Att man får dra av från reavinsten det man gjort som avsevärt förbättrat de senaste sju åren fattar jag, men hur mycket avdrag av reavinsten kan jag åberopa om jag köper ett hus med stora renoveringsbehov och under första året plöjjer ner mer än jag har reavinst från mitt förra ?

Mvh

Kent

D
Måste du i så fall inte sälja det nya huset först?

I skatteverkets broschyr om "Försäljning av småhus" så står det på sidan 26 (vänstra spalten upptill):
"On den nya fastigheten är ett småhus eller en ägarlägenhet, får utgifter för ny-, til- och ombyggnad räknas med i inköpspriset. Du ska ha haft utgifterna senast 2 maj andra året efter försäljning av den tidigare fastigheten. Utgifter för reparation och underhåll får inte alls räknas in i inköpspriset."

Jag tolkar det som att färg, tapeter och ett golvbyte inte gills. Men om jag planerar om köket, byter uppvärmningssystem, river lite väggar, bygger nytt badrum/spa så borde det gå att dra av för. Eller seglar jag snett nu?

Mvh

Kent

D
OK, det stod inget om det i den informationen jag läste på Skatteverkets hemsida. Men då tolkar jag det som så att större om och tillbyggnader kan bakas in i ingångspriset, så om du gör om disponeringen och bygger nytt badrum osv, så är det OK. Byta uppvärmningssystem bir jag lite mer tveksam över om det kanske inte är reparation eller underhåll.

Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan, men jag tolkar den som att TS undrar hur mycket han kan dra av från sin reavinst för arbeten han gör på huset han köper istället?

Regeln som citeras handlar om beräkning av uppskjuten reavinst. Dvs de ombyggnadsarbeten som du gör på det nya huset räknas precis som om du hade köpt ett dyrare hus, när du räknar ut hur mycket av din reavinst du kan skjuta upp.

D
Han har/planerar väl antagligen uppskov på hela den ev. reavinsten och vill sedan minska uppskovsbeloppet med renoveringskostnaden eftersom man betalar ränta på uppskovsbeloppet.

hempularen skrev:
Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan, men jag tolkar den som att TS undrar hur mycket han kan dra av från sin reavinst för arbeten han gör på huset han köper istället?

Regeln som citeras handlar om beräkning av uppskjuten reavinst. Dvs de ombyggnadsarbeten som du gör på det nya huset räknas precis som om du hade köpt ett dyrare hus, när du räknar ut hur mycket av din reavinst du kan skjuta upp.
Ungefär så..

Antag att jag säljer mitt hus för 700, jag köpte det för 300 och har avdrag för 250 på det. Då bör min reavinst vara 150.
om jag sen köper ett hus för 600 måste jag skatta för skillnaden, men om jag då under år 1 bygger om för 150 så bör det bli 0 i reavinst eftersom mitt nya då kostat "mer" än det gamla. Eller?

Mvh

Kent

Reavinsten påverkas inte av det nya huset, däremot möjligheten av att skjuta upp beskattningen av reavinsten. Så du får fortfarande 150 i reavinst som du skall skatta för (förr eller senare). OM du köper ett hus för 600 och bygger till för 150 så kan du skjuta upp vinsten, istället för att betala den ögonaböj.

Och då skall man kanske tillägga att numera får man betala en "ränta" för uppskjuten reavinstskatt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.