25 998 läst ·
34 svar
26k läst
34 svar
Taxeringsvärde högre än marknadsvärde - vad göra?
Ärligt talat har jag trots en del år i branschen aldrig vikt något intresse åt taxeringsvärdet. För belåning har värde för säkerheten fastställts och då är taxeringsvärdet ointressant då det i praktiken inte avspeglar värdet.
Vissa banker godkänner värdering av mäklare
Andra banker kräver värdering av särskilda mäklare de samarbetar med
En del banker kräver värdering av auktoriserad värderingsman (nej mäklare är inte en värderingsman)
Uppenbarligen har Jugend haft någon/några banker som använt taxeringsvärdet för en faktor på vilken belåning de tillåter med fastigheten som säkerhet. Helt ok för den banken även om Finansinspektionen kan ha synpunkter på säkerhet uttaget över det faktiska värdet.
Sanningen är dock att det i normala fall ger inte ett högre taxeringsvärde ingen skillnad enligt det argumentet då väldigt få banker resonerar så att taxeringsvärde ligger till någon grund för belåningen
Vissa banker godkänner värdering av mäklare
Andra banker kräver värdering av särskilda mäklare de samarbetar med
En del banker kräver värdering av auktoriserad värderingsman (nej mäklare är inte en värderingsman)
Uppenbarligen har Jugend haft någon/några banker som använt taxeringsvärdet för en faktor på vilken belåning de tillåter med fastigheten som säkerhet. Helt ok för den banken även om Finansinspektionen kan ha synpunkter på säkerhet uttaget över det faktiska värdet.
Sanningen är dock att det i normala fall ger inte ett högre taxeringsvärde ingen skillnad enligt det argumentet då väldigt få banker resonerar så att taxeringsvärde ligger till någon grund för belåningen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jugend, jag förstår att du blir upprörd när du får konsekvenserna av ditt resonemang skrivet på näsan.Jugend skrev:
Men tänk efter; vad ditt resonemang går ut på är ju faktiskt att mer eller mindre lura banken att tro att den säkerhet som du erbjuder för att låna är värd mer än den egentligen är.
Ett ganska normalt förhållande mellan taxeringsvärde och försäljningspris är någonstans mellan 1:1,5 och 1:2
Och du ser en chans att invagga banken i tron att när taxeringsvärdet är X kr är säkert marknadsvärdet någonstans mellan X och 2X. Fast det i själva verket är mycket lägre.
Lycka till med dina manövrer. Men förlita dig inte till att alla banker är lika lättlurade.
Redigerat:
Nej, jag blir upprörd när man sätter etiketter på folk och är allmänt oförskämda.
Nej, det stämmer Kinglolle att de flesta banker inte bryr sig alls om det, och det blir ett problem om du pushar upp din skuldsättning för mycket. Det är vansinne att ha en skuldsättning över 75 % på en fastighets verkligt värde. Men det är alltid bättre att ha en på pappret så stark balansräkning som möjligt. Jag har vänner som omförhandlar värdet på sina hus för att de gjort om sitt badrum och banken går med på det, vilket jag tycker är klart mer tveksamt. Ni tror inte mäklaren är pushad att höja värdet? Har man gjort många värderingar av fastigheter vet ni hur stort spannet i värderingar. Man kan ju fråga sig vem som lurar vem i de fallen.
Nej, det stämmer Kinglolle att de flesta banker inte bryr sig alls om det, och det blir ett problem om du pushar upp din skuldsättning för mycket. Det är vansinne att ha en skuldsättning över 75 % på en fastighets verkligt värde. Men det är alltid bättre att ha en på pappret så stark balansräkning som möjligt. Jag har vänner som omförhandlar värdet på sina hus för att de gjort om sitt badrum och banken går med på det, vilket jag tycker är klart mer tveksamt. Ni tror inte mäklaren är pushad att höja värdet? Har man gjort många värderingar av fastigheter vet ni hur stort spannet i värderingar. Man kan ju fråga sig vem som lurar vem i de fallen.
Jag jobbar förvisso aldrig med bankfrågorna men vi kör uteslutande med värdering utförd av auktoriserad värderingsman vilket fungerar ypperligt och spannet på värderingen är inte särskilt stort men än mer viktigt värderingarna är utförda just inför belåning och inte utav en part som troligen är intresserad av privatpersonen som potentiell kund vid framtida försäljning.Jugend skrev:Nej, jag blir upprörd när man sätter etiketter på folk och är allmänt oförskämda.
Så hos de flesta banker är taxeringsvärde totalt ointressant, det som betyder något är det faktiskta marknadsvärdet som säkerheten innehar.
Övriga frågeställningen med belåningsgrad etc lämnar jag därhän då det debatterats till leda. Men min åsikt kvarstår att det finns inga fördelar med ett högt taxeringsvärde, då ser jag det mer negativt pga risken för en framtida fastighetsavgift eller skatt som påverkas av taxeringsvärdet
Klicka här för att svara