253Kr mer om man har 10 000kr som en grundplåt!
En otrolig skillnade, nu ser väl inte verkligheten ut så att man har 8% per år.
Det är för högt rent generellt även om man kan få mer vissa år.
Ja eller räkna såhär: 200 kr/mån - 0 kr från början, 8 % ränta
38 år -> 571 058 kr
På 3 år är du uppe i "grundplåten"...

Eller mer realistiskt kanske: 200 kr/mån, 6% avkastning och 38 års sparande:
ca 345 000 kr - en rätt juste 40 års present kanske ?

Vill du bidra till hennes bröllop så kanske sparhorisonten snarare är 25 år - så säg 300 kr i sparande då, 6% och 25 år: 193 000 kr - kan man få ett rätt juste bröllop för :)

/K

En liten reflektion, din tanke är väldigt god men jag förstår inte riktigt varför du har tänkt 35-40 år?

Själv är jag 30 nu, har börjat få en god ekonomi efter ett antal halvknackiga år med mycket dyra investeringar. De flesta i min ålder har kommit in i arbetslivet och tjänar rätt hyggligt med egna pengar.

Annat var det för 10 år sen, när man flyttade hemifrån och varje dag insåg vad man inte hade. Samtidigt som man inte hade särskilt hög inkomst.

Mitt sparande till min dotter riktar in sig på att kunna ge henne runt 40-50k till hennes 18-20 årsdag, det var iaf den tiden då jag mest behövde ett ekonomiskt tillskott.

Men jag är rätt nyfiken på hur du tänker när du vill ge ditt barn pengar i just 35-års åldern.

Ta detta inlägg rätt, jag vill bara ha en intressant diskussion.

Mvh Magnus

loffes skrev:
Har även funderignar kring att spara på stockholmsbörsens och då enligt en indexbaserad fond. Något som följer börsen alt. Large Cap så mycket som möjligt och till en låg kostnad.
Avanza Zero. 0 i avgift. Tror dock att det finns en övre gräns på 250 kkr.

loffes skrev:
Återinvesteras utdelningar i fonder eller hur fungerar utdelningar vid fondsparande?
Det är olika.

Avanza zero tycker jag också är mycket tilltalade som fond till barnen.
Vad man ska veta om man sparar i barnens namn är att pengarna blir deras. Det är inte alla 18-åringar förunnat att kunna hantera 40 000 på ett ansvarsfullt sätt. Några bekantas farföräldrar hade trots svåra tider sparat till barnbarnen och försakat nöjen och resor. När det ena barnet fyllde 18 tömde han sparkontot och bjöd med flickvännen på semester till Grekland. Det tog familjen sådär.

MagnusSt skrev:
En liten reflektion, din tanke är väldigt god men jag förstår inte riktigt varför du har tänkt 35-40 år?

Själv är jag 30 nu, har börjat få en god ekonomi efter ett antal halvknackiga år med mycket dyra investeringar. De flesta i min ålder har kommit in i arbetslivet och tjänar rätt hyggligt med egna pengar.

Annat var det för 10 år sen, när man flyttade hemifrån och varje dag insåg vad man inte hade. Samtidigt som man inte hade särskilt hög inkomst.

Mitt sparande till min dotter riktar in sig på att kunna ge henne runt 40-50k till hennes 18-20 årsdag, det var iaf den tiden då jag mest behövde ett ekonomiskt tillskott.

Men jag är rätt nyfiken på hur du tänker när du vill ge ditt barn pengar i just 35-års åldern.

Ta detta inlägg rätt, jag vill bara ha en intressant diskussion.

Mvh Magnus
Då är jag ca 10 år äldre än dig.

Jag har annat sparande oxå som är mindre långsiktigt.
Detta sparande är tänkt till 25 års dagen.

Lite av långsiktigheten kommer sig nästan mer av beloppetsstorlek, man behöver inte ha lika stort avkastningskrav med längre sparhorisont.

Nu har jag nämnt 25, 40 och 65 men så hårt med just åldrarna är det ju inte.
25 = Har läst någonstans att då är hjärnan "vuxen".
40 = Har då byggt bo och har säkert en massa större renoverings- semester- amorteringsbehov.
65 = Pension

Men vem vet, pluggas det i en annan stad. Vill ta ett sabbats/reseår eller "what ever" så är det ju bara att tänka om.
Det jag däremot inte skulle vilja är att pengarna festas upp, tror att det kan finnas en viss risk för det i 18-20 års åldern.

Nyfniken skrev:
Avanza Zero. 0 i avgift. Tror dock att det finns en övre gräns på 250 kkr.

Det är olika.
Jo Avanza Zero är en av tre indexfonder som jag funderat på.
De andra två är: Erik Penser Aktieindexfond Sverige och Ålandsbankens Sweden OMXS30

Alla tre följer OMX 30

Zero har ju inte funnits så länge och dom andra två ligger på minus de sista tio åren vilket grusar mina förhoppningar om en framtida skördeperiod ;-D

klaskarlsson skrev:
...

Vill du bidra till hennes bröllop så kanske sparhorisonten snarare är 25 år - så säg 300 kr i sparande då, 6% och 25 år: 193 000 kr - kan man få ett rätt juste bröllop för :)

/K
Hmm Gifta sig??? Träffa någon.... Nu hade ju jag tänkt att skämma bort henne så mycket så att ingen annan har råd med henne :D:cool:

Sen tror jag väl inte på att man ska ge ungarna en massa pengar sådär hux flux när de fyller 18 eller 20. De får fan lära sig att jobba och spara som alla andra :) Lagom är bäst.

loffes skrev:
Det jag däremot inte skulle vilja är att pengarna festas upp, tror att det kan finnas en viss risk för det i 18-20 års åldern.
Mm, det är helt sant. Min dotters sparande gör jag på ett av mina konton, om jag märker att det behövs kan jag alltså portionera ut pengarna. Jag personligen fick ut ett arv på runt 50k när jag fyllde 18 och kunde hantera det men självklart är många 18-åringar inte mogna nog att klara av det.

Som daviden är inne på så hänger ju även åldern 35-40 ihop med att man har själv fått känna på och uppskattat pengars värde.

Får man exempelvis 50 000Kr när man är 18år så är det i och för sig en Wow-vad-mycket-pengar-känsla men ändå ingen förståelse för summan.
Det är en väldig skillnad på att utöver räkningar själv spara 50 000kr, det tar både tid och uppoffringar att lägga undan en sådan summa.
Då blir man säkert inte heller lika riskbenägen när man sedan ska fundera på vad man ska göra med pengarna.

En tanke är ju att man kan låta ungarna spara ihop motsvarande det man har sparat åt dom eller en annan rimlig summa. Först när de visat att de klarar det får de pengarna. En morot samtidigt som de lär sig att det tar tid och att det inte är så självklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.