20 134 läst ·
68 svar
20k läst
68 svar
Nordea - ett speciellt ställe...
Särskilt elektronikkedjornas räntefria lån verkar ju vara rena minfälten. Räntefritt ända tills du missar en en betalning eller gör det minsta fel - då växlas du över till "standardavtalet" med ockerränta. T.ex. så tjänar familjen Bengtsson inga pengar på SIBA men massor på Resurs Bank.fsn skrev:Visst, med disiplin så men Det är inte ovanligt att vissa betalar av på datorer, soffor och stereo/TV som är förpassat till soptippen för flera år sen och sitter med nya lån på nya prylar dom inte heller har råd med. Jag tycker att det är beklämmande att se. Lite "pay now, live later" mentalitet skuller vara sunt i många fall.
Tyvärr är det många som inte riktigt kan hantera räntekalkyler och liknande och lätt drar på sig dåliga lån. De flesta fixar det och använder avbetalningsköp med måtta, men inte alla, vilket i praktiken utnyttjas av massor av företag som håller på med olika varianter på lagligt ocker.
Kreditbolag...pelpet skrev:Särskilt elektronikkedjornas räntefria lån verkar ju vara rena minfälten. Räntefritt ända tills du missar en en betalning eller gör det minsta fel - då växlas du över till "standardavtalet" med ockerränta. T.ex. så tjänar familjen Bengtsson inga pengar på SIBA men massor på Resurs Bank.
Tyvärr är det många som inte riktigt kan hantera räntekalkyler och liknande och lätt drar på sig dåliga lån. De flesta fixar det och använder avbetalningsköp med måtta, men inte alla, vilket i praktiken utnyttjas av massor av företag som håller på med olika varianter på lagligt ocker.
PayEx som Apoteket anlitar föreslog att vi skulle börja delbetala med ~200kr/mån även fast vi har en återkommande förbrukning på 1500kr/mån. Nu något år senare har det varit spännande om vi följt deras goda råd.
(Vi ringde för att få klarhet i vad som var den totala räkningen från apoteket.)
Sedan har vi Klarna som på fullt allvar tyckte det var rimliga villkor med att en tre månaders kredit skulle bli lite över 50% dyrare. Lång historia. Eller för all del deras kampanjer köp nu betala sen, räntefritt, som de av misstag gör om till 15 dagars faktura och sedan skickar till inkasso.
Kanske lite OT men hela kreditbolags/inkassobranschen känns som en slags semilegal ockrarbransch som tillför minimal samhällsnytta. Hela branschen borde regleras upp ordentligt. Som portalparagraf borde man ha att en kreditgivare inte ska få tjäna pengar på att folk misssköter krediter och fakturor.
- Inför ett tak för effektiv ränta på stibor + 10% för all pengautlåning.
- Påminnelseavgifter, inkassoavgifter och liknande får endast täcka administrativa och finansiella kostnader för den som fakturerar.
- Alla skulder ska kräva fysiskt underskrivet skuldebrev.
- Se till att processen för att bestrida fakturor blir så enkel att folk inte backar för hot om inkasso.
- Gör det omöjligt att få betalningsanmärkningar av misstag.
- Påminnelseavgifter, inkassoavgifter och liknande får endast täcka administrativa och finansiella kostnader för den som fakturerar.
- Se till att processen för att bestrida fakturor blir så enkel att folk inte backar för hot om inkasso.
Tjäna, förlora pengar eller gå jämnt ut enligt tidigare förutsättningar.-MH- skrev:
Om de enligt de villkor som man hade från start, tjänar 100kr ska de då tjäna 150kr (50kr extra) efter jag slarvat/missköt mig.
I vart fall så skall de väl inte tjäna mer pengar på att skicka ut inkasso krav annat än att täcka förlusterna.
Hur ser det ut idag?
Redigerat:
Det hade ramlat in en påminnelse på en parkeringsbot under semestern (och den har aldrig suttit på min ruta). Pga semester hade den blivit liggande några dagar i brevlådan och sista betalningsdag var samma dag som jag kom hem (naturligtvis en söndag). Utskriftsdatum var 4 dagar innan jag åkte och jag hade inte fått den innan jag lämnade hemmet.
Betalade dan efter på måndagen och på torsdagen kom brevet på hela beloppen + inkasso från inkassobolaget som naturligtvis hade samma adress som parkeringsbolaget.
Exakt samma affärsplan som tex Klarna. Fakturorna skrivs ut en sen kväll så dom garanterat inte hinner med posten den dan, gärna i anslutning till en helg så man tappar några dagar till, minimalt med dagar för betalning och betalningsdag är av nån konstig anledning alltid en helgdag. Inkassobolaget som anlitas för indrivning av skulden delar alltid adress med bolaget som ställde ut fakturan, det är väldigt mystiskt. Ren jävla ocker är det.
Betalade dan efter på måndagen och på torsdagen kom brevet på hela beloppen + inkasso från inkassobolaget som naturligtvis hade samma adress som parkeringsbolaget.
Exakt samma affärsplan som tex Klarna. Fakturorna skrivs ut en sen kväll så dom garanterat inte hinner med posten den dan, gärna i anslutning till en helg så man tappar några dagar till, minimalt med dagar för betalning och betalningsdag är av nån konstig anledning alltid en helgdag. Inkassobolaget som anlitas för indrivning av skulden delar alltid adress med bolaget som ställde ut fakturan, det är väldigt mystiskt. Ren jävla ocker är det.
Det finns väl redan en lag mot ocker:pelpet skrev:Kanske lite OT men hela kreditbolags/inkassobranschen känns som en slags semilegal ockrarbransch som tillför minimal samhällsnytta. Hela branschen borde regleras upp ordentligt. Som portalparagraf borde man ha att en kreditgivare inte ska få tjäna pengar på att folk misssköter krediter och fakturor.
"För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen"
https://lagen.nu/1962:700#K9P5
Klicka här för att svara