Hej.

Mina grannar sitter med lån på 1,4 milj bundet till 2010-11-30.
Räntan är 3,84 %.

Nu funderar de på att lägga om allt from februari till bundet 2 år till 2,24 % eller bundet 1 år till 1,59 %.

Någon som vet hur man kan räkna ut kostnaden för förtidsinlösen och tjänar de på detta ?

Mvh

Berne

Lättast är faktiskt att kontakta banken..

Har kollat mina lån två ggr med 1månads mellanrum och det skilljde mycket mellan de gångerna..

Min bankkontakt sa att de kunde kolla om ett tag igen- tydligen svängde det en hel del upp o ner..

Man får betala mellanskillnaden från 3,84% till 1,59%. I deras fall rör det sig om 2,25%. Och 2,25% på 1,4 miljoner blir 31500 kr.

Jag är in 100 - men jag har för mig att de flesta banker, om man byter till rörligt, räknar det såhär:
Räntesats* tid kvar = förtidsinlösenkostnad.
Detat eftersom dom kan förlora kunden "direkt" om det blir rörligt

Lägegr man om till bundet så tror jag att man tar:
Nuvarande bindning - nya bindningsräntan * tid kvar.
Dvs enligt ovan: 3.84 - 1.59 = 2.25
Och sen 11 månader: 11/12*0.0225*1.4 = 28875 kr

Men som sagt ring banken

/K

Om man väljer att betala av hela lånet i förtid då. Måste man ändå betala denna straffavgift?

Rrrrr skrev:
Om man väljer att betala av hela lånet i förtid då. Måste man ändå betala denna straffavgift?
Självklart skall banken i alla lägen få in sina pengar, det är därför man ofta får
rådet från banken att binda sina lån.
IPS är också en väldigt säker inkomstkälla för bankerna som rekommenderas
varmt.

RSE räknas ut på följande sätt. Motsvarande ränta på statsobligation (SO) eller statsskuldväxel (SSV) + 1 % jämfört med räntan på lånet.

EX: lånet är bundet till 2010-11.30, 10 månader till. SSV för 10 mån ligger på ca 0,25 %. Lägg till 1 % så hamnar vi på 1,25 %. Skillnaden mot räntan 3,84 % är 2,59 %. Denna procentsats multipliceras med låneskulden och då får vi 36 260 kr men det avser 1 år. Vi använder istället 10/12 (återstående löptid) av 36 260 och kommer fram till att det kostar ca 30 300 kr att lösa lånet idag. Men.....som tidigare sagts, fråga banken vad det kostar.

....Och om de tjänar på detta vet vi ju först efteråt. Rent krasst går de back fram till 2010-11-30 (vinsten blir lägre än RSE) men sedan återstår två månader av ett 1-årslån och då måste vi ta hänsyn till vad räntorna är vid månadsskiftet nov/dec 2010. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

TEGE skrev:
RSE räknas ut på följande sätt. Motsvarande ränta på statsobligation (SO) eller statsskuldväxel (SSV) + 1 % jämfört med räntan på lånet.

EX: lånet är bundet till 2010-11.30, 10 månader till. SSV för 10 mån ligger på ca 0,25 %. Lägg till 1 % så hamnar vi på 1,25 %. Skillnaden mot räntan 3,84 % är 2,59 %. Denna procentsats multipliceras med låneskulden och då får vi 36 260 kr men det avser 1 år. Vi använder istället 10/12 (återstående löptid) av 36 260 och kommer fram till att det kostar ca 30 300 kr att lösa lånet idag. Men.....som tidigare sagts, fråga banken vad det kostar.
Visserligen ska ränteskillnaden nuvärdesberäknas också, så den blir lite lägre, men för en så kort tid som 10 månader så blir det en pytteskillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.