2 004 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skattereduktion års eller månadsvis
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Skattereduktion för vad?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Antar att vi menar skattereduktion för utgiftsräntor, s k jämkning.
Det är en viss räntefördel med att jämka under pågående inkomstår jämfört med att få tillbaka alltihop i efterhand med slutskattesedeln. Med dagens räntor spelar det dock inte någon större roll, om man kan avvara pengarna under året.
Det är en viss räntefördel med att jämka under pågående inkomstår jämfört med att få tillbaka alltihop i efterhand med slutskattesedeln. Med dagens räntor spelar det dock inte någon större roll, om man kan avvara pengarna under året.
Fred vom Jupiter skrev:Antar att vi menar skattereduktion för utgiftsräntor, s k jämkning.
precis det jag menar..... men varför är det en fördelatt få lägre avgift varje månad istället för årisvis ?
Så här är det. Om man förutsätter att vi har inflation i Sverige (och inte deflation) så är 1000 kr idag värda mer än 1000 kr imorgon och så vidare. Så om du jämkar skatten och sedan investerar de pengar du får varje månad på ett smart sätt så ger detta några kronor extra per år. DOCK så tycker jag att det är en liten summa extra för risken att man blir skyldig pengar istället p g a jämkningen. Detta händer om räntorna går ner under året (dina räntekostnader alltså) och man inte ändrar sin jämkning. Då har man plötsligt fått tillbaka för mycket på skatten under året och får betala restskatt. Egentligen så är det ju dock överraskningsmomentet som är det eventuella problemet där. Summan som sådan är ju den samma om du förstår vad jag menar.
Struntar också i att jämka av tre anledningar
* lathet
* skönt med en klumpsumma pengar innan midsommar, hälften av detta går alltid tillbaks in i huset
* skulle den månatliga ekonomin börja strula så har man sin buffert automatiskt, bara att börja jämka
Och ja punkt 2 och 3 kan man uppnå genom att jämka och spara, men då faller man tillbaks på punkt 1...
Sent from my HTC One V using Byggahus
* lathet
* skönt med en klumpsumma pengar innan midsommar, hälften av detta går alltid tillbaks in i huset
* skulle den månatliga ekonomin börja strula så har man sin buffert automatiskt, bara att börja jämka
Och ja punkt 2 och 3 kan man uppnå genom att jämka och spara, men då faller man tillbaks på punkt 1...
Sent from my HTC One V using Byggahus
Jag själv vill ha pengarna i handen, då de gör mer nytta på ett sparkonto, i fonder, aktier eller rent av i plånboken.
Ser absolut ingen fördel att låna ut pengarna till staten utan att få någon ränta för det.
Ser absolut ingen fördel att låna ut pengarna till staten utan att få någon ränta för det.
Klicka här för att svara