Hej har gått lite och lekt med tanken att man köper en lägenhet i Göteborg i något "fint" område.
om man nu skulle köpa lägenheten för ca 700 000kr säger vi.
Och om man lägger ut ca 200 000kr på att få det fint och attraktivt, Så om man säljer det sen för 1,1milj säger vi!
Hur funkar det med skatten då?
vad blir slutliga vinsten, 200k ?

Berätta gärna om ni har sålt nyligen och hur det funkar med försäljning.
Saker man ska tänka på?

Tackar för svar:thumbup:

Ja, du vinsten är försäljningspris minus inköpspris och renovering (och lite annat som mäklarkostnader etc.)

Du betalar alltså 22% skatt på de 200 tkr

Det är en rätt stor chansning.

De personer som lever på att köpa lägenheter som de sedan renoverar och säljer (de finns) jobbar ofta bäst på en stigande marknad. Dvs lägenheten blir mer värd under tiden de renoverar alldeles bortsett från renoveringen.

Men om man tänker sig det obehagliga scenariot att marknaden börjar gå nedåt, och man ex. märker det när man precis rivit ut allting, dvs när lägenheten är osäljbar. då riskerar man att en stor del av vinsten (hela och ännu mer?) äts upp av allmän värdeminskning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
22% om du bor där ett tag, annars är det väl 30% ?

Och så håller jag med hempularen om det där med en stigande marknad, jag hann faktiskt tänka det själv innan jag läste hans inlägg. :)

Vet inte hur det är i Göteborg, men flera bekanta som jagat bostadsrätter har upplevt att "renoveringsobjekten" gått ibland dyrare än fixade bostadsrätter för att det verkar trendigt att man vill renovera. (och kanske tjäna snabba pengar)Så den snabba värdeökning du vill komma åt genom att köpa billigt och fixa kan bli knepigt både på grund av att många vill hitta renoveringsobjekt och betalar dyrt för det och att priserna inte stiger lika mycket nu som tidigare.

Skattefrågan har du väl fått svar på men spontant så skulle jag tro att utmaningen är att hitta ett objekt där du kan göra den vinst du funderar på.

• Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Med tanke på att det kostar 40-50kkr att sälja en bostadsrätt och att du skall betala månadsavgift under tiden du renoverar och tiden det tar att sälja lägenheten så vet jag inte om det är någon lysande affär. Du behöver ju räkna på någon form av kapitalkostnad under tiden också. Det känns inte som om timpenningen för att renovera blir jättebra.

Till och börja med får du nog leta väldigt länge för att hitta en lägenhet för 700000 i ett fint område i Gbg.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Korvgubbe
Swetrot skrev:
Det känns inte som om timpenningen för att renovera blir jättebra.
Precis! Vet flera som har testat den här banan och varit glada över sin vinst, men när man frågar dem vad deras timlön blev brukar det bli pinsamt tyst...

Sitter ständigt i liknande tankar. Men objektet måste vara det rätta. Dvs. Billigt i förhållande till renoveringskostnaden för att få en säljande standard. Läget ska vara attraktivt men inte objektet. Sen är det ett skaplitgt risktagande, särskillt om man inte tänkt bo där själv... Bra hantverkar kontakter rekomenderas...

Det går men just lägenheter är lite svårare eftersom den marknaden upplever i alla fall jag som mer genomlyst.

Grundsatsen är ju att läget, läget och läget är det viktigaste i fastighetsaffärer vilket motsäger att man kan tjäna några stora pengar på "det andra" vilket är skick och genomförda renoveringar.

Med detta sagt:

Jag har gjort det och tjänat bra med pengar. Det man skall tänka på är:

1. Känslokall i budgivningen. Blir det för dyrt är det ingen bra affär och det är det du vill åt, inte att ha något att göra 6 månader framåt.

2. Mycket eget jobb. Räkna inte med att kunna ha någon anställning i vanlig mening under tiden. Det drar bara ut på tiden och risken att markanden sviktar och dom löpande kostnaderna äter upp din vinst ökar betydligt.

3. Du måste ha mycket pengar till att börja med. Är du seriös rekommenderar jag att du säljer ditt eget boende och skaffar en hyresrätt. Utnyttja sen ditt nyvunna kapital att agera med.

4. Med utgångspunkt från ovanstående resonemang blir din vinst skillnaden mellan vad det hade kostat att renovera med firmor utan att lyfta ett finger och vad du kan få det gjort för. Detta under antagandet att marknaden fungerar som den ska vilket givetvis kan slå åt båda hållen.

Anekdoter relevanta i sammanhanget:

* En bekant är mäklare så har god koll på marknadsläget. Köpte stor 1:a i Stockholm närförort och gjorde om till minitvåa. Allt med snickare, vitt och rotat. Kollade till det nån timme i veckan på sin höjd. Gjorde 80000 på två månader (netto, inräknat allt inklusive alternativinkomst från inlåningsränta). Investeringen var runt 2MSEK tror jag.

* Jag gjorde själv två kök och två badrum för 150000 inklusive totalt stambyte genom svart grovarbete och egen tid samt ROT och material inköpt från Blocket. Tog ett kök från original (-36) och ett från 70-tal till -05 standard. Badrummen var rena ner till bjälklaget innan vi byggde upp dom igen. Så det GÅR. Vinsten blev därefter.

* En bekant köpte ganska stort hus med lite udda läge utanför Göteborg. Skickade in polacker (utan vettig referens skall tilläggas) och var där då och då eftersom han hade familj och firma att driva. Lång historia kort så backade han 200000 i uppåtgående marknad när allt var klart. Inte så bra.

Slutsatsen är väl att rätt objekt till rätt pengar går utmärkt om man har rätt kontakter och eget driv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.