20 134 läst ·
68 svar
20k läst
68 svar
Nordea - ett speciellt ställe...
Sida 1 av 5
Inför ett husköp var vi idag hos fyra banker och undersökte vad de kunde erbjuda oss. Gott mottagande och intressanta erbjudanden hos Handelsbanken, Länsförsäkringar och SEB. SEB erbjöd 80 punkter över deras inlåningsränta, ca 3.11% vid 2 års bindning. Handelsbanken och Länsförsäkringar i stort sett samma.
Hos Nordea var det andra tongångar. De har nu som krav att man skall kunna klara 8% ränta. Givetvis skall man ha en marginal för att klara en räntehöjning, men 8%...
Man undrar hur många hushåll som klarar det "nålsögat"...
Kvinnan på Nordea föreföll lite förundrad själv, men kunde bara hänvisa till "bank policy".
Oj oj oj.... lycka till Nordea!
Hos Nordea var det andra tongångar. De har nu som krav att man skall kunna klara 8% ränta. Givetvis skall man ha en marginal för att klara en räntehöjning, men 8%...
Man undrar hur många hushåll som klarar det "nålsögat"...
Kvinnan på Nordea föreföll lite förundrad själv, men kunde bara hänvisa till "bank policy".
Oj oj oj.... lycka till Nordea!
Nu hänger jag inte riktigt med. Var fick du 3.91% från?
För att förtydliga: ingen av de andra banker ställer som krav att man skall ha en ekonomisk situation som klarar 8% ränta. Vår situation är god, vi skulle utan vidare klara 6% ränta.
För att förtydliga: ingen av de andra banker ställer som krav att man skall ha en ekonomisk situation som klarar 8% ränta. Vår situation är god, vi skulle utan vidare klara 6% ränta.
Under augusti månad 2008 låg 3-månaders räntorna, utannonserade, på över 6,50. Vid detta tillfälle hade även bankerna mycket små marginaler mellan upplåning och utlåning.
Tänk om det skulle vara som så att banken försöker att skydda dig som kund :wow:
Tänk om det skulle vara som så att banken försöker att skydda dig som kund :wow:
8% är väl inget konstigt? Jag tror det är fler banker än Nordea som gör såna bedömningar. Ligger man på gränsen så tycker jag man ska fundera ett varv till. Om alla banker hade tänkt på detta sätt hade inte Europa och USA varit i den ekonomiska kris vi just nu är mitt uppe i. De hushåll som inte klarar "nålsögat" 8% bör tänka om, för det kan absolut bli verklighet.
Redigerat:
Jag har haft hus sedan 2001, jag haft en ränta på över 6%, Klarar man inte ens 8% lever man nog farligt nära gränsen sett på en 10-års period tror jag.MRK skrev:
Tolkade din formulering som att du fick låna till 3.11 + 0.80 men det var tydligen fel... Hur som så framstår de oseriösa om de lägger din lånekalkyl på dagens ränta. Vet de bolåneinstitut som räknar på mer än 8% men oaktat detta så anser jag att det är en trygghet att låna pengar om banken har räknat lånekostnaden i överkant, men det är jag det.MRK skrev:
Det är väl osundare att låna så mycket att man inte skulle klara av 8% ränta, Handlar om eget ansvar som jag ser det, borde inte en bank behöva berätta för en.MRK skrev:
"Nålsöga" = 8%? Tillåt mig småle.
Jag förstår inte vilket ditt argument är. Menar du att det är uppenbart att man ska klara 6%, men sjukt högt att man ska klara 8%? Eller menar du att man borde klara 8%, men att få gör det och du därför vill ventilera oro?
Vi hade ränta över 6% 2008. Det var sedelärande, och eftersom vi inte minskade avsättningar till boende när räntan sedan sjönk som en sten kunde vi amortera märkbart på lånet. Det var väldigt praktiskt.
Jag förstår inte vilket ditt argument är. Menar du att det är uppenbart att man ska klara 6%, men sjukt högt att man ska klara 8%? Eller menar du att man borde klara 8%, men att få gör det och du därför vill ventilera oro?
Vi hade ränta över 6% 2008. Det var sedelärande, och eftersom vi inte minskade avsättningar till boende när räntan sedan sjönk som en sten kunde vi amortera märkbart på lånet. Det var väldigt praktiskt.
När jag och sambon tog lån så räknade vi på att vi skulle klara 15%, långt ifrån nödvändigt kanske, men det kändes bra att veta att vi skulle klara det. När jag blev arbetslös ett tag kändes det otroligt skönt att inte leva på en knivsuddsmarginal.