Hej,

Vi har hamnat i en lite jobbig situation och behöver lite input. Vi har anlitat ett företag (totalentreprenad) för byggnation av takkupa mm. Enligt avtal skall de aha en konstruktör som skall överlämna konstruktionsritningar och dimensionera bygget. Vi betalar ca 40,000 för detta moment som är en del av fast pris. Enligt avtal har företaget den fulla ansvaret för konstruktionen (vilket iofs inte gör oss trygga om det skulle rasa....). Vi har ett Abs09 avtal.

Företaget har börjat och de är väldigt bra, de har byggt om taket och gjort allt enligt relgerna hittils vad vi kan se och vi har även haft hjälp att kolla. MEN, konstruktören kan inte prestera. Hantverkarna och vi, som inte är fackmän, hittar fel på fel i hans ritningar. Han har inte ens lämnat en ritning/förslag/beräkning på hur avväxling av takstolar skall ske och i de skisser han producerar formulerar han sig med "vid behov kan denna balk förstärkas".

Nu har vi ju färdigt tak på sida ett, pressenning på sida två i väntan på konstruktionskisser som inte verkar komma. Företaget kan inte hitta en ny konstruktör pga semestertid säger de. Vi skulle ju formellt kunna bryta, men då står vi utan tak.......det känns inte bra. alternativ två är antar jag att lita på killarna som bygger som verkar bra och låta dem bygga klart och dra av 40,000 på privset? är det smart? De anser sig veta hur se skall göra och det känns som de har koll.....

Hjälp, vad skall vi göra?

:eek:

Vem har anlitat konstruktören och i vilket syfte (specifika detaljer eller en helhet), vem har haft dialogen med konstruktören?

Han uppgift är specificerad till att göra en konstruktion för nybyggnation av takkupa. Entreprenör har haft mest dialog med honom, de är deras konstruktör om jag nu kan uttrycka mig så. Vi har ju ett avtal med entreprenören inte konstruktören.

Vid upphandling var vi väldigt tydliga med de företag som offererade att de skulla ha tillgång till en konstruktör för beräkning av vikter. Vi har haft all kontakt med entreprenören som har "valt" konstruktör. Nu när vi fick så bristfälligga skisser har vi återkopplat till konstruktören vid två tillfällen och han har rättat nått fel såsom att han utelämnat ventilation i skissen tex men inte fått något mer.

Konstruktören har varit på plats i huset, med oss och entreprenör där vi påtalade att vi vill ha dimensionering och beräkningar. Vi frågade om han kude räkna på finita element, men han sa att det kunde han inte utan han utgår från tablellvärden. Dock förväntade vi oss tex en lösning på hur avväxlingen av de tre takstolarna skall ske. det känns ju som en av de viktigaste punkterna för honom vid "konstruktion av takkupa".

Entreprenören hade en väldigt tydlig bild av vår förväntning av konstruktören så de har sagt att de förstår och kommer inte anlita honom igen (men det hjälper inte oss).

I avtalet finns specat att vi och en tredje part (som vi valt ut) skall granska o godkänna konstruktion innan arbetet med takkupan påbörjas -vilket i praktiken skulle innebära att vi skulle få tillfälle att titta och ställa frågor. nu kunde vi ju redan vid första anblick hitta massor med missar som konstruktören erkänt var missar (muntligen).

Dock är det förtydligat att entreprenören ensammen äger ansvaret för att konstruktionen är rätt dimensionerad.

Redigerat:
Hur skulle ni göra?

Kan tillägga att killarna som snickrar verkar kunna tänka och min bedömning är att de skulle klara att bygga kupan.....humm

Det är entrepenörens huvudvärk, men jag förstår att du har lite panik, men gå inte i fällan att lösa deras problem.
de har åtagit sig en totalenteprenad, sedan klagar deras gubbar hos dig att de inte fattar deras egna konstruktörs ritningar.

Jag hade dragit i bromsen och påtalat för entrepenören att det är inte ok att bli fakturerad 40.000 för ett undermåligt jobb och ställt frågan hur de tänker lösa det. De flesta byggföretag löser detta.

Vill de göra om konstruktionsarbetet och fakturera detta också så hade de inte varit vatten värt i mina ögon.

Vad säger tredje part?

Jo. Företaget lär ju lösa det genom att låta sina killar bygga utan konstruktionsritning.....

Du måste koka ned problemet till att det är mellan dig och entrepenören, du har ju två alternativ, antingen bryta eller att låta de göra klart. Att det regnar i sommar gör väl inget om det är täckt ordentligt.

