Har ni 800 000 kontant så är det en rätt bra kontantinsats redan och med rätt inkomster borde nybygge på 4 miljoner tex inte vara några problem.

Det beror självklart på inkomster mm vad man kan spara men har flera bekanta som bott i föräldrars sommarstuga eller husvagn på sin nya tomt och sparat de pengarna.

Vi har ganska bra lön så vi hade kanske kunnat kompromissa mindre och till slut valde vi ändå att bo uppåt landet i lugn och ro för kaffepengar - men med andra nackdelar och kompromisser

Husjakt skrev:
men egentligen borde en relativt nybyggd bostadsrätt stiga minst i värde???
ett äldre hus som man kanske renoverar lite borde väll ha större chans?
kanske en äldre bostadsrätt ?

, dock är ju småhus svårsålda med. och vi ha ju circus bara 1.5 miljoner attt röra oss med , ponera att tomten kostar 1.5 om vi hittar en sådan , högt räknat .
Finns inga förutsägbara regler, tillfället avgör om det blir vinst eller förlust.

Men har ni ens varit och snackat med banken om husbygge?
Om nu kan spara 240 000kr på 2 års tid så är det tämligen lite pengar i det hela.

Vi har sparat och gnetat som fan i snart 5 års tid och har väl fått ihop strax under en halv miljon, nör vi sedan börjar kolla på bygget så konsterar vi att vi "sparar" lika mycket på att göra en massa av arbetet själva.
Vi kan bygga huset billigare än marknadsvärdet och därmed även låna enbart som bottenlån.

Så jag skulle definitivt börja med att prata med banken och ta reda på hur det skulle kunna funka med husbygge, än att köpa på sig nått annat objekt som bara kan orsaka problem den dagen du vill göra det riktiga objektet.

Personligen har jag ånrgat mitt lägenhetsköp ända sedan jag började kolla på hus då det blev så jäkla knepigt med banken då min "kontantinsats" var bunden i en lägenhet.

dock väntar vi på rätt tomt och 4 miljoner är lite för högt lån för oss samt att jag tror förmodligen tomten kommer bli rätt dyr . så max 3,5 är våran tanke med allt och vi vi helst spara ihop 500k till... dock har vi redan levt snålt nu , billigt och litet och sparat i några år och det börjar gå oss på nerverna, men vi vill inte bygga än därför vill vi köpa något och förhoppningsvid tjäna något på det . . . . . men men jag vet inte . . . . vi har ju tänkt göra lite själv vid husbygge å spara pengar där , men vi måste hitta rätt sjönära omt och vi är kanske för kräsna när det gäller den saken :(:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.