hscn
hscn: Fick ett erbjudande om medlemsskap i Villaägarna förra veckan. Framgick att de samverkar med Vattenfall vad gäller rabatter på el och värmepumpar. Jag anser att Villaägarna istället borde jaga Vattenfall med blåslampa angående nätavgifter om jag ska vara intresserad av medlemsskap. Roade mig med att kolla lite på elskling.se angående den medlemsrabatt om max 4 öre/kwh som erbjuds
7 svar · 10,5k läst
Mazen
Mazen: Ah. Tack! (y)
2 svar · 2,5k läst
M
Mjolnir: [citat] Blir bara jobbigt når man ska parkera i ruta och i garaget haha
6 svar · 5,8k läst
Grillen
Grillen: Det är ju alltid fördelaktigare att låna på huset då räntan oftast är lägre där. Men då är du ju fast med en bil i den summan som tappar värde riktigt fort. Men det får du ju väga upp om du kan ta den kostnaden om du t ex behöver låna mer till något annat senare? Sen kan jag personligen tycka det är lite udda att direkt köpa en bil för +150.000 för att ha till och från
2 svar · 2,6k läst
P
pennybridge: [citat] Tack för väldigt informativt svar! :)
2 svar · 1,0k läst
P
Anonymiserad 173289: Resultatet blev att jag inte tog på försäkringen (8500kr självrisk!) utan besiktningsfirman ansåg att på ett sådant ställe (plast, ingen rostrisk, bak) så räcker det med bättringsfärg som verkstan får fixa. 438kr blev det brutto, så rätt OK ändå tycker jag.
63 svar · 19,7k läst
·
S
Snål-Jocke: Det kanske inte var en så kul idé. Nåväl, Jag tänkte på New Orleans. Godnatt ;)
2 svar · 4,0k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag kör laddhybrid. En förutsättning för att få ekonomi i det är som sagt att man kan ta den som förmånsbil. Hade en Audi A3 först och nu en Kia Niro. Klart det är kvalitets- och prestandaskillnad, men om inte annat har Kian betydligt längre räckvidd i praktiken. Jag tror som flera andra att laddhybrider kommer visa sig vara en kort parentes i bilhistorien, men de finns i praktiken
26 svar · 5,7k läst
·
P
Pumba: [citat] Tycker D2 motorn funkar helt utmärkt, kanske var lite liten i en V70, men sen är det ju även så att det finns olika varianter av den motorn som kallas D2, jag har den senaste som är på 2 liter i min V40 och tycker den funkar väldigt bra ihop med den 6 stegade lådan, det finns ju även 2 modeller av automatlåda iaf till min årsmodell. långkörning är ju inga större problem att
32 svar · 12,2k läst
·
V
Ville_Vessla: Har en Toro 824 från 88 med Tecumseh 8hk vilket möjligen är en likadan motor, den går väldigt mycket bättre med alkylat än 95. Som olja kör jag med helsyntet 5/40 av Swedols egna märke. Inte för att jag specifikt anser den bättre än nån annan men kör alla bilar på den och har alltid nån dunk hemma. Har haft den i 8 år och körde på 95 först några år, sedan alltid alkylat
3 svar · 4,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Och mellan sjuttio och åttiotalet. Då gick stora välrenommerade byggfirmor i putten. Även det lilla rörläggeriet jag jobbade på, hade periodvis inget att göra. Så det var många dagar vi gick och städade i förrådet. Detta scenario kommer naturligtvis att upprepas förr eller senare. Och när det sker kommer bortskämda hantverkare som är vana vid att bara ta de mest lukrativa jobben
200 svar · 40,1k läst
L
larka742: [citat] Civilingenjör, och sedan eftersom jag har varit på fel sidan av Socialtjänstens yrke (mottagare) så har jag varit tvungen att läsa in mig i deras värld. Om jag får anse det så är jag mer insatt riskanalyser, rapportskrivande än dessa handläggare. Och som många också påpekat (finns artiklar, inlägg etc om det) så har utbildningarna saknat vetenskapsteori så jag har
2 svar · 842 läst
F
fixarpelle: Högre påbyggnadsmärke 3 stjärnor [bild]
12 svar · 7,0k läst
·
D
Daniel 109: Jag har lagt märke till att media sista veckan verkar insett att det heter normaltid. Förut var det vintertid det stod i alla artiklar.
