982 läst ·
3 svar
982 läst
3 svar
behöver räknehjälp
skriver år en kompis så har inget med förra inlägget att göra...
tanke var först att lägga in minsta insatts som möjligt på bostaden.. pris 1,5milj......
dock tänkte jag sedan att jag lägger in mer pengar för att slippa topplånet ...rätt tänkt ????
hyran är på ca 4100 ... kommer förmodligen ske en amortering här på ca 1000 kr i månaden. mat 5500
det är en person som kommer stå för insatsen .....dvs kommer skriva bostaden på den. ..
dock delas på alla andra gemensamma utgifter som hyra (inbakad amortering) ,mat möbelinköp osv......ut över detta är telefon bredband osv 1000kr i månaden
vi får bara fram massa glädjekalkyler..... får ut ca15k och 17k i månaden..........
___________________________________________________________
sen var det ett halv lojd besiktningsprotokoll ifyllt av ägarna sj såklart utan anmärkning . brukar inte en oberoende bes man gå igenom allt?
mvh
behöver som sagt hjälp med en månadskalkyl
tanke var först att lägga in minsta insatts som möjligt på bostaden.. pris 1,5milj......
dock tänkte jag sedan att jag lägger in mer pengar för att slippa topplånet ...rätt tänkt ????
hyran är på ca 4100 ... kommer förmodligen ske en amortering här på ca 1000 kr i månaden. mat 5500
det är en person som kommer stå för insatsen .....dvs kommer skriva bostaden på den. ..
dock delas på alla andra gemensamma utgifter som hyra (inbakad amortering) ,mat möbelinköp osv......ut över detta är telefon bredband osv 1000kr i månaden
vi får bara fram massa glädjekalkyler..... får ut ca15k och 17k i månaden..........
___________________________________________________________
sen var det ett halv lojd besiktningsprotokoll ifyllt av ägarna sj såklart utan anmärkning . brukar inte en oberoende bes man gå igenom allt?
mvh
behöver som sagt hjälp med en månadskalkyl
Det finns en del trådar i ämnet, men lite kort.
Jag tycker inte det är fel att gå in med 25% kontantinsats om man kan det utan att punktera sina depåer totalt. Att amortera en tusenlapp i månaden är också bra om du i övrigt har likviditet tillgänglig.
Om vi då säger lån på 1,2Mkr med 4% ränta så kostar det netto efter skatteavdrag 2800kr i ränta och 1000kr i amortering. Lägg till driftskostnaden för ditt hus (uppvärmning, hushållsel, sophämtning, vatten), fastighetsskatten, och försäkring. Det borde bli någonstans mellan 2-4000kr/månad. Sätt sedan av 2000kr på underhållskontot för framtida reparationer på huset och du får fram att huset belastar din ekonomi med c:a 10.000kr/månad.
Om räntan stiger till 7% stiger månadskostnaden med c:a 2000kr netto.
Edit: Missade att det var bostadsrätt med en månadsavgift på över 4.000kr också. Det blir tufft att klara av det på 32kkr in i månaden, nästan 50% av era disponibla inkomster kommer gå åt för att bo.
Jag tycker inte det är fel att gå in med 25% kontantinsats om man kan det utan att punktera sina depåer totalt. Att amortera en tusenlapp i månaden är också bra om du i övrigt har likviditet tillgänglig.
Om vi då säger lån på 1,2Mkr med 4% ränta så kostar det netto efter skatteavdrag 2800kr i ränta och 1000kr i amortering. Lägg till driftskostnaden för ditt hus (uppvärmning, hushållsel, sophämtning, vatten), fastighetsskatten, och försäkring. Det borde bli någonstans mellan 2-4000kr/månad. Sätt sedan av 2000kr på underhållskontot för framtida reparationer på huset och du får fram att huset belastar din ekonomi med c:a 10.000kr/månad.
Om räntan stiger till 7% stiger månadskostnaden med c:a 2000kr netto.
Edit: Missade att det var bostadsrätt med en månadsavgift på över 4.000kr också. Det blir tufft att klara av det på 32kkr in i månaden, nästan 50% av era disponibla inkomster kommer gå åt för att bo.
Redigerat:
Klicka här för att svara