Bryter du så måste du ha alternativ, hitta en annan som vil göra klart jobbet med kort varsel.

Vad säger entrepenören om det uppkomna situationen? (annat än att det var en kass konstruktör).

Byggis1976 skrev:
I avtalet finns specat att vi och en tredje part (som vi valt ut) skall granska o godkänna konstruktion innan arbetet med takkupan påbörjas...
Hur sjutton kommer det sig att ni lät dem börja med arbetet innan någon granskat beräkningarna?

Min personliga fördom är att 99% av alla såna här ombyggnationer görs utan vare sig bygglov, bygganmälan eller konstruktionsberäkningar. Man litar hellre på en kille med hammare och spik som säger att "såhär brukar vi göra, det brukar hålla" än en kille som är utbildad i konstruktionsberäkningar. (I de flesta fallen har säkert snickaren rätt, det brukar hålla).

De har inte börjat. Projektet är större och takkupan en del. Men så här i efterhand kanske de inte skulle börjat med något.

Ett alternativ är ju att de llägger taket och vi gör takkupan senare......men det känns ju surt.

Redigerat:
Jo. Men om vi bryter lär ju företaget ta med sig ina pressenningar o lämna huset öppet?

Entreprenören är bekymrad, men har inga alternativ. Eftersom vi skulle betala 40 000 så är det ju självklart att denna summa kommer utgå om vi kör vidare......men är det skäligt att dra av mer? De bryter ju avtalet

Mycket märkligt det du beskriver, snickarna kan men inte deras konstruktör. Vet du om du överhuvudtaget får bygga en takkupa? Du skriver att ena sidan på huset redan är klart.Det skall kapas och växlas av tre takstolar har man då lagt in en limträbalk genom takstolarna på den sidan som är färdig, för att på så sätt ta upp de krafter som bildas vid kraftig blåst (storm) lika skall även göras på den sida som takkupan är på. Har man löst hur lasterna från de avkapade takstolarna plockas ner och fördelas på resterande stomme. Snacka om bortglömd ventilation är väl skit samma om hela klabbet är olagligt och rentav felbyggt. Jag dristar mig till att påstå efter 30år i branschen (har nu slutat)med flertalet anställda så är kunniga snickare en mycket, ja nästan obefintlig sällsynthet.Det innebär inte att de inte är duktiga på att utföra sitt hantverk men någon måste visa och presentera ritningar för att resultatet skall bli godkänt.

Ok, jag skall vara tydligare. Vi har sökt o fått bygglov så ja, takkupan får byggas ( såklart). Kommunen kräver dock ingen KA eller närmre kontroll mer än vår ( byggherrens) intygande vid projektslut att den byggts enl lovet. Projektet är stort, renovering av villa. Takkupa och dess konstruktion är en del av projektet, som inte pånbörjats ännu. Taket på andra sidan från den framtida kupan är klart och mycket fint omlagt med råspont o renoverat.

Speciellt en snickare som är i 45 års åldern har muntligen beskrivit hur han vill avväxling takstolar, vilka dimensioner han vill ha, limträbalk och hur då kraften tas ned genom huset till plattan. denna snickare har påtalat fler problem med skissen konstruktören levererat och vid påtalande har det visat sig att konstruktören håller med.....ovanligt? Tja, eller så har han byggt liknande takkupor på villor i 30 år? Vi lär ju inte få någon ritning av honom, men vi lutar åt att låta dem bygga..

cecar33 skrev:
Snacka om bortglömd ventilation är väl skit samma om hela klabbet är olagligt.
finns det någon lag som styr konstruktion? Vi har nämligen en besiktningsman som skall utföra flera kontroller o slutbesiktning. Vi har ( innan problemen uppkom ) frågat om han kan granska konstruktionsritningar ( som tredje part ) men det ville han inte då han ansåg att konstruktören tar detta ansvar.....

Resten du skriver är säkert sant. Vi är ju lekmän och pga detta såg fel såsom ventilation. Självfallet blir vi då oroade hur det står till med kompetensen....

En konstruktion är något som man gör från fall till fall och endast konstruktören är ansvarig, så någon annan lär inte blanda sig i utan alla bakgrundsfakta. Likaså blir det inte lätt att om ni funderar på att byta entreprenör, att få någon som tar över. För är det seriösa som tar över så vill dom definitivt inte blandas ihop med föregående p.g.a. framtida ev. problem med felaktigheter i utförandet eller konstruktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.