Har fått ett par offerter på ett mindre jobb här hemma. Tänkte bara höra om det är normalt att pruta på offerter, precis som i andra affärer?

Varför är du inte nöjd med priset? Har hantverkaren räknat med för många timmar? Eller vill du pruta för sakens skull? Man kan ju såklart alltid diskutera pris men om man prutar utan "giltigt" skäl kan man ju misstänka att om priset blir lägre så kanske kvaliteten på arbetet blir lägre också.

Sent from my ST17i using Byggahus

Hemmakatten
På mindre jobb skulle i alla fall inte jag pruta. Stora jobb på flera hundra tusen kronor kan man ta en diskussion om.med entreprenören. Men det gäller att man håller diskussionen på rätt nivå så man inte uppfattas som girig utan slutresultatet ska kännas bra för båda parter.

Själv försökte jag "pruta" på en offert från ett arborist-företag som mest har företag och statliga/kommunala förvaltningar som kunder (och så vi och några andra privatkunder). Offerten var på 10' och avser "stödåtgärder" på en mycket stor ek som sstår nära huset. Vi har redan lagt ner 14' på eken under årens lopp så jag undrade om det inte gick att "göra något" på priset. Svaret var nej, jag accepterade offerten och de kommer nästa vecka. Alternativet till att tacka nej vore att fälla eken och det vill vi inte och det skulle kosta väldigt mycket mer. Så min slutsats är att ibland har man inte möjlighet annat än att acceptera den offert man får.

Det är ganska normalt, men du kan inte pruta bara sådär när du har bett om en offert. Har du begärt offerter från flera olika företag?

Det du kan göra, om du sitter med flera offerter från olika företag, är att du tar det billigaste priset och säger att du har fått in billigare priser från andra, men att du hellre väljer just dom eftersom det verkar vara ett bättre företag. En liten vit lögn helt enkelt :)

Arlington skrev:
Det är ganska normalt, men du kan inte pruta bara sådär när du har bett om en offert. Har du begärt offerter från flera olika företag?

Det du kan göra, om du sitter med flera offerter från olika företag, är att du tar det billigaste priset och säger att du har fått in billigare priser från andra, men att du hellre väljer just dom eftersom det verkar vara ett bättre företag. En liten vit lögn helt enkelt :)
Det går väl alldeles utmärkt att pruta eller snarare förhandla om priset när man begärt en offert. Har man hittat ett företag som man litar på men inte är helt OK med det offererade priset så är det enklaste att ta en rak förhandling.

Att gå omvägen och ta in offerter från andra företag bara för att hitta en billigare offert som man sen använder för att försöka pressa priset på den man ändå vill anlita med en liten vit lögn är bara slöseri med både sin egen och andra företagares tid som ändå inte är påtänkta för jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.