4 334 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Prisbild 2006-2012 nyckelfärdigt (Eksjöhus Lyckan funkis)
Hej,
Vi har fastnat för ett hus från Eksjöhus som heter Lyckan Funkis. Jag har efterforskat lite vad folk tidigare skrivit om detta hus, och således sprungit på en hel del trådar från typ 2006-2007 där man pratar att priset då låg på ca 1,6 milj för detta hus totaltentrepenad.
Idag har vi fått offererat drygt 2,2 för huset helt i originalutförande vilket såklart skiljer en del. Är det inflationen dessa 5-6 år som gör att det är sådan skillnad, eller har det blivit dyrare rent material/arbetsmässigt att köpa hus?
Eller, har vi helt enkelt fått ett dåligt pris? Vi hamnar på ett snittpris på 16000/kvm utan några tillval. Är det dom regionerna man bör räkna med ungefär i totalentrepenad?
Vol
Vi har fastnat för ett hus från Eksjöhus som heter Lyckan Funkis. Jag har efterforskat lite vad folk tidigare skrivit om detta hus, och således sprungit på en hel del trådar från typ 2006-2007 där man pratar att priset då låg på ca 1,6 milj för detta hus totaltentrepenad.
Idag har vi fått offererat drygt 2,2 för huset helt i originalutförande vilket såklart skiljer en del. Är det inflationen dessa 5-6 år som gör att det är sådan skillnad, eller har det blivit dyrare rent material/arbetsmässigt att köpa hus?
Eller, har vi helt enkelt fått ett dåligt pris? Vi hamnar på ett snittpris på 16000/kvm utan några tillval. Är det dom regionerna man bör räkna med ungefär i totalentrepenad?
Vol
Tyvärr är nog snarare ert pris "billigt", jag fick offert på ytterligare en hundralapp dyrare. Jag tror att det är ffa byggmaterialet som blivit dyrare (vilket tydligen främst beror på dålig konkurrens i branschen), hantverkarlönerna har nog inte stigit så mycket. Sedan gör ökade krav på isolering, fönster, ventilation etc att det blir dyrare. Svensk byggindustri är enligt min mening också otroligt ineffektiv, det är mycket "vänta" på andra hantverkare på arbetsplatserna. De företag som arbetar med effektivt (NCC, Skanska etc) bygger inte enskilda småhus utan arbetar med större projekt. Dessa projekt blir inte heller så billiga för konsumenten eftersom dessa byggbolag gör storvinster istället och håller nere produktionstakten för att kunna hålla uppe priserna (gm hög efterfrågan).
Klicka här för att svara