Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Swappe: Hittade svar på Skatteverkets hemsida: Inte heller om- och tillbyggnad som görs på nybyggda småhus och tillhörande komplementhus ger rätt till skattereduktion. Vilket innebär att skattereduktion inte medges för om- och tillbyggnader av nybyggda småhus under de första fem åren från småhusets färdigställande. Detta innebär att fastigheter med värdeår 2004 kan få skattereduktion
verobar: Ah, sorry, såg att jag svarade dig med ditt eget svar :-) Så går det när man har flera sidor uppe samtidigt, ingen koll på kronologin.
hempularen: Och då skall man kanske tillägga att numera får man betala en "ränta" för uppskjuten reavinstskatt.
jkarlberg: Handelsbankens listpris på 10år är 4.25.. tror inte jag skulle kunna få 3.50
ginnfilt: Har för mig att vi betalade 3.000 kr för energideklarationen och sedan 13.000 för besiktning med försäkring. Vi sålde via Fastighetsbyrån.
KentJohansson: [citat] Fick ett lånelöfte nyss av Swedbank där de skrivit att kravet var att vårt nuvarande hus skulle vara ute till försäljning först, mao det behövde inte vara faktiskt sålt. Pröva om ni kan få en sådan formulering istället.
KentJohansson: Tack, då är vi inte helt snett ute i resonemangen. Ska fokusera på att "göra klart" de påbörjade bitarna istället.
norrbottenstorpet: I det fallet var det ett totalt hemmabygge, förutom grävmaskinist vid utgrävning för platta. Allt är inte helt klart ännu så det lutar väl mer åt ca 5000 kr/m2.
ByggareBull: http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/farligt-att-kopa-nyrenoverad-lagenhet_7500596.svd
mr_bygg: [citat] Det går väl alldeles utmärkt att pruta eller snarare förhandla om priset när man begärt en offert. Har man hittat ett företag som man litar på men inte är helt OK med det offererade priset så är det enklaste att ta en rak förhandling. Att gå omvägen och ta in offerter från andra företag bara för att hitta en billigare offert som man sen använder för att försöka pressa
Jugend: Låter som ett system som är klart vettigt.
Tornhill 2: När vi köpte huset stod det "Taxerad yta 140m2, uppmätt yta 225m2" i mäklarannonsen. / Fredrik
Skärgårdsliv: Tack Kim. Jag skall boka möte med Länsförsäkringar och Swedbank i morgon.
DrBosa: Som jämförelse hittade jag av en slump vår kalkyl från Sparbanken Öresund häromdagen. De räknade på 8,5%. Kalkylen gjord våren 2012.
DrBosa: [citat] Vi valde utan taklister av bl.a. detta skälet. Får se hur det blir när det blir klart. Enligt säljaren kommer det bli finsprickor efter ett par år när huset satt sig (trästomme) men då tänker jag att det är lätt fixat med mjukfog.
pappskallen: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/199633-forhandlingsbara-priser.html
jimih: Hej, Jag har en bostadsrätt som enligt en värdering av en mäklare stigit i värde mer än vad mitt topplån ligger på nu, och 85% av värderingen är mer än hela mitt nuvarande lån. Detta leder mig till insikten att jag har möjlighet att öka mitt bottenlån och helt bli av med mitt topplån. Nu är bara frågan hur jag gör detta på bästa sätt. Jag har nämligen börjat kika på lite
FRS05: Själv kör jag med en variant av 3 olika sparkonton. Först har jag ett "buffert" konto som är till för exempelvis om kylskåpet brakar samman. Sedan har jag ett konto för för långsiktigt underhåll, där det mer är tänkt att sparas till ett nytt tak och så vidare. Mitt sista konto är en form av "spenderar konto" där jag mellanlagrar pengar för att bestämma vart det ska någonstans.
Enk Projektet: [citat] Haha....så klart att det inte fanns något att amortera... :D
huggan: Nämns i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/199633-forhandlingsbara-priser.html
Sondell: Nästa år kommer jag inte ha några studiemedel alls så det är inget problem för mig Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Svullo: Tack igen för bra tips! Vi vill hålla ner lånen, därför vi tittar på de billigaste husen. Om man har fått fast pris på markarbete, vatten, avlopp och el vad ska man tänka på då? Det är alltså inte fast pris för ett visst antal ton grus eller ett visst antal meter djupt borrhål tex.
andersmc: Det är väldigt svårt att svara på en fråga efter de premisserna. "Om mer sprängning behövs ska det ingå" Det är ju omöjligt för forumet att veta om det behövs mer sprängning, och i så fall vad den kommer att kosta. Varför ska du räkna in borra för vatten och bergvärme, trekammarbrunn och tomtarbeten i kvadratmeterpriset? Det är väl mycket enklare att hålla dem separat? Annars
Nimajneb: Vad ni krånglar till det hela. I bästa fall kan ni få 85% i hypotekslån baserat på 700k, Mao 595k. Allt annat måste finansieras på annat sätt.
bjolo360: [citat] Intressant! Ja, min kommun hade ett tobins q-värde på 1.2 för 2010 och tycker det verkar stämma ganska bra om jag jämför tomtpriser med befintliga kåkar som säljs. Men den största "vinsten" räknar jag som sagt att få genom att lägga ner eget arbete, allt annat blir en bonus.
A-Man_08: Hur tänker du när du begär 4000kr i månaden? Lägg ned lite på att anpassa det till att vara en mindre lägenhet. Det måste till en toalett, det är lättare att gå iväg och duscha i annat utrymme än att gå iväg för att gå på toaletten om natten. En liten tvättmaskin bör också ställas dit. Ta en liten kostnad och gör om nuvarande dusch bastu till dusch och toalett med
HansR: Ja det borde vara ett billigare pris för flvp om priset med bergvärme är inklusive borrhål.
surfarn: [citat] Jag förstår inte vad detta har med mitt inlägg att göra. Jag ville bara visa på vad det kostar i kronor och ören ifall man tvingas lösa ett bundet lån i förtid. Anledningar till att man tvingas göra detta kan vara separation, flytt utan möjlighet att göra ett säkerhetsbyte (dvs man flyttar till hyresrätt, har inget nytt boende ordnat, m.m.) I inlägget ovan glömde jag säga
fredl: [citat] Till elen i badrummet prövade jag att beställa allt material från elbutik.se. Det gick både snabbt och var ganska billigt. Skönt att kunna köpa "proffs" grejer utan att ha ahlsellkonto.