Affliction skrev:
Jojomen, jag har läst på mycket så jag har hyfsad koll. Det jag inte hittat innan är just så mycket om omvärderingar så tack för infon.

Området är väldigt attraktivt och det är där de säljs flest hus i stan just nu. Priserna varierar ifrån 3,7-4,3miljoner. Det är dock utan sjöutsikt och mindre villor.

Så därav min undran om man kanske kan få bättre lånevillkor iom att vi får vår tomt i detta område.

Förhoppningsvis så hamnar vi isåfall på alternativ 2.

Och nej, ang själva uppdelningen behöver vi inte diskutera här då det redan är löst.
Det som kan påverka dina lånevillkor är enbart belåningsgraden och era inkomster. var huset ligger spelar ingen som helst roll då det är täckt i belåningsgraden.

Men i detta fallet så påverkas väl belåningsgraden utav värderingen? Fint hus i bra område=högre värdering, fint hus i sämre område med lägre priser=sämre värdering.
Eller har jag fattat allt fel haha?

Du har naturligtvis rätt.

Du kan, om du vill, ringa en (eller ett par) mäklare och diskutera vad ett sådant hus skulle kunna tänkas vara värt. Det är ju inte säkert att det du ser som ett toppenläge är ett toppenläge för alla. Somliga vill ha nära till dagis, andra vill bo så långt från dagis som möjligt, en tredje vill ha nära till skogen etc.

Den siffra mäklaren ger dig ska du kanske ta med en nypa salt, men han kan kanske öppna dina ögon för sådant du inte tänkt på.

Nyfniken skrev:
Du har naturligtvis rätt.

Du kan, om du vill, ringa en (eller ett par) mäklare och diskutera vad ett sådant hus skulle kunna tänkas vara värt. Det är ju inte säkert att det du ser som ett toppenläge är ett toppenläge för alla. Somliga vill ha nära till dagis, andra vill bo så långt från dagis som möjligt, en tredje vill ha nära till skogen etc.

Den siffra mäklaren ger dig ska du kanske ta med en nypa salt, men han kan kanske öppna dina ögon för sådant du inte tänkt på.
Bra tips!
Jag har forskat runt mycket och området är som sagt väldigt populärt just nu.
Det säljs kedjehus en gata bort från tomten och sjön för runt 4,1 miljoner.
Så rimligtvis så borde "vårt" hus kunna värderas lite högre.
Men det är väl inget man skal räkna med.

Tack för svaren!

Affliction skrev:
Men i detta fallet så påverkas väl belåningsgraden utav värderingen? Fint hus i bra område=högre värdering, fint hus i sämre område med lägre priser=sämre värdering.
Eller har jag fattat allt fel haha?
Men om tomten är värd 1mille och du bygger till en totalkostnad på 3mille så är det inte självklart att du får fastigheten värderad till 4mille, räkna med mindre. Det är den värderingen som står som grund för din belåningsgrad.

Det hela är mycket enkelt. Ni går till banken och ber att få byggnadskreditiv på 4 miljoner. Då vill banken ha en förhandsvärdering. Förhandsrderingen avgör om banken vill ge er kreditiv, och ni får en uppfattning om vad huset ni kommer bygga kan vara värt.

Jag kommer göra på liknande sätt (dock har vi kontantinsatsen), men vi har köpt en tomt och kommer bygga mycket själva och därmed hålla ner byggkostnaden.
Innan vi fick Ok från banken så har de begärt in ritningar och så har min bankkontakt varit i kontakt med en mäklarfirma som de brukar sammarbeta med i sånna här frågor och de har gemensamt gjort en förhandsvärdering för att ha ett ungefärligt värde för att se att kalkyler mm håller.

Kan ju under inga omständigheter tänka mig att en seriös bankkontakt låter er köra utan att det först gjort en riktig bedömning på vad värdet kommer ligga, de vill ju inte heller att det slutar som Nimajneb säger.
Det kan ju sluta så även om man bygger och har köpt tomten, känner till en familj som fick problem med husbygget som gjorde att det drog iväg i kostnader nått enormt, det blir ju ingen rolig sists för någon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.