Det brukar heta att inget hus är klart förrän det ska säljas.

Nu när vi närmar oss det inser vi att det inte stämmer, det finns alltid något som skämmer. Men var ska man dra en rimlig gräns? Vad "lönar" sig, och vad får man aldrig igen i värdeökning?

Exempel: vi har två badrum, ett fixades för 8 år sedan och ett är från 80-talet. Det sistnämnda använder vi bara som toalett för att vi inte litar på att det är tätt i duschen, att bygga nytt badrum kostar en slant. Ska vi göra det och hoppas att värdet hoppar upp 75-125' - eller lämna det och istället hoppas att köparna inte anför det som prutningsargument och försöker pressa priset nedåt..

I området vi bor i har två snarlika hus nyligen sålts för ca 600' vardera, så det är i relation till huspriserna här en ganska stor kostnad.

Nu har vi fokuserat på att fixa så allt påbörjat är klart, inga saknade lister eller omålade gipsväggar i garaget, elen är inspekterad och värmeanläggningen flång ny. Sådant som jag själv tittar på om jag köper.. Tomten är fräsch och gräsmattan välvårdad.

För om vi gör badrummet jag nämnde, då är vi nästan torsk på att fixa till fönstren som är tvåglas, då det ser trist ut i jämförelse. Åsså är karusellen igång igen.

Förstår ni mitt dilemma?

Mvh

Kent

Du skall inte renovera något som är dyrt och omfattande som ger en marginell ökning i slutsumma.
'
Min åsikt är att det sällan är värt att renovera ett badrum´, om du inte kan göra allting själv och för en överkomlig peng.

Jag hade fixat det som är påbörjat typ lister och sånt men inte börjat på nåt nytt.

Har hört av mäklare att man får (åtminståne där jag bor) igen hälften av investeringen vid försäljning om man lejer bort jobbet.

I förhållande till att husen säljs för 600k känns det svårt att få ut ytterligare 100k om man fixar iordning ett badrum, förutsatt att där inte är någon vattenskada för då kan det nog bli svår att sälja oavsett pris.

För hus i den prisklassen verkar det vanskligt att renovera badrum. Jag tror det kan vara svårt att få igen pengarna, man måste komma ihåg att alla har olika smak och en ny köpare kanske tycker att du valt helt fel färger eller liknande och inte ens värderar badrummet till byggkostnaden.

Detta gäller egentligen alla prisklasser. Det är inte alls säkert man kan räkna hem ett nytt kök eller badrum.

Mikael_L
Om ni tänker sälja på en bostadsmarknad där husen går för runt 600' så verkar nytt badrum vara en högriskinvestering tycker jag.
I era kläder skulle jag aldrig göra om det. Om det nu inte finns några speciella skäl till det, typ att du eller brorsan är plattsättare och har både kunnandet att jobba snabbt och kontakterna att få material till helt rätt pris.
Klarar du inte av att göra badrummet nytt och fint till betydligt lägre pris än ev köpare kan göra det, så lönar det sig nog inte.

Jobba med att inte saker ska synas och "sticka i ögonen" så pass mycket att det är det enda spekulanterna kommer ihåg efter visningen.

Och gör huset attraktivt inför visningen genom att lasta iväg en massa möbler och dynga - om ni är sådana som har belamrat ner huset. (Sån är jag själv nämligen, och vet att jag skulle vara tvungen att lyfta iväg mycket skrot och möbler inför någon framtida ev visning)

En del värderar ett nylagt tak eller värmeanläggning som har rustats upp (jag t.ex.), men massor av husköpare verkar skita blankt i sådana för huset viktiga saker. :x

Tack, då är vi inte helt snett ute i resonemangen.

Ska fokusera på att "göra klart" de påbörjade bitarna istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.