3 120 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Låna pengar tills bostadsrätt är såld?
Vi har kanske hittat vårt drömhus. Vi har rätt mycket sparat, men inga fasta arbeten, så i teorin skulle vi inte behöva ha med banken att göra och de vill inte ha med oss att göra heller.
Problemet är att vi vill bo kvar i vår bostadsrätt tills allt är klart och behöver då ungefär en miljon under de månader då vi försöker sälja borätten.
De flesta banker har övergångslån, men vad jag förstår av villkoren på dessa gäller det endast då man redan har sålt sin bostad, de täcker alltså bara glappet mellan betalning ut och in.
Vi har inte pratat med banken än, så jag frågar er här på forumet hur man brukar göra?
Problemet är att vi vill bo kvar i vår bostadsrätt tills allt är klart och behöver då ungefär en miljon under de månader då vi försöker sälja borätten.
De flesta banker har övergångslån, men vad jag förstår av villkoren på dessa gäller det endast då man redan har sålt sin bostad, de täcker alltså bara glappet mellan betalning ut och in.
Vi har inte pratat med banken än, så jag frågar er här på forumet hur man brukar göra?
Prata med banken och se om ni kan få ett vanligt bolån med lägenheten som säkerhet, eller kanske ett övergågslån. Om ni kan visa t.ex. ett försäljningsavtal med en mäklare för lägenheten så kan det vara en god indikation för banken. Naturligtvis också lite beroende på bostadsmarknaden på er ort.
Det kan kanske bli tufft om ni inte har någon inkomst, men kan kanske också bero lite på hur mycket pengar ni har på banken redan, hur mycket lägenheten är värd i förhållande till lånet osv.
Fråga på flera banker om inte den eller de första accepterar. Testa olika kontor också, sånt där kan bero på vilken person man får.
Det kan kanske bli tufft om ni inte har någon inkomst, men kan kanske också bero lite på hur mycket pengar ni har på banken redan, hur mycket lägenheten är värd i förhållande till lånet osv.
Fråga på flera banker om inte den eller de första accepterar. Testa olika kontor också, sånt där kan bero på vilken person man får.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag har uppfattat det som att överbryggningslån kan man få även om inte förra boendet är sålt. Men förutsättningen är ju då att banken ser att ekonomin tål att det tar X månder att sälja. Antingen att man har så hög inkomst att det täcker dubbel bosättning, eller att kontantisatsen är så stor att det finns marginaler där att knapra på.
Dvs. banken undersöker ett worst case att förra boendet förblir osålt i ex. 6 månader. Och att din ekonomi då fortfarande klarar att äga det nya boendet med krav på minsta kontantisats, och räntebetalningsförmåga.
Dvs. banken undersöker ett worst case att förra boendet förblir osålt i ex. 6 månader. Och att din ekonomi då fortfarande klarar att äga det nya boendet med krav på minsta kontantisats, och räntebetalningsförmåga.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag satt i samma dilema och jag talade med banken och fick ok att låna trots jag helt saknade arbete då om jag skaffade en borgenär.
Sålde lägenheten på 3 !!! dagar och flytade in i ett hus knapt 3 månader senare.
Nu behövde jag bara låna 30 % av köp summan på huset så dom fick väldigt bra säkerhet.
Dock var det lite panik artat att ha sålt lägenheten innan man ens tittat på hus.
Sålde lägenheten på 3 !!! dagar och flytade in i ett hus knapt 3 månader senare.
Nu behövde jag bara låna 30 % av köp summan på huset så dom fick väldigt bra säkerhet.
Dock var det lite panik artat att ha sålt lägenheten innan man ens tittat på hus.
Allt beror på helheten...
- värde på det ni ska sälja
- värde på det ni ska köpa
- hur ser marknaden ut för en försäljning av befintlig lgh
- hur ser möjligheter ut till att betala räntor
även en bankan kan vara kreativ och hjälpsam
Göran.W: utgår från att du skaffade dig en borgensman? borgenären är den som lånar ut pengarna (banken)...
- värde på det ni ska sälja
- värde på det ni ska köpa
- hur ser marknaden ut för en försäljning av befintlig lgh
- hur ser möjligheter ut till att betala räntor
även en bankan kan vara kreativ och hjälpsam
Göran.W: utgår från att du skaffade dig en borgensman? borgenären är den som lånar ut pengarna (banken)...
Jo, det har ju framgått med tydlighetPCLarsson skrev:
http://www.di.se/artiklar/2012/7/12/laneharva-kan-vaxa/
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
borgensman ska det vara så klart men det var mer fel än så för det var en med låntagare eller vad det nu heter som stod på halva lånet men jag stod på hela huset och fick hela räkningen till mig.
Min bank var väldigt hjälpsam men det berode väl på att jag bara skulle låna 35-40% av fastighets värdet.
På det hela taget så sköte sig banken föredömligt i mitt fall.
Skulle tro att det hjälpte till att jag la alla korten på borden direkt.
Dom frågade inte ens varför jag var 0 taxerad då
Edit: Det var Handelsbanken och nej jag var inte inblandad i låne härvan
Min bank var väldigt hjälpsam men det berode väl på att jag bara skulle låna 35-40% av fastighets värdet.
På det hela taget så sköte sig banken föredömligt i mitt fall.
Skulle tro att det hjälpte till att jag la alla korten på borden direkt.
Dom frågade inte ens varför jag var 0 taxerad då
Edit: Det var Handelsbanken och nej jag var inte inblandad i låne härvan
Redigerat:
GöranW; Sålde du bostadsrätten innan du hittat ett hus?
Vårt problem är ju det att vi vill hitta ett hus innan vi säljer bostadsrätten. Just nu finns det inte många intressanta hus ute på marknaden, så mitt problem ligger lite på is
Vårt problem är ju det att vi vill hitta ett hus innan vi säljer bostadsrätten. Just nu finns det inte många intressanta hus ute på marknaden, så mitt problem ligger lite på is
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Japp jag sålde den innan jag ens letat hus men det beror på att jag fick ett bud efter 3 dagar jag inte kunde stå imot.
I dag 6 år senare har lägenheten samma värde som när jag sålde den om inte lägre tom fast den var ett total renoverings objekt när jag sålde den.
Så det är inte svårt att räkna ut varför jag sålde den direkt
Allt löste sig men visst var det lite svetigt men i värsta fall hade vi kunat bo i husvagnen ett tag så jag hade inte suttit i sjön iaf.
I dag 6 år senare har lägenheten samma värde som när jag sålde den om inte lägre tom fast den var ett total renoverings objekt när jag sålde den.
Så det är inte svårt att räkna ut varför jag sålde den direkt
Allt löste sig men visst var det lite svetigt men i värsta fall hade vi kunat bo i husvagnen ett tag så jag hade inte suttit i sjön iaf.
Klicka här för att svara