I samband med en bodelning så har vår jurist bett oss att räkna ihop alla investeringar vi gjort i huset sedan vi köpte det för ca 2 år sedan.

Vi har sparat alla kvitton, men jag undrar hur "noga" man skall vara.

Skall man ta med allt ned till minsta skruv eller är det bara de "stora" sakerna man räknar ihop?

Tack på förhand!

Risken är väl rätt så stor att juristens arvode för att beräkna det hela är större än eventuella besparingar man gör på att ta upp småsaker för några tior. Stryk sådant som inte är att betrakta som värdehöjande (och därmed avdrgagillt vid beräkning av reavinstskatten) enligt Skatteverkets definition.

Det är väl TS som ska räkna, inte juristen. Så ur den synpunkten spelar det ingen roll.

Om det är en bodelning för en skilsmässa så kommer den ena parten att vinna, den andra att förlora, om ni hoppar över småsummorna. Så det gäller väl mest att ni är överens om hur ni ska göra.

Ja, jag skall räkna ihop summorna.

Vad är praxis? Hur små saker tar man med?

Jag skall bo kvar i huset – är jag vinnare eller förlorare om jag anstränger mig och letar reda på alla kvitton?

förlorare,
men säg inte att jag sa det till den andra parten bara...

Om jag förstått rätt så vill ni räkna ut vilken reavinst det skulle blivit om ni sålt huset nu.
Som Swetrot påpekar så kan du direkt stryka alla kostnader för underhåll. De är inte värdehöjande, så reavinsten påverkas inte. Det ska vara kostnader som faktiskt gör att huset ökar i värde, t.ex en tillbyggnad eller byte till fönster som isolerar bättre.

jonas_a skrev:
Jag skall bo kvar i huset – är jag vinnare eller förlorare om jag anstränger mig och letar reda på alla kvitton?
Ju högre (latent) reavinst desto mindre nettovärde har du fått genom att överta huset.
Alla kvitton som påverkar reavinsten gör att reavinsten minskar, och det förlorar du på.
Du förlorar alltså på att anstränga dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.