2 165 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spelar det någon större roll vilken bank jag väljer?
Har precis börjat med husbygget. Meningen är att gå in med ca 1m själv och låna 1m. Kommer jobba med tomt och först om ca 6mån kommer jag behöva låna pengar när huset ska beställas. Har tänkt ha hela lånet rörligt. Har inga andra lån.
Vad är det att förhandla om?
Räntor är väl väldigt lika mellan Swedbank, Nordea mfl?
Vad är det jag kan tjäna slantar på genom att jämföra två/flera banker?
Vad är det att förhandla om?
Räntor är väl väldigt lika mellan Swedbank, Nordea mfl?
Vad är det jag kan tjäna slantar på genom att jämföra två/flera banker?
Om du jämför flera banker kan du (förhoppningsvis) pressa ner räntan genom att de budar under varandra.
Om du går in på comboloan.se och compricer.se kan du dels se vilka officiella räntor de olika bankerna erbjuder och (åtminstone på comboloan) vilken räntenivå folk har lyckats förhandla sig till. Dessutom finns förhandlingstips etc.
Om du går in på comboloan.se och compricer.se kan du dels se vilka officiella räntor de olika bankerna erbjuder och (åtminstone på comboloan) vilken räntenivå folk har lyckats förhandla sig till. Dessutom finns förhandlingstips etc.
En annan fördel med att kontakta flera banker är att (om de lämnar likvärdiga räntebud) att du helt enkelt kan välja den bank där dom är trevligast.
På min förra bank kunde man aldrig ringa direkt till någon utan fick alltid gå genom en växel där dom kopplade en snabbt som attan, inte alltid rätt. De vägrade också att koppla mig till någon för att fråga om räntor (vi hade lånelöfte på banken) utan ville absolut att jag skulle boka en tid. När jag då sa att jag inte ville ta ledigt från jobbet 2 timmar för att kunna gå på banken 5 min mitt på dagen utan ville ta det på telefon (bor och jobbar i olika städer) så fick jag svaret "Men lilla gumman, att lägga upp ett bostadslån tar mer än 5 min". Så den banken har jag nu bytt bort till en där de var trevligare och kunde förhandla räntor genom telefonen.
På min förra bank kunde man aldrig ringa direkt till någon utan fick alltid gå genom en växel där dom kopplade en snabbt som attan, inte alltid rätt. De vägrade också att koppla mig till någon för att fråga om räntor (vi hade lånelöfte på banken) utan ville absolut att jag skulle boka en tid. När jag då sa att jag inte ville ta ledigt från jobbet 2 timmar för att kunna gå på banken 5 min mitt på dagen utan ville ta det på telefon (bor och jobbar i olika städer) så fick jag svaret "Men lilla gumman, att lägga upp ett bostadslån tar mer än 5 min". Så den banken har jag nu bytt bort till en där de var trevligare och kunde förhandla räntor genom telefonen.
Precis vad jag är ute efter. Börjar de svamla om att jag ska vara borta från jobbet en timme mitt på dagen för att skriva på papper byter jag bank direkt. Det måste gå att lösa på annat sätt år 2010.byggankan skrev:En annan fördel med att kontakta flera banker är att (om de lämnar likvärdiga räntebud) att du helt enkelt kan välja den bank där dom är trevligast.
Ska gå till en annan bank och sondera läget så går jag till min nuvarande och förklarar att kommer ni inte under deras erbjudande så behöver vi inte fortsätta.
Alla banker (storbankerna) erbjuder i princip samma tjänster så det är den personliga kontakten som egentligen avgör.
Visst spelar villkoren roll men att bli kopplad fel och alltid behöva komma in till banken så betalar jag hellre någon tiondel mer för att slippa flänga till banken.
Ett litet tips är att inte fördela lån och kontantinsatts 50/50 utan låna mer.
- Alltid bra att vara likvid ett tag efter det att huset är klart, kanske ett år. Har inget hänt då kan du göra en extra amortering. (Någon skada på huset eller arbetslöshet etc).
- Skulle du låna 1,2 Mkr på ett värde av 2 Mkr så är det bara en belåningsgrad på 60% vilket är litet och det blir enbart tal om bottenlån så den belåningsgraden räcker.
Vad du sedan kan tjäna på beror väl lite på vilka tjänster du behöver.
Tillgängligheten som vi varit inne på tidigare tycker jag spelar stor roll.
Vill du ha eller inte ha stort egagemang i banken? Jag tänker då på att man förutom lån brukar ha lönekontot i banken. Sedan finns det ju en del andra tjänster. Jag tänker då på pensionsspar, försäkringar (hus, bil, person, låne), värdepapper (aktier, foner, mm), kreditkort.
Men jag tror att även där är bankerna relativt lika med typ av tjänster och prissättningen.
Visst spelar villkoren roll men att bli kopplad fel och alltid behöva komma in till banken så betalar jag hellre någon tiondel mer för att slippa flänga till banken.
- Alltid bra att vara likvid ett tag efter det att huset är klart, kanske ett år. Har inget hänt då kan du göra en extra amortering. (Någon skada på huset eller arbetslöshet etc).
- Skulle du låna 1,2 Mkr på ett värde av 2 Mkr så är det bara en belåningsgrad på 60% vilket är litet och det blir enbart tal om bottenlån så den belåningsgraden räcker.
Vill du ha eller inte ha stort egagemang i banken? Jag tänker då på att man förutom lån brukar ha lönekontot i banken. Sedan finns det ju en del andra tjänster. Jag tänker då på pensionsspar, försäkringar (hus, bil, person, låne), värdepapper (aktier, foner, mm), kreditkort.
Men jag tror att även där är bankerna relativt lika med typ av tjänster och prissättningen.
Det var ett bra tips. Vill ju ha lite rörlighet om något oförutsett händer och inte behöva springa till banken och låna mer.loffes skrev:Alla banker (storbankerna) erbjuder i princip samma tjänster så det är den personliga kontakten som egentligen avgör.
Klicka här för att svara