4 088 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Felaktig area?
Om det är så att ett hus är mycket större än vad som är räknat på? I alla år har vi trott att ett hus är 60 kvm och att övervåningen inte räknats som boyta eftersom takhöjden inte varit fullhöjd. Nu säger en mäklare att det inte stämmer och att istället för 60 kvm så är ytan som räknas 100. Blir man betalningsskyldig för alla de år som man ägt huset och angett en felaktig boyta?
Det som är under 1.9m + 60 cm i sidled räknas ej som boyta, det som är över 1,9m är boyta...
Om det hjälper...
T.ex. i vårat fall så har vi snedtak i rummen på övervåningen, men förhöjt väggliv.
Så 1,9m takhöjd + 60cm sidled så hamnar man i ytterväggen, således har vi ett tvåvåningshus då hela övervåningen är boyta. Så sa man på kommunen när vi höll på med bygglovet...
Sen om du är återbetalningsskyldig eller ej törs jag inte svara på.... ibland skall man inte väcka den björn som sover...
Om det hjälper...
T.ex. i vårat fall så har vi snedtak i rummen på övervåningen, men förhöjt väggliv.
Så 1,9m takhöjd + 60cm sidled så hamnar man i ytterväggen, således har vi ett tvåvåningshus då hela övervåningen är boyta. Så sa man på kommunen när vi höll på med bygglovet...
Sen om du är återbetalningsskyldig eller ej törs jag inte svara på.... ibland skall man inte väcka den björn som sover...
Om vi ska sälja huset kan vi inte säga att det är 60 kvm när det i själva verket är 100... Så vi måste väl egentligen mäta om och få det rätt, frågan är om, när, vi registrerar den nya arean om vi måste betala skatt (eller vad det nu kan vara...?) för de 40 kvm som har varit fel ialla år. Vi har bott här i tio år, så det blir väl tio år som vi skulle kunna tänkas betala mellanskillnaden för? Någon som vet?
Ja varför inte? Säg bara som det är till säljarna. Att ni hela tiden trott att huset har haft 60kvm boyta + 40kvm biyta, men att nu i samband med försäljningen har det framkommit att även övervåningen kan räknas som boyta... Sedan är det upp till de nya ägarnas samvete om de vill att storebror ska få in några extra skattekronor eller inte...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var hade du tänkt registrera detta?Mellisen skrev:Om vi ska sälja huset kan vi inte säga att det är 60 kvm när det i själva verket är 100... Så vi måste väl egentligen mäta om och få det rätt, frågan är om, när, vi registrerar den nya arean om vi måste betala skatt (eller vad det nu kan vara...?) för de 40 kvm som har varit fel ialla år. Vi har bott här i tio år, så det blir väl tio år som vi skulle kunna tänkas betala mellanskillnaden för? Någon som vet?
Det skall väl bara stå på en rad i en mäklarannons?
Säg till mäklaren att du är osäker på ytan så mäter han/hon.
Detta är något som mäklaren kan alla regler för.
Nej, jag vet inte i vilka register jag hade tänkt att registrera det och vi har inte hunnit fråga mäklaren än heller. Vi blev lite oroliga bara att vi skulle få surt efter om det framkommer att vi har bott i ett hus som har haft en betydligt större boyta än vad som är skrivet. Typ som fastighetsskatt kanske?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fastihetsskatten är avskaffad och ersatt av en fastighetsavgift som i stort sett är lika för alla.Mellisen skrev:Nej, jag vet inte i vilka register jag hade tänkt att registrera det och vi har inte hunnit fråga mäklaren än heller. Vi blev lite oroliga bara att vi skulle få surt efter om det framkommer att vi har bott i ett hus som har haft en betydligt större boyta än vad som är skrivet. Typ som fastighetsskatt kanske?
Att du skulle bli eftertaxerad för att boytan har angivits för liten -> taxeringsvärdet varit för lågt -> fastighetsskatten för låg är mycket osannolikt.
Fastighetsskatten avskaffades 2008-01-01, alltså för fem år sedan vid nästa årsskifte.
Deklarationer revideras endast fem år bakåt i tiden.
Så du kan sova lugnt.
Man bör göra en ny fastighetsdeklaration där de nya måtten (boarean) anges. Boarean har betydelse för taxeringsvärdet och fastighetsavgiften kan öka (i framtiden) om ni inte redan nu betalar maxbeloppet. Är tämligen säker på att ni inte kommer att eftertaxeras. Skatteverket är nog bara glada över att det finns ärliga människor.
När vi köpte huset stod det "Taxerad yta 140m2, uppmätt yta 225m2" i mäklarannonsen.
/ Fredrik
/ Fredrik
Klicka här för att svara