Har salt mitt hus och fick helt for mycket for det. Nu vill jag kopa en tomt och bygga ett hus, men funderar lite pa att jag skulle vilja kopa tomten sidan om ocksa.

Vill dock inte sla ihop dom till en fastighet, for jag vill kunna salja den igen om kassan tryter. Sa fragan ar om man kan rakna bada tomtkopen som en kostnad som man kan kvitta mot huset man salde?

Hemmakatten
Man får bara uppskov om man säljer en BOSTAD och köper en lika dyr eller dyrare BOSTAD. Du måste ha varitf olkbokförd på tidigare adresen och du måste bosätta dig på nya adressen. Dvs. du kan inte köpa två fastigheter och tillgodoräkna di uppskovet för båda, enbart på den fastigheten som du bosätter dig på (bygger hus på) senast 1 maj året efter det gått ett helt kalenderår sedan du sålde din tidigare bostad. Exempel, du sålde 1 september 2008, senast den 1 maj 2010 måste du flytta in på nya adresen för att få uppskov.

Tack for svaret, antar att jag far se till att dom tva fastigheterna (tomterna) ombildas till en fastighet, i sa fall borde det ju ga. Fragan man da staller sig ar om fastighetsombildningen maste ha gjorts innan kopet av tomterna eller om man kan sla ihop dom efter?

Kanns som overkurs fragor. Den typ av frager som kanske inte ens skatteverket kan svara pa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.