139 svar · 15,7k läst
·
G
Ganescha: Kommer bli ett kanon år för svamp i September. I alla fall i Småland. Perfekta förutsättningar nu. Och jäklar va blåbär det har kommit!!
2 svar · 840 läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Stämmer väl på alla banker utom Handelsbanken. De tar fortfarande emot kontanter på nästan samtliga kontor.
60 svar · 6,0k läst
·
D
Donald-Duck: [citat] Det är inte bensinbolagen utan kortföretagen, Visa och Mastercard, som begär reserveringen. När man tankar en bil med ett kort direkt i en obemannad pump så vet ju inte kortföretagen hur mycket pengar som man kommer tanka för innan man har tankat klart, alltså hur mycket pengar som det behöver finnas på kontot för att kunna genomföra köpet. Om man tankar med en kassapump så
13 svar · 2,1k läst
L
Lars48: Jag brukade serva bilen hos Bilia förut. Men jag såg så mycket konstigt hos de och nuförtiden har jag bestämt mig för att serva bilen hos den lokala bilverktan. Hellre få en okänd stämpel i boken än Bilias. De flesta bilverkstäder brukar inte ens ta betalt för felsökning. De värna om sina kunder och tar betalt vara för reparationen. Har upplevt samma sak hos Mekonomen. När
23 svar · 9,4k läst
S
Slim_: [citat] Tyvärr samma på den lokala Bauhaus hos mig skulle finnas 78 stycken av den brädan jag skulle ha fanns 0, killen gick och kollade i godsmottagningen antar jag men inget där heller, men skyllde på tjejerna i kassan "för de kan ju inget om dimensioner så där det blir fel" men skulle fixa saldo så det kom hem nya. Kollar två veckor senare på deras hemsida samma antal så beställer
44 svar · 6,2k läst
·
yonna
yonna: Felinlägg
0 svar · 418 läst
R
rävlyan: Har sett något liknande förut men den var lite större , en tärning
1 svar · 576 läst
·
D
Daniel 109: Äntligen har länstyrelsen släppt helt på eldningsförbudet. Jag håller inte med heimlaga trotts en drl skogsägande i familjen. Även lindrigt branddrabbade den här sommaren. Men det var som på många andra håll på grund av åska. Grillning på tomten har inte orsakat någon skogsbrand som jag känner till. Även ute i markerna har man varit väl restriktiv när man varit så generell i
220 svar · 24,2k läst
·
D
Daniel 109: Sowjim: Det är nog ingen fara med katten, läs vad jag svarade på och vad jag svarade en gång till. ;)
51 svar · 4,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: Vill bara påpeka att det inte är något hjärnspöke, det är en faktisk fysisk, naturlig reaktion, den är bara starkare hos vissa och svagare hos vissa. Den kan tränas, men det är alltså inget att skämmas för.
20 svar · 6,5k läst
·
P
Anonymiserad 173289: Det blev att köra på Nextcloud. Den har stöd för multipla externa mailkonton på en och samma inloggning. Dessutom fullt stöd för att klienter ansluter med Webdav, carddav och caldav. Man kan dela filer, kontaktlistor, kalendrar mm med varandra. Många appar inklusive video chatt och xmpp/jabber stöd:love:
6 svar · 1,0k läst
Mazen
Mazen: [citat] Jobbet gäller min enskilda firma därför är det upp till mig att skaffa ID06.
15 svar · 2,4k läst
·
A
anders.ostling: Problemet löst. Borrade upp och kunde sedan bryta upp kåpan med mejsel. Tack för inspiration!:giggle:
4 svar · 1,2k läst
·
Lexington
Lexington: Citronsyra, finns att köpa på Ica i små mängder. Blanda i vanligt vatten o torka med en trasa, hur mycket vet jag inte men du får prova dig fram!
1 svar · 4,0k läst
G
gimmok: [citat] Jag skulle nog säga att "Neutral" innebär att du har en uppfattning om frågan och du tycker vallöftet är verken bra eller dåligt. "Ingen uppfattning" innebär att du inte kan sätta dig in i vallöftet tillräckligt väl för att ha en uppfattning om du tycker det är bra eller dåligt.
8 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ni som kämpat däruppe är grymma och värda all respekt! Denna bilden, är det en nyröjd brandgata? Hur görs dessa? Vanlig avverkning och sedan grävmaskiner?
7 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.